/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hiphop målgruppe
Fra : Kortoververden
Vist : 1566 gange
300 point
Dato : 26-03-11 13:09

Er der nogen der kan finde frem til en undersøgelse eller demografisk forklaring på hvem der er målgruppen for hiphop musik (primært Snoop Dogg og 50 Cent) i USA.

Jeg har brug for aldersklasse, social baggrund og gerne geografi.

Jeg har IKKE brug for udokumenteret gætværk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-11 13:31

Her er i hvet fald dokumentation for mange hiphop numre:

http://da.wikipedia.org/wiki/Nate_Dogg

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-03-11 13:50

svendgiversen

Det siger ikke rigtig noget om hvem der er målgruppen

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-03-11 14:56

Den nye skole
En optræden af hiphop-kunstneren Mos Def, 27. juli 2006I slutningen af 1980'erne begyndte gangsterrap-stilen at dukke op i USA, anført af grupper som N.W.A, som nu indtog den amerikanske vestkyst. Før i tiden var hiphoppen forbeholdt newyorkere, og en stærk gruppering opstod, med vestkyst rapperne på den ene side og østkyst rapperne på den anden side.

En fejde mellem de to landsdele resulterede i en masse ballade mellem de to sider, og i nogle sørgelige tilfælde resulterede den lange strid også i overfald og sågar mord. Et af de mest omtalte mord var mordet på westcoast rapstjernen Tupac Shakur (populært kendt som 2pac), som blev skudt i 1996. Kun få måneder senere blev eastcoast rapperen Notorious B.I.G. (også kendt som Biggie Smalls) skudt og dræbt. De to mord blev aldrig opklaret, der har dog efterfølgende været mange rygter, der påpegede en forbindelse. Et af disse rygter bygger på det faktum, at 2pac forinden sit mord havde udsendt flere "diss-tracks" (numre med det formål at ramme en bestemt person eller gruppe personligt) møntet på Biggie og hans ven og producer P. Diddy. Ingen rygter er dog blevet bevist.

Nu om dage er fejden mellem øst- og vestkysten nedtrappet meget, og mange prominente hiphop-navne forsøger at stoppe striden fuldstændigt.

Efterhånden som hiphoppen er blevet mere og mere populær, har opfattelsen af kulturen ændret sig drastisk på nogle punkter. Hiphop begyndte jo, som før omtalt, udover gadefesterne, som "battles" i enten break-dance, graffiti eller senere rap som et alternativ til vold. Det har derfor ikke noget som helst med hiphop at gøre, at mange rappere har en tendens til at forherlige vold og rappe om deres bande, våben og stoffer. Det er derfor også vigtigt at skelne mellem en rapper og en hiphopper, da disse ikke nødvendigvis er én og samme side.

Derudover har hiphoppen især fra 90'erne været et stigende mål for pladebranchen, og mange unge går derfor i dag med en opfattelse af at hiphop indebærer at drikke sig fuld og ryge cannabis Dette er naturligvis opreklameret, og den kommercielle branche scorer i dag store penge på at markedsføre hiphop i dette negative lys. Mange gamle eller per egodefinition "ægte" hiphoppere fornægter at føle noget som helst tilhørsforhold til denne pengemaskine og den nye trend som især amerikanske hiphoppere fremfører i medierne. Heldigvis for den danske hiphopscene er det ikke velset at sælge ud og ride med på den kommercielle bølge, men hvis der er noget i USA inden for hiphopkulturen som er populært, så må det være at sælge ud eller gå pop, som det også udtrykkes.

http://da.wikipedia.org/wiki/Hiphop

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-03-11 15:06

Det er meget fint men hvem er MÅLGRUPPEN? Hvem køber musikken og hvem taler reklamerne til?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-03-11 15:17

måske noget du kan bruge:
http://genbib.dk/files/Hiphopkursus.pdf

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-03-11 15:35

Forstod nok ikke helt din søgen, men du får lige lidt sjov.
Hvis du tror at Hip Hop opstod i USA, så er du helt galt på den. Det hele startede hos nogle bønder i Mongoliet...

http://www.totaltiorden.dk/video/player.php/404/Musik

vender tilbage, når jeg har noget seriøst

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-11 15:41
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-03-11 15:42

Målgruppen har jo ændret sig.......

Her er yderst interessant læsning, som beskriver alt.

http://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/hiphop2.htm

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-03-11 16:07
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-03-11 16:37
Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-03-11 17:15

Jeg prøver at omformulere spørgsmålet.

Når 50 Cent optræder som på dette billede:
http://theurbandaily.com/music/the-urban-daily-staff/blog-does-50-cent-need-some-new-targets/
Så er der nogen der har tænkt, at det billede vil tiltale målgruppen, ramme det publikum der køber hans musik. mit spørgsmål er så... Hvem er det?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-03-11 17:44

Hiphoppen er de seneste tyve år blevet så integreret i dansk ungdomskultur, at man ikke længere kan tale om en egentlig hiphop kultur. Hiphop musik er gået fra subkultur til mainstream - så derfor er det svært at afgøre målgruppen. Det er jo ikke mere anden generations indvandrere f.eks. som hører og køber.
Tiden hvor rapmusikken opfordrer lytteren til oprør mod systemets udnyttelse af dem, er jo for længst overstået - i starten var alle "almindelige folk" skræmte af det voldsomme sprogbrug.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-11 17:44

Her skriver en pige på under 30 år at hun er for gammel til at indgå i en målgruppe for hiphop misik

http://poolofthought.blogspot.com/

Måske kan det afgrænse din søgning, et andet sted så jeg at 70 % af hiphop fans var hvide.
Måske kan det også afgrænse din søgning?

Kommentar
Fra : katekismus