/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Foto via e-mail (2)
Fra : lukas2502
Vist : 913 gange
300 point
Dato : 28-03-11 16:42

Det virkede desværre kun denne ene gang, for at kunne det der med at sende fotos via e-mail har jeg forsøgt nogle gange at sende til mig selv. Det viser sig hurtigt at "filerne" bliver for store til at kunne sendes.
Jeg får af og til tilsendt Power Point med rigtig mange billeder, når jeg ser efter fylder de kun nogle få mb. Et enkelt foto har ofte ca. 2mb.

Et spørgsmål til: Hvad er forskellen på RAR og ZIP format.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 28-03-11 16:51

RAR og ZIP er bare to forskellige måder at "pakke" data i filer. Det nytter ikke rigtigt noget at pakke billeder, såfremt de er i jpg format.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 28-03-11 18:18

Citat
Det viser sig hurtigt at "filerne" bliver for store til at kunne sendes.

Og så prøver jeg igen........

http://luci.criosweb.ro/riot/

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 28-03-11 18:19
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 28-03-11 18:22

RAR og ZIP, der er egentlig ikke den store forskel = hvis du ikke vil betale.
Der findes programmer der kan komprimere 700 mb til en fil på størrelse på 50mb
men det tager en evighed at lave det, så send filen over flere pakker = SPLIT ARCHIVE.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-03-11 18:46

Hvis i har gmail i begge ender kan i sende store filer.
Eller benytte en hfs server på egen computer.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 28-03-11 19:20

Citat
Og så prøver jeg igen........

Fint nok, men at finde rundt på et engelsksproget link, med så mange forskellige muligheder for at downloade. For det med engelsk er heller ikke min stærke side.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-03-11 19:30

1. Hvad skal du bruge billederne til.
a. udprintning
b. beskæring /forstørrelser
c. ind på en hjemmeside
d. arbejde videre i et program

2. Er det den samme du udveksler billeder med

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-03-11 21:20

Angående dit tillægs spørgsmål, WinRAR kan komprimere filer hårdere end Winzip, altså kan billeder fylde op til 15% mindre hvis de er pakket som RAR filer end som hvis de blev pakket som Zip filer, når du vil pakke så opret en mappe fyld billeder i mappen og pak hele mappen i en af formaterne.
Den gratis 7zip kan udpakke RAR filer men ikke pakke i RAR formatet, det er WinRAR programmet ret alene om at kunne
7zip kan både pakke og udpakke Zip filer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-03-11 21:32

Både Hotmail og som allerede nævnt Gmail kan sende og modtage store filer, det er der muligvis også andre mail tjenester der kan.
En god og gratis løsning på problemer med at sende store filer er at sende filerne op på en upload server og så sende en mail med link til filerne, modtageren får en mail uden vedhæftede filer men med et link til at komme på en side hvor filerne kan hentes fra.
Jeg benytter Mega Upload til den slags, klik på Gennemse og find dine filer på computeren, klik så på Avanceret hvor du får mulighed for at skrive e-mail adressen til modtageren, til slut klikker du på Send og sender filer til serveren, modtageren får automatisk en mail når filerne er på plads, send eventuel en mail fra din egen mail adresse hvor du fortæller at der kommer en mail fra Mega Upload så modtageren ikke kommer til at slette mailen - Prøv det er nemt og gratis:
http://www.megaupload.com/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-03-11 03:31

Du ervanvittig med at maile 2 MB jpg filer.
Brug softwaren som hører til kameraet, hvis det er et ordentlig et.
Den kan reducere billederne til ca 1/10 uden at du kan se forskel på en almindelig edb skærm.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 29-03-11 07:46

Citat
Du er vanvittig med at maile 2 MB jpg filer.

Så er det godt, at der i "kandu" er kloge hoveder , der ved bedre.

Det jeg efterlyser er, at finde en mulighed til at sende en del billeder via e-mail,
Hvor vidt mit kamera, har langt flere tekniske muligheder end jeg kan udnytte eller finde ud af, er sikkert rigtigt. Derfor spørger jeg igennem kandu om råd.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-03-11 09:37

Citat
Det jeg efterlyser er, at finde en mulighed til at sende en del billeder via e-mail,

Det kan du ved at:
1. Den der sender og den der modtager har en mailkonto som kan håndtere store mails.
2. Pakke billederne sammen i en zip / rar / eller andet pakkeprogram
3. Fotografere med lavere opløsning
4. "Fortynde" antal pixel så det passer til formålet

Ps. Jeg stillede et par spøgsmål for hjælpe......................................... 28-03-11 19:30

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 29-03-11 10:16

Citat
Ps. Jeg stillede et par spørgsmål for hjælpe...

Fint nok, det der er min plan, er egentlig kun at vise nogle fotos, fra en bestemt anledning, og mente at det måtte være mest enkelt at sende via e-mail. Alternativet er at sende et SD-kort med billederne, finder jeg ikke som den bedste løsning. Det jeg kommer til nu er, er Power Point en mulig løsning, nu ved jeg godt nok ikke hvordan en Power Point laves?
Som sagt, "skulle det bare have været ganske enkelt"

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 29-03-11 16:18

Spørgsmålet er nu, hvordan får jeg tilpasset fotofilerne så at de ikke fylder så meget, men helst på dansk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-03-11 17:42

Du tilpasser fotofilerne ved et program som ændrer jpg filerne ved at reducerer opløsningen og komprimerer hårdere. Der er ingen grund til at sende billeder i større opløsning end der kan ses på en computerskærm.
Som tidligere skrevet er 0,2 MB rigeligt.
Hvis du har ett canon apparat så fulgte der et program med som er beregnet til at reducere billederne og putte dem i en mail.

Du opnår næsten intet vesd at bruge ZIP eller RAR til jpg filer. Jpg filer er allerede comprimeret, så zip kan ikke gøre yderligere.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-03-11 18:21

Jeg ved ikke helt om jeg har forstået spørgsmålet rigtigt -----men---
Når jeg vil sende et billede via mail 2-3 mb spørges der altid om jeg vil gøre mine billeder mindre eller sende i originalstørrelse.
Jeg bruger win xp og office 2007
Så det er vel ikke værre end at sende det på denne måde ?????

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-03-11 19:33

Sverola er inde på det letteste af alle. Inde fra din billed mappe markerer du alle de billeder du vil sende som email, højreklikker dem og vælger Send til . Postmodtager. Nu bliver du spurgt om du vil gøre dine billeder mindre. Der vælger du blandt de formater der er og vælger den som sammenlagt er lille nok til at kunne sendes som mail. Hels under 5 Mb. Nu bliver dine billeder gjort mindre og dit mail program åbner sig som om du selv havde vedhæftet billederne. Nu er de bare noget mindre.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 300 point
Dato : 29-03-11 19:37

Du kan bruge FastStoneViewer og det er en godt billede kigger program, GRATIS og snakker DANSK
http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Når det er installeret og du har åbnet det, finder du de billeder du skal sende
marker dem du skal bruge, tryk så på F6, så åbner et E-mail vindue,
vælg den størrelse du syntes bedst om, f.eks. 1200x900,
sæt kvaliteten til 70-80 stykker, klik så på Send E-mail,
så går programmet i gang med at mindske billeder og åbner en ny mail
med billederne vedhæftet, klar til at afsende...

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-03-11 01:21

Jeg sender på 2 måder, hvis jeg sender mange / store billedfiler

1) Pak dem i en stor fil (ikke nødvendigt, men hurtigst). Benyt en af de mange gratis sider til at sende store filer, feks https://www.transferbigfiles.com/

Når filen er uploaded får modtager en email med link, hvorefter han selv kan hente filen til sin PC. Enkelt og let, faktisk

2) Brug f,eks, Picasa (Googles billedprogram). Der kan du direkte uploade enkeltbilleder eller album til web album. Bu kan limitere adgangen til de personer, du ønsker - feks sende link til albummet med et password, til de, som må se. Du kan også tillade modtager at uploade til samme album - hvis I f.eks. vil dele billeder efter landskamp/koncert/fest og lignende.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-03-11 01:33

PS: Hvis du virkeligt gerne VIL reducere billedstørrelser (hvilket ikke er nødvendigt med de 2 ovenstående muligheder), kan jeg anbefale Microsofts egen billedstørrelsesprogram fra Powertoy. Det er ikke med i win7, men er omskrevet til win 7. Kan downloades her;

http://www.intowindows.com/quickly-resize-images-with-image-resizer-power-toy-for-windows-7/

Står du på et billede, kan du lave et højre-klik med musen - så ligger der en menu "resize picture", hvor du kan vælge forud definerede størrelser eller vælge din egen. Det er faktisk et godt lille værktøj, hvis du feks ønsker billeder i samme størrelse - feks til webside.

PS: Eksempel på Picasa's webalbum.... synes egentlig det er en god måde, at udveksle billeder på

https://picasaweb.google.com/114690717261990529734/U2?feat=directlink

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 30-03-11 18:50

Tak for svaret Klaudi. det virkede helt efter hensigten, endda også på dansk.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-03-11 19:17

var så lidt