/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er det sandt?
Fra : ErasmusMontanus
Vist : 1026 gange
100 point
Dato : 26-03-11 10:20

Hejsa

Gamle hundefolk påstår, det er en fordel at jagthunde arbejder bedst i kendte omgivelser, jeg stiller mig tvivlende, nu har jeg selvfølgelig ikke så meget erfaring, håber på et rigtig godt svar.

Erasmus

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 26-03-11 12:47

Hej ErasmusTagmus

Kan du ikke lige uddybe dit spørgsmål lidt - f.eks. ved hjælp af nogle tænkte eksempler/situationer ?

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 26-03-11 13:51

Nej den tror jeg ikke på. Hundene bruger næsen på jagt, og jeg tror ikke på, at de forbinder bestemte steder, med meget vildt og vil derhen med samme, fordi de er lokal kendte og har været der før, det er nok nærmere hundeføreren som har disse evner og hunden følger så op med lugtesansen.

Pr. instinkt har de fornemmelse for, hvor vildtet vil være og opsøger disse, hegn, tæt krat osv., men at tillægge det, som en overvejende bevist handling tror jeg ikke på for hundenes vedkommende, fordi de er lokal vovser.

Det kan måske se sådant ud, men det er snuden på dem, som fører dem til vildtet ikke hukommelsen. En hund kan huske f.eks op til 5 markerede, udsmidte apport bukke, men det er inden for en kort tidshorisont.

Mvh

BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 26-03-11 16:50

Nu skal jeg ikke kloge mig på det emne, men blot tage udgangspunkt i den hund jeg har.
På hjemmebane arbejder den absolut bedst. Hunden er overhovedet ikke i tvivl om, hvor og i hvilke remiser fasanerne befinder sig.
Da den er en stående hund, kommer fasanbasserne op stykvis - altså på min kommando.

Yes, det var mit bidrag - og som sagt, jeg har kun taget udgangspunkt i een hund.....Og det er godt nok ikke meget at sammenligne med - menæhhh, som trunten sagde igår...lidt har jo osse ret.

HH.
må man ta' hunden med sig ind i himlen
den er sød og den har vær't min bedste ven
den er klog og fin
og har lige vær't i bad
hvis man må du spillemand så bli'r jeg glad.

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 100 point
Dato : 26-03-11 17:32

Nu arbejder en god jagthund på baggrund af jægerens ønsker og kommandoer, men jeg er ikke blind for at bestemte - og dermed kendte landskabsformer trigger hunden i den rigtige retning. Et mosehul - omgivet af siv og anden bevoksning fortæller hunden et eller andet - fra tidligere jagtsituationer. Men er hunden godt fungerende og lydig, så er det til enhver tid jægeren som afstikker jagtforløbet.

Men . . . . ! Min gamle og nu afdøde hund kendte alle såterne til bevidstløshed og vidste præcist, hvor den skulle gå ind for f.eks. at rejse råvildtet i den rigtige retning.

Når jeg fravalgte hundens tilstedeværelse under ekstreme forhold, så vidste den også, hvor den skulle hen - når den blev tilkaldt i forbindelse med eftersøgning. Vores mødested var altid i skovens nordvestlige hjørne, og fra gården til mødestedet er der 800 meter - som hunden tilbagelagde i en ret linie - når hustruen slap den.

Min nye hund - en münsterländertæve har lærte det samme - og det går dælme hurtigt når den får indstillet kompasset.

Men - som tidligere skrevet, så skal en hund meget gerne kunne arbejde med samme præcision hvor jagten end finder sted.

Og hvor er det dog skønt at eje en "stående" hønsehund. Jeg glæder mig til den nye jagtsæson.

Mvh.
Tonganeseren

Har fået sol i hovedet i dag. Dejligt.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 31-03-11 06:43

spørgsmålet er også om en kendt hundemand, har disse evner til at lære en ny hund, sit jagtterræn jeg har set det med egne øjne 2 præmien på en uofficel prøve der skulle have været et 0, er en ringe trøst, når der slet ikke var fugl for hunden

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 31-03-11 08:59

Sandhedsvidne

Hvis det er den samme "kendte Hundemand" vi tænker på, forfatteren med egen rundkørsel uden for døren, ja så er alt håb sgu' ude !!
Med de tamme kassehøns han bruger til træning, er det ikke muligt at frembringe nogen brugbar jagthund, heller ikke selv om det foregår på kendt terræn !
Han kan kun kapitulere og konstatere, at evnerne ikke rækker - men det er måske derfor han har slået sig på have-gnomer og storke af beton ?? Dem kan han til gengæld få til at lystre og de giver ham heller ikke mavesår m.m. !!
Forøvrigt er det underligt han kun deltager på uofficielle prøver - har han ikke mod og mandsjerte til at stille op til en rigtig prøve, hvor kravene er helt enderledes end de brødristning-leverpostejer han bruger ?? Er han bange for at blive til grin, hundetræneren ?? Det behøver han såmænd ikke blive - det er han så rigeligt i forvejen !!!

Øjenvidnet4 (staves ikke med C eller K)
Bor heller ikke i E....... nord for H......

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 31-03-11 14:57

Men er dog stadig fuld af løgn....

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 31-03-11 15:13

Rigtigt set - Ballehoof. Du er stadig fuld af løgn. Hold da helt kæft - hvor er du dum.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 31-03-11 16:29

Hvor har du ret, Tonganeser !

Men det er tydeligt, at han har fået mundkurv på af DJ - tænk at man ikke må udtrykke sig som man vil ? Og så i hans alder ? Vorherre bevares !
Mon ikke han er bange for at ryge ud igen ? Han er også typen der kommer med røde æbler til chefen og sladrer om de andres gøren og laden i organisationen - alt sammen blot for at undgå det uundgåelige ! Ak ja.

Gad egentlig vide hvad han mener med at jeg/vi er fulde af løgn - det kræver nogle beviser at komme med sådanne påstande - men det formår han naturligvis ikke denne Balledoof.

Øjenvidnet4
Løgnejægeren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 31-03-11 17:15

He, he - Øjenvidnet! Det er jo ikke det han skriver - hvis man skal forholde sig stringent til måden han tilføjer "bidraget" på. Her tilføjer han bare noget, vi alle ved til bevidstløshed.
Me3n, men, men - nu kender vi jo Ballehoof`s forhold til syntax og grammatik, og rigtigt er det, at han nok mener, at det selvfølgelig er alle andre, der er fulde af løgn.

Jeg ville nødigt tage imod et æble fra hans usoignerede grabber. Erk!!! Man mister squda appetitten, når han viser sit grimme fjæs.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 31-03-11 20:44
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-04-11 00:03

Fra ellers pålidelig kilde fra et medlem af DJ kan jeg meddele, at Ballehoff er blevet udnævnt til Fanejunker af 3. grad hos Hubertusjægerne i Danmark. Det er fandeme godt gået, og manden må jo besidde fantastiske - hidtil skjulte evner.
Men kan man holde om en flagstang - med to hænder, kan man altså nå langt her i samfundet, hvis man altså kan slippe den igen.
Godt gået Ballehoof. Herfra gratuleres.

Med venlig hilsen
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-04-11 09:00

Det havde været værre hvis han var blevet udnævt til KAMMERJUNKER Fy for fanden for en afsmag koldskålen ville få !!!

Øjenvidnet4 af 1st grad

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-04-11 11:23

Hvis vi kaster et blik på § 2.1 - fra 2. - 4. linje.... Kan du så passe, at vores ny udnævnte Fanejunker er medlem af foreningen....

1. Foreningen betegnes De danske Hubertusjægere.

§ 2. Foreningen har til formål at arrangere jagter i ind- og udland samt støtte andre jagtlige arrangementer og selskabeligheder for foreningens medlemmer.

§ 2.1. Formålene varetages under hensyntagen til Ordensbrødrenes Æreskapitel, som er:
- Ved alle lejligheder,til enhver tid at være en forbilledlig og dadelløs jæger.
- At beskytte vildtet og dets omgivelser, og agte på jagtens særlige love.
- At medvirke aktivt til beskyttelse af såvel fauna som flora og naturen i almindelighed, samt at forsvare jagtens interesser.
- At rette sig efter de af nationerne accepterede og respekterede målsætninger til bevarelse og beskyttelse af den jægermæssige tradition.
- At rette sig efter en streng, frivillig bifaldet disciplin i overensstemmelse med æresbudenes ånd, for at efterlade vore efterkommere en intakt jægermæssig kultur.
- Blandt Hubertusbrødrene at fremme broderskabsånden og bevare gensidig hjælp og fred. Fordi vildtet - res nullius - kender ingen grænser. Rigtig beskyttelse kan derfor kun opnås, hvis alle nationer tilslutter sig disse bestræbelser.

Mvh.
HH.
Nu med schnurrbart.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-04-11 12:07

Der er sgu' så meget der taler mod medlemskabet af denne forening for bb1's vedkommende.

Så mon ikke det er en 1.april-spøg ?

Øjenvidnet4
Til hest

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-04-11 12:55

Det skulle være rigtig nok, at han er medlem af foreningen. Det har Ballegaard selv fortalt. Men . . aheeeeeeeeemmmmmm, det borger naturligvis ikke ligefrem for sandheden, nå udtalelserne kommer fra "ham selv"; men Fanejunker af 3. grad - det skulle være rigtig nok.
Fanejunkerne bliver udpeget efter en spøjs prøve. Kan man slæbe en 15 meter lang flagstang 300 meter over en afsveden kornmark, så bliver man Fanejunker af 1. grad.
Når staklen kun 200 meter, så bliver man Fanejunker af 2. grad.
Kan man, på 1 time, slæbe en 15 meter lang flagstang i glasfiber hele 100 meter, så er man Fandeme Fanejunker af 3. grad. Og så må man bruge hund.
Ellers pålidelige kilder fortæller, at Ballehoof lige akkurat nåede at bringe flagstangen i hus, men at han efterfølgende måtte behandles for dehydrering på sygehuset i Vejle.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-04-11 13:01

Som Fanejunker må man kalde sig Homo Nullius Flatarem Horribilis (HNFH).

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-04-11 13:30

"Ellers pålidelige kilder fortæller, at Ballehoof lige akkurat nåede at bringe flagstangen i hus, men at han efterfølgende måtte behandles for dehydrering på sygehuset i Vejle."

Ja det er sgu' nydeligt, at det offentlige hårdt betrængte sygehus-væsen skal belemres med sådan noget pjat !! Han burde have haft en regning for besøget og ambulancetransport

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-04-11 14:00

Hvorfor er det altid kun de samme, der hyler op på blåstue? Og hvorfor bliver de aldrig voksne?
Hvorfor kan de ikke forny sig - det er det samme de disker op med hver gang?
Ikke engang syghus regionerne kan de finde ud af.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-04-11 14:17

Næ, næ - Ballehoof. Det er squda nyt, at du er blevet udnævnt til Fanejunker af 3. grad (HNFH) med egeløv og ret til at bære det i hatten. Flot mand!!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-04-11 14:22

Ellers nogle besynderlige optagelsesritualer de har der i Hubertusbimmerlimforeningen - hvis man skal tro det, man hører.
Efter det oplyste skal Novicen bl.a. kravle på alle fire og fløjte som en stær, mens de eksisterende medlemmer sparker ham i røven med sivsko og slår ham i hovedet med kogte gulerødder. Godt nok mærkeligt - hvis det er sandt.
Så - Ballehoof! Fortæl os sandheden om foreningen og optagelseskravene.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-04-11 15:44

Bizarre ritualer passer til en bizar mandsling, som også er forfatter og løgner !!

Men hvor er det positivt at han overhovedet vil svare os, selvom vi ikke tilhører det gode jagt-selskab! Jeg har lige hørt, at han kun er blevet medlem fordi man regner med at han kan tilføre foreningen nogle nye rævekager og gavtyvestreger, hvad de så end skal bruge det til ??

Han spørger jo også om forskellige ting - mit modspørgsmål er, hvorfor bliver han ved med at spørge dumt, når han nu åbenbart kender svarene ?? Det er sgu' da lidt for naivt !! Men han kan ikke undvære os, men vil ikke sige det direkte - han savner modspil og det kan vi kloge jægere på kandu kun give ham - ingen andre steder har han fået så mange ideer og inspiration end hos os; og det er en glæde at kunne hjælpe den svagt begavede tumling - gud ved hvilken region han tilhører?
Er det syd eller midt-jylland ?? Det er vel ikke nord ?? Der hvor man vil udsætte elge under hegn - bb1's yndlingsjagtform, helst ikke større end 5 ha !!

Øjenvidnet4
En fast støtte og insprator for visse ubegavede jægere

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-04-11 18:23

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-04-11 19:58

Det er en gammel nyhed hele 15 år gammel....

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-04-11 08:00

Bendt Ballegård Knudsen

Hvad er det for en nyhed der er 15 år gammel ?? Kan du ikke lige præcisere lidt mere ?
Når du nu skal svare, kan du så ikke fortælle hvilken region du tilhører, altså inden for sundhedsvæsenet, så vi kan få facts på bordet og ikke rygter og sladder - det er vi "hylere" nemlig ikke vant til !!

Ser frem til at høre fra dig.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-04-11 09:28

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-04-11 10:17

Åh Balledoof !!

Hvor er det dejligt og smukt at se dig smile - det er vi absolut ikke vænnet til fra din side - men du er måske blevet genopdraget hos DJ?? Hvis det er tilfældet så har intet været forgæves - så fortsæt du blot din genopretning, men kun i små skridt ad gangen. Lad være med at gabe over mere end du kan holde til og bliv ved med at tage din antidepressive medicin - så skal du nok komme nogenlunde hel ud i den anden ende !!

De bedste hilsner fra en beundrer
Øjenvidnet4 (uden C eller K)

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-04-11 23:02

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-04-11 07:08

Selvtak, kære Balledoof !!

Man bliver næsten helt overstadig af dit gode humør - har du skiftet medicin ??

Kan du have en fortsat god week-end - og husk at smile til verden, det lønner sig !!

Med positiv hilsen
Øjenvidnet4

PS Nu da du er blevet et nyt og bedre menneske, synes du ikke det er tide at ophæve
black-listningen for de helt uskyldige og ydmyge skribenter ?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-04-11 18:06

Ballehoof lider stadig af granatchock - så der kommer ingen ophævelse af blacklistning frra hans side.
Min bedste anbefaling til uhyret må derfor stadig være: "Kravl lavt".

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 04-04-11 07:35

Ellers nogle besynderlige optagelsesritualer de har der i Hubertusbimmerlimforeningen - hvis man skal tro det, man hører.
Efter det oplyste skal Novicen bl.a. kravle på alle fire og fløjte som en stær, mens de eksisterende medlemmer sparker ham i røven med sivsko og slår ham i hovedet med kogte gulerødder. Godt nok mærkeligt - hvis det er sandt.
Så - Ballehoof! Fortæl os sandheden om foreningen og optagelseskravene.

Tonganeseren har ret i, at optagelsesritualet er underligt. For bb1's vedkommende har han et stort problem, da han p.g.a. de nye dænder ikke kan fløjte men kun udstøde nogle suk !!
Men klø på, Balledoof - hvis du øver dig længe nok kan du blive bedre !!

Øjenvidnet4

Grunden til at vi ikke har hørt fra Doof'en i længere tid, skulle angiveligt vær, at han har været i Filipinien, bl.a. for at få tilrettet sin dænder så han kan fløjte "Dengang jeg drog afsted" - efter sigende har det ikke haft den tilsigtede virkning

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 04-04-11 13:06

Godkendelse af svar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 18-04-11 12:45

Tak for svaret Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-04-11 23:38

Og herfra mange tak for pointene.

Mvh.
Tonganeseren