/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Skal jeg bruge mit pas??
Fra : StillNoGood
Vist : 1982 gange
50 point
Dato : 15-05-03 17:49

jeg står lige og er på vej til tyskland.. du ved bare sådan et lille smut.. og så kommer det jo så... mit pas er da fint nok... hvis nu ikke lige det udlød i 2000...
er det ikke nok hvis jeg bare har mit kørekort med mig? jeg skal jo kun lige ned over grænsen....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-05-03 17:50

Nix, passet skal medbringes og være gyldigt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-05-03 17:51

Du kan jo forsøgsvis tage chancen. Odds'ene for at blive snuppet er forsvindende små, men nupper de dig, koster det ved kasse 1! Hvad tyskerne gør vides ikke, men det er antagelig heller ikke omkostningsfri!

Velkommen til EU.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 15-05-03 18:13

Lyt til 3773, og lad være med at løbe risikoen uden pas.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 15-05-03 18:33

Ifølge Udemrigsministriets oplysninger om Schengen-aftalen:

Skal jeg have mit pas med, hvis jeg rejser til et andet EU-land?
Ja. Selv om personkontrollen ved grænserne er ophævet, skal du være i stand til at bevise dit statsborgerskab, når du opholder dig i et Schengen-land. Det betyder, at du bør tage dit pas med på rejse. Det er dog ikke nødvendigt at medbringe pas, hvis du rejser til Sverige eller Finland (.

Schengen-konventionen ophæver kravet om, at man skal vise pas ved passage af Schengen-landenes indre grænser. Det vil sige, at der ikke er paskontrol ved indrejse til f.eks. Tyskland, Grækenland eller Spanien. Man skal dog være opmærksom på, at der stadigvæk kan kræves forevisning af gyldig legitimation efter, at man er rejst ind i landet. Dette legitimationskrav betyder, at statsborgere i et Schengen-land skal kunne bevise deres statsborgerskab, hvilket i forhold til danske statsborgere indebærer forevisning af pas, da vi i Danmark ikke har ID-kort. Du skal derfor alligevel medbringe dit pas på rejser til Schengen-lande, selv om der ikke er paskontrol ved grænsen, i lufthavnen m.m.

Frieda
Bosiddende i Tyskland
og som siden Schengen-aftalen aldrig har vist pas ved grænsen.
Jeg kom faktisk hjem fra Danmark i går uden at vise pas.
Men få dig nu lige et nyt pas, når du kommer tilbage, ikke!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-05-03 18:47

Yes Frieda, netop det jeg svarede..........Bare ikke så uddybende.......

MVH

...som har arbejdet i andre EU-lande, og mere end een gang er blevet antastet af såvel tyske, hollandske, franske, belgiske "flyvende" toldere, der leder efter narkotika, flygtninge og andet. Deres første spørgsmål er altid: "Må vi se Deres pas?".

...men som Frieda siger (og mig for den sags skyld), chancen er lille.

Du spørger om du skal have det med, og svaret er JA!

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 15-05-03 23:26

Hej StillNoGood

Jeg har skrevet et brev til udenrigsministeriet om netop dette spørgsmål fordi jeg var/er i tvivl som dig.
Svaret jeg fik var næsten en tro kopi af det som frieda har skrevet, med nogle få tilføjelser.
Der står i en paragraf i schengen aftalen at (kan ikke huske hvilken, men skal gerne finde den) at man ikke længere skal vise pas. Så langt så godt, troede jeg, for jeg fik oplyst at det er op til hvert enkelt medlemsland selv at afgøre, hvilken form for legitimation de mener er gyldig ID og her har Tyskland valgt et pas, lød det udenrigsministeriet.

Hvad jeg stadig ikke fatter er: Hvis man tillader mig at køre rundt i en bil i tyskland fordi man tror på mit kørekort er ægte, hvad vil man så med et pas ?
Et pas er efter min opfattelse et levn fra bankbogens tid og en fidus til at kradse flere penge i kassen med. Det er langt hurtigere/mere effektivt for en grænsegendarm at slå mit cpr-nummer op end det er at bladre i et pas.

Men som svar på dit spørgsmål
1. Ifølge schengen aftalen skal du ikke have pas.
2. Et schengen land, kan selv vælge hvilken type legitimation de vælger at tro på, derfor er passet genindført.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Fredeerik

Dato : 16-05-03 12:41

Du skal have pas

Kommentar
Fra : Fredeerik

Dato : 16-05-03 12:42

Du skal have pas

Kommentar
Fra : kjaergaard

Dato : 18-05-03 16:27

Godt spørgsmål - umiddelbart burde kørekortet være nok, men skal du overnatte eller på nogen måde dokumentere hvem du er overfor myndigheder er passet stadig det eneste godkendte (danske) dokumentation.

Kommentar
Fra : MarieC

Dato : 23-05-03 20:59

Man skal - som dansker - altid have passet med. Også inden for Schengen. Men er du i bil (og ikke ser udpræget kriminel ud!), går det nok med kørekortet. Det er min generelle erfaring. Det er et spørgsmål, om du vil løbe risikoen. Jeg har arbejdet i et konsulat i 7 måneder og har aldrig hørt om nogen der blev taget - mine kollegaer, der havde arbejdet der i 20 år, havde heller aldrig hørt om nogle, der blev taget!

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 23-05-03 21:06

Er der iøvrigt nogen der ved hvad bøden er for ikke at have pas ?

Jeg tænker på at et pas koster vel 800 kr og jeg er i tyskland max 1 gang om året

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 50 point
Dato : 26-05-03 20:03

Okay, jeg fandt mit svar fra udenrigsministeriet. Spørgsmålet jeg stillede lød ca. sådan her :

Citat
Når der nu ikke længere skal benyttes pas iht. Schengen-konventionens
artikel 2.3, hvor kan jeg så få udstedt et ID-kort ? Eller er mit kørekort ID nok ?

Svaret jeg modtog besvarede ikke spørgsmålet om kørekortet, men det lød i sin helhed sådan her:

Citat
Du har i din e-mail af 22.7.02 skrevet, at du ifølge Schengen-konventionens
artikel 2.3 ikke længere skal benytte pas ved rejse til Tyskland.

Ophævelsen af personkontrollen ved Schengens indre grænser er ikke
ensbetydende med, at danske statsborgere ikke skal være i besiddelse af
pas. De enkelte Schengen-lande afgør efter deres nationale regler, hvad
gyldig legitimation skal være. I Danmark udstedes der ikke ID-kort, og det
er passet, der er gyldig rejselegitimation. Derfor skal man stadigvæk
medbringe gyldigt pas ved rejser inden for Schengen-området med undtagelse
af de nordiske lande.

Med venlig hilsen
Rigmor Ludvigsen
Udenrigsministeriet
Konsularkontoret

Ja sådan er det Spørgsmålet om kørekortet optager mig nu mest, så hvis nogle kender det korrekte svar hører jeg det gerne.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : StillNoGood

Dato : 28-05-03 15:58

Tak for svaret srhansen.