/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel - udfyld tomme felter i kollonne
Fra : kondivand
Vist : 3088 gange
50 point
Dato : 28-03-11 15:51

Hvis der i en kollonne f.eks. står 2 i række 5 og 3 i række 10 - kan man så automatisk få Excel til at udfylde udfylde de tomme felter i række 6-9 med tallet 2 og i række 11-20 med tallet 3. Med andre ord skal excel skrive værdien af det tal der står i en rækkerne ovenover og fylde det ud i de tomme celler.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-11 15:56

Det kan du da gøre bare ved = og kopiere...

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 28-03-11 16:03

Problemet er bare, hvis jeg har en kollonne med 3000 rækker og der står tal i måske de 500 af rækkerne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-11 16:16

Nå så bliver det lidt kompliceret med = og copy.

Hvad med at først at få alle felter til at vise værdien i feltet ovenover,
og så afbryde den automatik ved bagefter at indtaste de 500 tal givne tal...

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 28-03-11 19:13

Hej

Jeg har ikke den 100% rigtige løsning som du efterlyser.

hvis det er muligt at "misbruge" kolonne 7 og 8, så ville jeg i A7 skrive =hvis(sum(a6)=0;a5;a6)

og tilsvarende i A8 skrive =hvis(sum(a9)=0;A10;A9)

Du kan evt. indsætte et par kolonner hvis kolonne 7 og 8 bruges til noget andet.

Grunden til at jeg i formlen bruger "sum" er for at undgå "error" hvis der er bogstaver i nogle af cellerne.

Håber det kunne bruges.

Den helt rigtige løsning er en makro - men det er jeg ikke så "stiv" i.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 28-03-11 19:24

Hej

Jeg har lige nærlæst spørgsmålet - og kan se at jeg har misforstået noget af spørgsmålet.

Skulle nok have læst det bedre første gang.

Så det ændre mit svar.

Jeg forudsætter at dataområdet er i Ark1

Jeg vil i en anden arkfane gøre følgende:

Da jeg formoder der må være værdier i række 1, så skriver jeg i A1 i Ark2:
=Ark1!A1

I A2 skriver jeg:
=HVIS(SUM(Ark1!A2)=0;A1;Ark1!A2)

Formlen i A2 kopieres nedad til og med sidste række.

Alle formler kopierens ud i det aktuelle antal kolonner.

Håber det var til at forstå og bruge.

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogfoering.dk

Accepteret svar
Fra : pedroso

Modtaget 50 point
Dato : 28-03-11 20:53

Det er lidt svært at få Excel til at gøre noget ved de tomme celler i samme kolonne.

Nu skriver du ikke hvad der sker i række 21, men hvis jeg har forstået det rigtigt kommer næste tal der.

Hvis du bruger kolonnen lige efter indtastnings-kolonnen er der en ret enkel løsning:

Sæt alle dine indtastede tal i kolonne A. Så skriver du et eller andet i B1, det er jo enten blankt eller et tal. Skriv så følgende formel i celle B2:

=hvis(a2<>"";a2;b1)

Denne formel kopierer du så bare nedad i B kolonnen.

Nu har du det du ønsker i B kolonnen.

Godkendelse af svar
Fra : kondivand

Dato : 29-03-11 08:39

Tak for svaret pedroso. - det var lige hvad jeg manglende - tusinde tak.