/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Garanti på jordvarmeanlæg?
Fra : smedebak
Vist : 4140 gange
120 point
Dato : 26-03-11 10:57

Jeg har et Danfoss jordvarmeanlæg godt 2 år gammelt.
3 måneder før garantien udløb standsede anlægget pga. alarm om for lav brinestand.
Installatøren påfyldte 15 l sprit og sendte en regning på 1843 kr.
Omfatter garantien ikke, at anlægget kan fungere i 2 år ?
Vil blive meget glad for et kompetent svar.
Venlig hilsen
JSK

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-03-11 11:03

det kan sælger bedst svare på.
Og læs betingelser i garantibestemmelser

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-03-11 12:34

Hvis din bil brænder sammen fordi du ikke har kontrolleret oliestanden dækker garantien ikke.

Jeg ved ikke meget om jordvarmeanlæg, men det lyder som en lignedne situation, selvfølgelig skal anlægget virke, men der er vel noget vedligeholdelse der skal klares?

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-03-11 13:34

Vil henvise dig til www.heatpump.dk De ved meget mere om den slags... Men prøv at sprøg dem der inde, så bliver du meget klogere...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-03-11 16:21

Der er jo lovpligtigt årligt eftersyn af anlægget-der skulle den slags problemer vel fanges-prøv at læs rapporten/rapporterne om det tidlige har krævet påfyldning . Jeg er helt sikker på vores installatør ville have ordnet den sag uden beregning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-03-11 14:20

Det er jo usmageligt hvis Danfoss bærer sig sådan ad.

1 Et jordvarmeanlæg skal være tæt. Det skal der ligge en trykprøvningsattest på, der efterviser.

2 Trykbærende kredse er omhandlet af trykdirektivet og SKAL efterses en gang årligt. Selve varmepumpen har så stor en kølemiddelfyldning af den SKAL efterses en gang årligt.

Ærgeligt hvis du har allieret dig med et firma, der håndterer tingene på den måde. IVT opretholder 5 års tryghedsgaranti på deres installationer. NIBE/VØLUND har også en udvidet garanti, der dog fordrer at man tegner et lidt halvdyrt abonnement.

Men tilbage til sagen. 15 kg brine, kan betegnes som en væsentlig utæthed. Det ville jeg bestemt ikke acceptere at skulle betale for. Hvis du har gjort indsigelse inden udløbet af de to år, har installatøren pligt til at få fundet den utæthed UB. Og den skal findes....Se din tilladelse fra kommunen. Hvis der er tale om 15 liter sprit, er utætheden af vildt store dimensioner, idet spritten blandes med vand. 15 liter sprit er jo lig hen ved 50 liter brine. Det er alarmerende skidt det der.

Hvis din installatør spræller helt vildt, ville jeg forsøge kontakt direkte til Danfoss.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-03-11 17:57

Iøvrigt gælder så købeloven hvis ikke andet er aftalt. Ligeledes gælder trykdirektivet. Og det er dig der som ejer har pligt til at få aftalt eftersyn. Det er ikke leverandørens ansvar. Endvidere er anført i din tilladelse til etablering af jordvarme, at du skal få brinekredsen efterset en gang årligt og gemme dokumentation herfor ti år tilbage. Og dette er som ejer dit ansvar.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 27-03-11 19:17

3773 Godt du kom på banen Kender nemlig ikke de eksate regler men det er jo meget, håber for ham det er IPA sprit

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-03-11 19:33

Ellers bliver det sateme dyrt. Lad os håbe han er forsikret.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-03-11 19:37

Med den viden jeg har om Danfoss forhandlerne, er det bestemt muligt at det bare skyldes ualmindelig sjusket påfyldning af brine. Det er et gængs problem for smedene. Men det SKAL opklares. Holder man sin bøtte, kan kommunen komme efter en med alle landsens ulykke. Hjul & stejle, Tower of London osv. I helt ekstreme tilfælde kan man få dømt giftgrund (ikke ved IPA), så det skal lige tages alvorligt.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 27-03-11 20:10

Citat
Ellers bliver det sateme dyrt. Lad os håbe han er forsikret.

Og kan dokumentere de lovpligtige eftersyn, ellers ka han få problemer med at få fuld dækning pga forsømmelse...

Hmm ville det ikke ha kommet tidligere hvis det var luft tilbage fra fýldningen?

Man kunne vel med tanke på vinteren frygte at der kunne være frost skader, samlinger der er trukket? Har set et hus hvor der var et 3 meter "udhæng" i gavl med en stolpe, som var hævet næsten 50cm af frosten! Da de gravede det fri for 3 uger siden, var der så meget frost at de brugte minigraver med hammer i 90cm dybde.... Der ramte de så et rør, Kobber, der hvæsede... SÅ det må være et helioterm anlæg med kølemiddel i jorden... ? Men hvis det ka løfte taget så meget så ka man vel også forstille sig at det kunne trække en dårlig PEL samler (ved godt de ikke må være skjulte) et sted?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-03-11 20:24

Mulighederne er mange. Og har man bare ladet sejle i to år uden at reagere, kan dette ikke betegnes som smart. Man kan så punke danfoss'erne for ikke at tilbyde service/eftersyn - men det har de måske gjort - det ved vi ikke.

Vi sidder sådan set bare og gætter, og spørger deltager ikke med at få fyldt hullerne.

PS anlægget kan også være ISPINNEN. De har også for vane at grave kobber ned. De er så dejligt fri for ansvar, da de lige beskyttede sig med en forebyggende konkurs sidste år (og er naturligvis startet igen).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-03-11 20:24

Hvis det er en Helioterm, gad jeg godt se deres dimensionerings-metodik.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 27-03-11 20:32

Ja det kunne være rart med lidt feedback fra spøgeren?

Hmm ispinden... Tjae det siges godt nok at de døjer voldsomt med at holde varmen...

Ved ikke hvad det er for anlæg har ikke selv set det... men det har ihvartfald været meget underdimentioneret...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-03-11 21:29

Næh, det er bare konstruktionen der er åndsvag og sølle (på Ispinnen altså)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-03-11 21:31

Nåehhh der hvor de gravede. Det kommer ikke bag på mig. Varmepumpebranchen er hærget af provisionslønnede sælgere og umuliusser der ikke kan regne.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 27-03-11 21:35

Tjae har hørt et navn men ved ikke om jeg skal hænge dem ud... Men en del af det man sidder på vvs

Kommentar
Fra : smedebak

Dato : 28-03-11 22:57

Hej.

Det er mig som har problemet og har rejst spørgsmålet.
Egentlig er spørgsmålet blot, om der ikke er 2 års garanti på at et jordvarmeanlæg skal kunne fungere uden fordyrende indgreb??
Mht. til eftersyn og påfyldning af manglende brine, er det således, at installatøren efterså anlægget og påfyldte ekstra brine efter 1 år.
Det aktuelle problem, som jeg har fået regning på og som jeg synes er helt urimeligt, er det beskrevne, at anlægget gik i stå pga. alarm om lav brinestand.
Uanset om det er luftlommer i de 500 m slanger, eller hvad det er, synes jeg blot, at det må være installatørens ansvar, at anlægget skal kunne fungere indenfor 2 årsgarantien.
Venlig hilsen
JSK

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-03-11 00:01

Hvis ikke du vil hjælpes skal du bare melde ud! Du spørger - du får svar.

Og jo, anlægget skal være tæt. Men det kræver du kræver din ret, inden udløbet af de de to års reklamationsret. Ellers er du på røven og må betale. Derforuden er jeg ikke sikker på andet end at man i yderste konsekvens kan tilbagevise et eventuelt krav, såfremt anlægget ikke er efterset foreskriftmæssigt. Iøvrigt kan en VVS'er ikke udføre dette!

Hvis du læser ovenfor, vil du også se jeg bestemt ikke forstår leverandørens gøren og laden. Går ud fra du har modtaget en kopi af en trykprøvningsattest. En sådan skal være indsendt til kommunen og du skal naturligvis have en kopi. Jeg vil stadig fastholde at du bør rejse et krav overfor din leverandør, gående på at anlægget ikke er tæt. Kommer du ingen vegne der, ville jeg i dit sted kontakte Danfoss direkte. Ellers må du undersøge om installatøren er tilknyttet en garanti-ordning og rejse et krav der.

Iøvrigt er øvelsen ret simpel. Ved mistanke om utætheder og/eller sølle fyldningsmetodik, gør man følgende:

Anlægget gennemskylles med kraftig pumpe. En slænge af gangen.
Anlægget trykkes op til 4 - 4,5 bar og skal kunne holde trykke i min 30 minutter. Falder dette, kan trykprøvningsattest ikke underskrives.
Holder anlægget trykket, lettes drifttrykket til 1 - 1,5 bar. Very simple, tager måske 1,5 time on site. Er der utætheder skal adskilles og gøres tæt, med efterfølgende tæthedsprøvning igen. Med andre ord kan du som ansvarlig tekniker IKKE underskriver en trykprøvningsattest uden at anlægget ER tæt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-03-11 00:07

Købeloven er iøvrigt en sær fætter. Den stiller os egentlig ringere end den gamle.

Med et anlæg med en forventet levetid på mellem 20 og 30 år bør man dog kunne forvente at det er ok, eller bliver lavet ok fra starten. Med andre ord er en fakturering af dig, for noget der burde have været i orden fra starten, dybt uacceptabelt. Dette burde have være bragt iorden fra start. Ved konstatering af problemer ved 1. eftersyn, burde firmaet have reageret. Dette understreger bare behovet for autorisationer og håndhævelse af disse. Varmepumpenbranchen er tegnet af alt for mange lykkeriddere og fuskere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-03-11 00:12

Menøhh ansvaret hopper hele tiden tilbage til dig selv. Og om hvad du som anlægsejer skal gøre, At du så er i kløerne på klamphuggere er noget bøvl.

Men skru bissen på. Print det skrevne. Læs på jordvarmebekendtgørelsen. Forbered dig. Tag kampen.

Alternativt. Få hjælp af en uvildig. Som nævnt kan en kontakt direkte til Danfoss måske hjælpe.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 29-03-11 07:25

Citat
Mht. til eftersyn og påfyldning af manglende brine, er det således, at installatøren efterså anlægget og påfyldte ekstra brine efter 1 år.

Manglende Brine allerede der??????

Hvor mange kredse er det lavet med?

Ellers er jeg helt enig med 3773, du skal selv gøre noget ellers ender du selv med regningerne! Da du er ejer af anlæg og grund så er du der med også ansvarlig....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-03-11 10:16

Netop Ekspress.

Sammenlign med en bil. Service og eftersyn skal overholdes, ellers dækker garantien ingenting. Men Danfoss montøren har så et væsentligt problem. Man efterfylder ikke en større mængde brine, uden at lede efter utætheden. Det er dybt useriøst. Du hælder jo heller ikke bare olie eller vand på bilen uden at søge efter hvor det bliver af.

Kommentar
Fra : smedebak

Dato : 29-03-11 21:58

Hej igen.
Jeg er selvfølgelig rigtig glad for at nogen vil hjælpe og glad for de bud, der er på mit problem.
Der er 2 brinekredse på hver 250 m.
På den ene kreds gravede installatørerne slangen over 2 steder, som derpå blev samlet med en messingmuffe.
Mht. eftersyn blev anlægget jo efterset og påfyldt væske efter 1. år. så der kan jo ikke garantimæssigt være noget at komme efter.
2. episode sker efter 22 mdr. og jeg kan stadig ikke forstå, at det ikke klokkeklart skal være en del af en 2. årig garanti.
Når jeg ser i den klare beholder med brine ovenover indgående brinerør nu, ser det ud som om at der ikke er sket fald i væskestanden efter påfyldningen af de 15 l i november.
Jeg håber, at anlægget er tæt og det har været luftlommer ved påfyldninger, der har gjort det nødvendigt at efterfylde 2 gange.
Men er der nogen, der mener, at det er rimeligt at skulle betale for det?
VH. JSK

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-11 08:16

Det burde du ikke have haft en regning for. Er det luft, er det installatøren der har sjusket ved påfyldning af brine. Er det utæthed, har installatøren ikke gjort sit arbejde ordentlig. Indenfor de to år bærer installatøren omkostningerne. Han kan ikke henholde sig til at brinen er noget der skal efterfyldes a' la sliddele på en bil. Brinekredsen skal være tæt. Det har han selv skrevet under på.

Ved overgravning af en slange, må man under INGEN OMSTÆNDIGHEDER samle med messingfittings. Disse vil næsten med garanti frostsprænge i omløberne, med mindre man har været særdeles omhyggelig med smøring med paksalve eller silikonefedt, samt isoleret samlingen. Det er myndighedskrav at der ovenpå samlingen placerer en inspicerbar brønd. Havde man vidst hvad man lavede, havde man elektrosvejst sådan en samling. Installatøren bør opgrave disse samlinger og få dem lavet korrekt.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 30-03-11 09:30

Mente nok at man ikke må lave skjulte samlinger.... Men hvordan pokker præstere man at grave en kreds over 2 steder når man selv laver det?????

Tror jeg ville finde en anden installatør og lade ham gennemgå det hele...

Eller er jeg fuldstændig enig med 3773. Dette er desvære endnu et eksempel på at man skal vide hvad man laver når man laver varmepumper....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-11 10:34

LOOOL den er gængs, når smedene folder sig ud.

Man kaster sig over varmepumperne. For Danfoss vedkommende købte de svenske Thermia og KH Nordterm og var så lige pludselige eksperter. Via Dong kørte man så en usmagelig kampagne, hvor Dong (med dine og mine penge) fordoblede statstilskuddene osv. Den var der så lige nogle der gerne ville kigge efter i sømmene og forholdet blev indklaget.

Fra Danfoss side skulle man bruge et forhandlernet og skaffede dette overnight nærmest. Det vi har hørt er, man dikterer fra oven hvad der skal ske, og hvad man vil betale for det. Og "If you pay peanuts, you get monkey's". VVS branchen har det meget svært med varmepumper, idet smede ikke har lært at kuldeisolere, ikke er gode til at beregne pumper og tryktab, ikke er gode til at lave anlæg der kører lavtemperatur og med udekompenseret fremløb. Samtidig er der i branchen en meget stor modstand mod at følge givne diagrammer. Danfoss har så glimret ved at slingre frem og lave meget underlige installationer, til meget varierende priser. Samtidig render genierne så rundt og prædiker at nedpløjning af slange ikke duer. Imponerende når svenskerne har anvendt dette i årevis. Imponerende når vi kan konstatere ingen tilsætninger. Du kan ikke engang få et vink om hvor slangen er hvis du opgraver bagefter. Det skal jeg så lige hilse og sige er NEMT hvis slangen er nedgravet. Ergo render de drønnerter rundt og fylder kunderne med hear say, og samtidig laver de åbenbart ikke tingene ordentlig, og følger ordentlig op med god service.

Jeg synes du skal kontakte først installatøren. Spørge til lovligheden af samlinger i jorden. Spørge til hvad der sker ved skælfrysning med messingfittings. Spørge hvorfor der ikke er afsat inspicerbar brønd. Spørge hvor du skal betale for manglende brine, der enten burde være kommet på fra start (hvis årsagen er luft). Spørge hvorfor anlægget ikke er tæt. Om den udførte tæthedsprøve ikke er iorden (har de iøvrigt indsendt dokumentation herfor til kommunen). Vil installatøren ikke reagere, må du ryge på Danfoss med samme spørgsmål.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-03-11 00:15

ang samling jeg har sku aldrig hørt om frost i denne dybte. 90cm

2. hvem lavet samlingen? og blev der lavet en trykmåling?
3. du bør kontakte den person/firma som udbederet skaden med henblik på at der enten er kommet luft i anlæget som først viser efter noget tid
4. garanti ja men hvad står der i den "kontrakt" som følger med det er det der er vigtigt
5. ville anbefale dig at kontakt forbrugerstyrelsen og betale det lille beløb som det kraver for at få sagen taget op

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 31-03-11 08:50

Citat
ang samling jeg har sku aldrig hørt om frost i denne dybte. 90cm

Så har du tydeligvis heller ikke viden om emnet, beklager den direkte tale.....

Der har de sidste 2 vintre været frost i mere end en meters dybde... Har selv midt i december 2010 gravet frost op i 100cm dybde og ved at det sidste vinter steder var i 120cm, der fulgte vandledningerne med knoldene op!

Desuden fryser det omkring jordvarmeslanger hen sidst på vinteren, der er negative brine temperature sidst på fyrringssæsonen! Så der er meget stor sandsynlighed for at man finder frosen jord omkring slangerne, dessuden findes der et begreb der kaldes permafrost.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-03-11 12:53

Der vil blive tale om simpel frostsprængning som følge af lave brinetemperaturer. Der trænger fugt ind i gevindet, brine temperaturen har på mange anlæg i år være på - 3 til -7 som den laveste vi har hørt om. Alm vand og -7 = is. Og så sprænger messing-omløberen. Har to liggende her på mit skrivebord, der var monteret i en bagggang. Dvs inde i huset.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-03-11 14:16

§ 15. Til samlinger af varmeslanger med brine skal anvendes elektrosvejsefittings, der er kompatible med de anvendte PE-slanger i anlægget, eller trækfaste fittings til mekaniske samlinger, der opfylder kravene i EN 12201-3. Samlingsstedet skal i horisontale anlæg være tilgængeligt for inspektion.

Stk. 2. Hvis der forekommer samlinger, svejsninger eller lignende af varmeslanger med brine i vertikale anlæg, skal der etableres en inspektionsbrønd.

Stk. 3. Ejeren af anlægget skal på kommunalbestyrelsens forlangende stille en plan over placering af boringer og slanger til rådighed.

§ 16. Inden ibrugtagning af et nyt jordvarmeanlæg med brine og ved genstart af et bestående anlæg efter reparation eller vedligeholdelse af den nedgravede del af anlægget skal ejer eller bruger af jordvarmeanlægget gennemføre en tæthedsprøve efter fremgangsmåden i bilag 2. Resultatet af tæthedsprøven skal være kommunalbestyrelsen i hænde senest 14 dage efter tæthedsprøvningen.

§ 18. Jordvarmeanlæggets ejer skal mindst en gang årligt lade anlægget efterse af en sagkyndig i jordvarmeanlæg. Eftersynet skal omfatte de i bilag 3 nævnte forhold. Eftersyn af et anlæg med direkte fordampning skal foretages af en autoriseret kølemontør. Kommunalbestyrelsen kan i sin afgørelse efter lovens § 19 fastsætte yderligere bestemmelser om eftersynet.

Stk. 2. Ejeren af anlægget skal i mindst ti år opbevare resultatet af kontrollen og efter anmodning forevise denne for kommunalbestyrelsen.

§ 19. Ejeren og brugeren af jordvarmeanlægget skal sikre, at anlægget er i en sådan vedligeholdelsesstand, at der ikke foreligger en åbenbar, nærliggende risiko for, at der kan ske forurening af grundvand, jord og undergrund, herunder må der ikke være væsentlige synlige tæringer af rørsystemet.

Stk. 2. Hvis ejeren eller brugeren konstaterer eller får begrundet mistanke om, at anlægget er utæt, skal vedkommende straks træffe egnede foranstaltninger til at bringe en eventuel udstrømning til ophør. Kommunalbestyrelsen skal herefter underrettes uden unødigt ophold med en redegørelse for, hvad der er blevet gjort for at bringe den eventuelle udstrømning til ophør.

Kapitel 8

Straf

§ 22. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der

1) etablerer eller ændrer et jordvarmeanlæg i brug uden tilladelse, jf. § 4,

2) tilsidesætter vilkår knyttet til en tilladelse, jf. § 4,

3) undlader at benytte autoriserede eller uddannede personer til etablering, ændring og vedligeholdelse af jordvarmeanlægget, jf. § 10, § 17 og § 20, stk. 3,

4) undlader at gennemføre tæthedsprøvning eller at underrette kommunalbestyrelsen om resultatet heraf, jf. § 16,

5) undlader at anvende sagkyndige eller autoriserede personer til eftersyn, jf. § 18, stk. 1,

6) undlader at opbevare eller fremvise oplysninger om eftersyn af jordvarmeanlægget, jf. § 18, stk. 2,

7) undlader at efterse og reparere jordvarmeanlægget, jf. § 19, stk. 1, og § 19, stk. 2, 1. pkt.,

8) undlader at underrette kommunalbestyrelsen om utætheder, jf. § 19, stk. 2, 2. pkt., eller om sløjfning, jf. § 20, stk. 4.

Stk. 2. Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er

1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare derfor eller

2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.

Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

hele teksten kan findes her https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127761&exp=1#K4

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 31-03-11 19:19

Jeg er ret sikker på at 3773 har ret.

Jeg arbejder i ventilationsbranchen, og arbejder kun med luft-luft og luft-vand varmepumper, men det er komplet monterede anlæg med hensyn til kølesystemet, så her skal vi naturligvis dække, men ved anlæg, hvor en installatør skal samle skidtet på stedet, så er jeg ret sikker på at han skal dække, hvis der sker noget.

Jeg har været på et lille kursus i nogle tyske vand-vand og vand-luft varmepumper og ved at det er hamrende vigtigt at have styr på de slanger, så hvis tabet er så stort, er jeg også sikker på at noget er galt.

Problemet er at det godt kan blive dyrt for installatøren at klare udbedringen, så måske du skal rette henvendelse til Danfoss. Det koster som regel spidsen at dumme sig på de anlæg......

Spørgsmålet kan være, hvilke aftaler Danfoss har med deres forhandlere og installatører vedr. ansvaret. Men det kan aldrig blive dit problem....

Kommentar
Fra : smedebak

Dato : 02-04-11 09:52

Tak for virkelig gode råd her. Jeg har et spørgsmål i forb. med 3773' henvisning til Bekendtgørelse
Kapitel 4 paragraf 15: .".Til samlinger...skal anvendes elektrosvejsefittings...eller trækfaste fittings til mekaniske samlinger."
Jeg har det problem, at jeg ikke ved, om det er trækfaste fittings, der blev anvendt. Jeg så blot, at det lignede kæmpeudgaver af messingmuffer/omløbere.

For mig at se, er mit eneste helt faste bevismateriale, hvorvidt, jeg kan henholde mig til, at der ikke er opfyldt den del af paragraf 15, hvor der står: " Samlingsstedet skal i horisontale anlæg være tilgængelige for inspektion."

Jeg vi spørge jer, der ved: Er inspektionskravet noget som tages alvorligt, eller er det blot ord, som kommuner og installatører ser bort fra?

Jeg skal jo være 100 % sikker på at have retten på min side før jeg henvender mig med et krav om at få disse samlinger lovliggjort, i en situation, hvor jeg er den skyldige i en sag om manglende betaling.

Nok engang tak for uvurderlig hjælp.
JSK

Kommentar
Fra : smedebak

Dato : 02-04-11 09:55

PS: Vedrørende henvendelse til Danfoss, har jeg skrevet til hhv: Danfoss@jordvarme.dk og Danfoss@danfoss.dk og intet hørt, den sidste blot med min egen forespørgsel sendt retur.
Jeg ved ikke, hvordan det er muligt at kontakte Danfoss.

Kommentar
Fra : Ekspress105