/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Frø af sukkerroer (Saccherifera )
Fra : sverola
Vist : 5931 gange
100 point
Dato : 28-03-11 19:14

Hej....

Er der nogle herinde som kan skaffe mig nogle frø af sukkerroer???
( jeg skal selvfølgelig nok betale for dem )
Jeg har lyst til at dyrke nogle for at fodre rådyr med næste vinter...
Jeg har brug for ca 50-100 gram..

Mvh

sverola

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 28-03-11 19:23
Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 110 point
Dato : 28-03-11 19:27

Andre med samme problem
http://www.facebook.com/topic.php?uid=10771416353&topic=15108

http://www.froesalget.dk/

Her kan man online købe frø til markafgrøder (korn, roer osv.) men også til efterafgrøder/grøngødning. Dog sælges der normalt kun hele kg. men til større haver kan det sagtens betale sig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-03-11 20:02

Husk at så dem med god afstand, 13-15 cm da de bliver meget store
Når planterne er 3 cm høje så fjern dubletterne, ellers kommer der to små roer ved siden af hinanden.

Som dreng lugede jeg adskillige kilometer roer.........godsejerens forvalter havde aldrig haft to minutteres godt humør i hele sit liv så det var om at være forsvundet når han tjekkede vores arbejde

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-03-11 21:44

Der er mange andre fødemidler som rådyrene foretrækker frem for sukkerroer, fodermarvkål - foderraps - cikorie - skorzonerrod - lucerne - kløver og rajgræs for at nævne i den rækkefølge som de fleste rådyr foretrækker.
Hvorfor har du lige valgt sukkeroen som den du vil så?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-03-11 11:47

hei o.v.n.

Jeg har en del plads til at dyrke dem med fed lerjord ( Sverige ) og så giver de meget for pengene og er enkle at opbevare.
Jeg husker fra jeg boede i danmark at jeg så en masse rådyr på de markerne hvor der havde været sukkerroer og de så ud som om de hyggede sig vældigt.
Jeg har set at de er vældig interessert i mine jordskokker også ....
Jeg vil bruge roerne til vinterfodring da der kommer ganske meget sne her og de har svært ved at finde føde.
Kan nævne at de denne vinter har fået brød-gulerødder -æbler og ikke mindst rosenbuketter efter at konen klippet det nederste af stilekene .Der var ikke så meget som et eneste kronblad tilbage.
Vores Thuja og efeu er ikke til at kende igen .Så de er altædende .Nåh ja jeg glemte at skrive at brokkoli er vist en delikatesse også set med dyreøjne.

Godkendelse af svar
Fra : sverola

Dato : 29-03-11 18:10

Tak for svaret katekismus.

Jeg fik dem ikke til at sende til Norge....Men du kunne jo ikke vide hvor jeg bor

Jeg har fået fat i noen frø fra Litauen ....Ja ja EU kan være til nytte..

Mvh Sverola