/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Belastning på laderegulator (solpanel)
Fra : eschultz
Vist : 2214 gange
300 point
Dato : 25-03-11 22:52

Belastning på laderegulator (solpanel)
Hej
Jeg er ved at bygge et anlæg med solpaneler og har brug for at trække 230 volt ca. 1350Watt via en inverter i perioder af 10-20 minutter, nu er jeg kommet i tvivl om hvordan man udregner belastningen på laderegulatoren, kan en regulator der kan afgive 20 AMP. klare denne opgave? Hvad er formlen for udregning.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 25-03-11 23:08

Hej,
P=U*I
Ved en effekt (P) på 1350 W og en spænding (U) 230 V løber der en strøm (I) på 6 A.
Dog forstår jeg ikke helt dit spørgsmål

Mvh Michael

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 25-03-11 23:20

Fra solpanelerne løber strømmen gennem regulatoren og oplader batteriet. På regulatoren er der et udtag til forbrug, til dette udtag sluttes en inverter 12v - 230v, denne inverter skal afgive ca. 1350W, hvor stor strøm vil den trække fra regulatoren. Inverteren fås i udgaver fra 2A til 45A.
Inverteren tager strøm fra panelerne, og hvis der ikke er nok, tager den også fra batteriet.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 310 point
Dato : 25-03-11 23:47

Inverteren skal afgive 1350 W ved 230 V .Her går jeg ud fra at du mener ved 50 hZ vekselspænding. Derfor kan man ikke sige hvor stor vekselstrøm det svarer til. Det afhænger af belastningens art. Hvis dert er en resistiv last, som en kaffemaskine så er det 2350/230 = 5,9 A
Hvis der er en motor vil den også optage reaktiv effekt og resultatet kan nærmere være 10 A afhængig af motorens data.

Stømstyrken ved 230 V er kun interessant fordi Inverteren skal være dimensioneret for den.

Strømmen fra regulator /akkumulator kan kun beregnes hvis vi kender batteriets spænding.

Hvis det er et såkaldt 12V batteri kan du regne med at spændingen ved 20 ° og næten fuldt opladet er omkring 13,5 V , så din inverter skulle have 100 A for at levere 1350 W . Men virkningsgraden for invertere er nok omkring de 85% ved nær fuld last, så strømmen er nærmere 120 A. og sikker mere på grund af dårligere virkningsgrad hvis lasten optager reaktiv effekt.

Hvis du vil levere de 1350 W i 20 minutter uden at batteriet aflades så spændingen falder for meget skal du nok regne med at have et batteri på omkring 100AH , hvis det er ved 12 V. Tilsvarende mindre Ah tal ved højere spænding.
Startbatterierr er helt uegnet til formålet. Et traktionsbatteri til truck er meget bedre, men også ret dyrt.

Du skal have en meget stor solcelle for at kunne lade et batteri til dagligt at trække så stor effekt.

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 26-03-11 00:10

Jeg har 2 mellemstore 6 volt industribatterier (traktionsbatterier)= 12 volt
Det er en vandvarmer den skal trække, bruger max 3KWt om dagen.
Regner med at 120W solcelle (17volt 30W gange 4 celler) kan klare det om sommeren.
Men efter hvad du skriver, skal jeg tage strømmen direkte fra batteriet, og ikke via udtaget på regulatoren, men dette skulle der vel ikke være problemer med, eller hvad?
Jeg har helt styr på kabeldimensionering og alt det andet, det er kun at trække en så stor støm, der volder mig problemer.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-03-11 06:09

1350Wat / 12Volt = [B] 112,5 Amp[/B]

Dette er beregnet helt uden tab i din ønskede installation.

Der er noget der tyder på at du ikke er helt hjemme i el-teori og dermed heller ikke regler for dimensionering.

Når man har store strømme har man også store spændingsfald, dette kræver tykke kabler meget kobber. Hvis du laver dine kabler forkert er der stor risiko for brandfare.

Se fleste brande opstår i elinstallationer ved ledninger der ikke er beregnet til den strøm der løber i disse.

Så umiddelbart kan du ikke forsvarligt udføre det du søger svar på.

vh Ben

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 26-03-11 06:18

Godmorgen

Hvis det er for at få varmt vand, så ville det være både nemmere og billigere at bruge et solfangeranlæg.
Et anlæg med slanger på taget der varmer en vædske op som så overfører energien videre til dit varme vand ved hjælp af en veksler.

Mvh Michæl

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-11 08:24

Med 120 w solceller kan du om sommeren , i godt vejr måske opnå 1 kwh i løbet af en dag , hvis du løbende drejer cellerne, så de står optimalt i forhold til solen. Med fast placerede csller får duen del mindre.
En vandvarmer skal op på ca 60 ° for ikke at risikere Lefgionella bakterier.Dem kan man dø af.

med 1kWh kan du opvarme 17 l vand fra 10 til 60°. Tabene er der så ikke regnet med.

Så er det langt mere effektivt og langt billigere at varme vandet i en primitiv solfanger.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 26-03-11 12:43

Jeg går også rigtig meget ind for vedvarende energi og syntes at det med solceller er rigtig spændende og utrolig vedvarende, men det er for dyrt inu og den løsning som michaelholm kom med er en genmenprøvet og testet genmen mange år og der er ikke de store omkostninger når det førest er sat op og en pumpe og en styring til at styre solfangeren er hvad der kan fejle og en pumpe og en styring koster max 3000.- krone , hvor imod det som skal til et solcelle anlæg koster det blege i forhold til.
Et eksempel: Min far satte 8,4 m2 på taget for 22 år siden og de sidder der den dag idag og på de mange år har udgiften været en ny styring ( pga lynnedslag som forsikring betalte ) og så lidt væske til at efterfylde med , i det 22 år har det kostede ham omkring 600.- i vedligelhold af anlæget.
Solfangeren varmer en tank op med 1200 l vand op til 55-60 grader og på rigtig gode dage sender den også varme ud i gulvarmen, tanken er også forbundet med et træfyr/stoker så alt i alt en win win historie som nu har kør i som sagt 22 år......
Men detter er kun en måde på alternetiv energi.........

Bassebo.....

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 26-03-11 18:22

Tak for alle de gode råd
Til Ben, der tager du fejl, det er fuldt forsvarligt. Nu har jeg fået svar fra et solfirma, og det drejer sig en et kabel (startkabel, vel at mærke kobber i lillefingertykkelse) på max. 75 cm. direket fra batteriet til inverteren, og ikke gennem regulatoren, så der går nok ikke ild i noget, al anden kabelføring bliver også overdimentioneret, så heller ikke noget problem der.
17 volt 30W, kabellængde ca. 3,5 m. 2 gange 2,5 kvadrat, så er den vist hjemme.
Til Bassebo og Michael, ja det har jeg også tænkt på, men da huset er opvarmet med brændeovn, har jeg ikke noget sted at komme af med evt. overskudsvarme, så jeg er bange for at der sker overkogning. Jeg har til gengæld en luftsolfanger af 126 sortmalede øldåser, et minisolpanel og en PC blæser, det har blæst 45 grader varm luft ind i huset hele dagen i dag.
Panelerne er ikke så dyre 526kr. stykket incl moms og porto fra Tyskland.
M.v.h. Eschultz

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-11 20:01

Jeg tror ikke du er klar over hvad du giver dig ud i . En inverter til 45A ( på 12V siden) kan ikke levere 1350 W ) . Det kræver ca. 3 gange så stor strøm.

Med en støm på 125 A vil en overgangsmodstand i klemmerne på bare 0,01 Ohm ( og der er svært at undgå for amatører) æde 10 % af energien og gøre polen brændende varm.

Der skal bruges komprisionsfittings og værktøj i den dyre ende for at få forbindelsen god nok.

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 27-03-11 01:11

transor skrev:
"Jeg tror ikke du er klar over hvad du giver dig ud i ."
Det er jo netop derfor jeg spørger jer andre til råds
Men så må jeg jo enten lave anlægget på 24volt, eller helt droppe ideen, og så kun forsyne alt andet med "solenergi".
Ps. Alle lamper i huset er allerede udskiftet til 12Volt LED pærer.
og min vandvarmer er kun på 15 liter, og jeg er fuldt klar over faren for legionella.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 27-03-11 09:32

Den pris som du har på solpaneler ......hmmmmm har du en hjemmeside hvor man kan læse mere om dem for det var jo ikke meget for sådan en bandit.........

Bassebo.....

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 27-03-11 09:36

http://www.solarventi.dk/?gclid=CI-kxrGh7qcCFYEc4QoddWa_bQ

Her er da noget som kan bruges .........

Bassebo...

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 27-03-11 21:43

Ang Solarventi og deres selvcirkulerende systemer, nej tak, her er du sikker på legionella. Så hellere en beholder fra harald Nyborg med både gennemløb og elpatron, samt tilstrækkelig mange sortmalede øldåser klemt om kobberrør
Panelerne er købt gennem et af de firmaer der sælger på e-Bay, dog direkte fra firmaet udenom e-Bay, og betalt over Pay-pal.

Godkendelse af svar
Fra : eschultz

Dato : 29-03-11 01:57

Tak for svaret transor.
Jeg har droppet projektet

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 11-07-12 00:58

Lige for at genoplive denne tråd.
Nu kører systemet perfekt, "gratis" lys i hele huset med 12v LED pærer og "gratis" varmt vand via en inverter 3000/6000w modificeret sinus, 740w 12volt solceller og 5 megastore 12volt traktionsbatterier.
Ingen kabler/samlinger bliver mere end håndlunkne når alt kører.
Hermed bevist at det kan lade sig gøre
M.v.h. eschultz
Samlet udgift ca. 21.000kr. tilbagebetalingstid anslået 8-9 år.