/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Husk venligst vandet.
Fra : prio
Vist : 792 gange
200 point
Dato : 29-03-11 20:24

Pindsvinene er ved at komme frem af deres vinterhi - og de er godt tørstige og sultne.

Mit første pindsvin i år har nu ligget et kvarter og drukket af fuglebadet.

Har du husket at stille en skål vand ud?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-03-11 20:30

Klart.
Vi har vand i haven året rundt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-03-11 21:46

Der er vandbad til pindsvinet og det bader fuglene også i. Og så er der et lille vandunderskål til fuglene. De skal ikke drikke det vand de bader i.

Kommentar
Fra : mh1979

Dato : 29-03-11 21:47

Jeg tror næppe de kommer på 1. sal hvor jeg bor og har altankasser.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 30-03-11 08:21

såklart - en skål på 500 kv.meter og én på 1400 med en ø i. Er du så tilfreds?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-03-11 13:59

Det... har jeg ikke lige tænkt på..... ..

Nå, men nu er der mange pytter her omkring. Sneen er kun lige smeltet.
Jeg tror jeg lægger et fad ud foran huset, så det kan holde lidt på vandet..
--Haven kan de ikke komme ind i. Det er en gårdhave. Og indenfor vogter Silke..

Hvad spiser de små kræ på denne årstid? For her omkring er der ikke meget grønt, og heller ikke meget kryb endnu.. Spiser de ikke mest animalsk føde?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-03-11 16:40

Citat
Spiser de ikke mest animalsk føde?

Jo- de spiser mine snegle også de små dræbersnegle - så det er bare om at holde dem til.

Jeg fodrer dem ikke, men vand er tilgængeligt.
Hunden gør dem ikke noget, men den er meget interesseret.

Om vinteren er der masser af skjulesteder. Opdagede lige at een havde lagt sig under en plante hvor der var groet græs indover i forhaven- den blev forstyrret da jeg forsøgte at fjerne græsset desværre- skyndte mig at dække til, men det var nok for sent.. nu har den flyttet sig
Håber ikke den blev vækket for tidligt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-03-11 17:24

Orrk... Endnu en god grund til ikke at begynde og rode i haven endnu...

Der er da ikke mange snegle endnu..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-03-11 17:48

De store regnorme er begyndt at røre på sig i det nordlige København, og de kommer ud om natten - det gør pindgrisen også.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-03-11 18:31

Citat
Der er da ikke mange snegle endnu..

de er der skam de små- især når vi kommer op over 5 grader, i diverse sprækker.

Når de først bliver store er det ikke lige det pindsvin elsker allermest.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 30-03-11 19:45

Birgitta - pindsvin æder orme, snegle, larver, bænkebidere, biller og andre insekter, som de roder sig frem til i jorden.

Hvis du har lyst til at hjælpe dine lokale pindsvin lidt på vej, så kan de godt lide kattetørkost og solsikkekerner - og avocado ææælsker de.

Men det vigtigste er vand!
Faktisk er det et stort problem for pindsvin nu til dags at finde vand, og mange tørster simpelthen ihjel - en af de hyppigste dødsårsager.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-03-11 20:29

Jeg har et fladt fuglebad i haven..........
Men ingen pindsvin...
Ude foran har jeg sat et fad med vand. Og der er masser af solsikkefrø til fuglene..
Kattetørkost har jeg da osse.. Det husker jeg lige i morgen.
---Men jeg tror ikke, der er nogen pindgrisse her..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-03-11 23:51

Og så husk lige at de IKKE spiser dræbersnegle. Desværre.

De elsker kattemad. Og jeg tror de elsker at jeg har vand i store underskåle som står på jorden.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 31-03-11 15:41

Nej, pindsvin er ikke så vilde med de voksne dræbersnegle, kun hvis der er meget mangel på mad.

Men de spiser gerne dræbersnegle-larverne - og det er jo ikke så ringe endda!

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 02-04-11 21:32

Tak for svaret pbp_et.