/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rude i dør
Fra : OleHolm01
Vist : 443 gange
100 point
Dato : 28-03-11 19:19

Jeg skal have skiftet en rude i min datters hoveddør. Jeg har lavet en rude med kattelem, der skal monteres i stedet for den eksisterende rude. Problemet er, at jeg ikke ved hvordan jeg får ruden af. Det er som om den er sat fast med nogle plastik "klemmer" ca. 8 stk. hele vejen rundt. Døren er af træ, men listen er af plastik. Den er ikke fuget, men der sidder en tynd gummiliste hele vejen rundt, både indvendig og udvendig, så det ser ud som om ruden kun sidder fast med disse "klemmer".
Hvordan får jeg ruden ud?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-03-11 20:54

De klemmer du taler om- ligner de disse afstandsklodser :

http://www.dr.dk/DR1/Goer_det_selv/GDS/Artikler/Hus+ude/Termorude.htm

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-03-11 21:06

Måske du kan se dig ud af det her:

Der er en beskrivelse af disse afstandsklodser, når man sætter nye vinduer i.

http://www.energitjenesten.dk/index.php?id=1808

Kommentar
Fra : morten75

Dato : 28-03-11 21:09

Du skal bruge en kile som er meget "stejl" læg den på ruden ved en af klemmerne og slå den ind under listen hvor gummi listen sidder. Gummiet skal nok holde og kan sættes på plads igen i listen. så springer listen af lige pludselig og jeg er ret sikker på listen er lavet af alu. plastik klipsene skal du regne med går i stykker.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-03-11 21:11
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-03-11 21:47

og du er helt sikker på, at døren er af træ. det lyder ikke rigtigt med plasticlister der er clipset på en trædør.