/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Hvidvin
Fra : pims
Vist : 795 gange
200 point
Dato : 25-03-11 19:34

Hej alle sammen.
Jeg har fundet nogle flasker hvidvin, som jeg er i tvivl om hvor vidt de stadig kan drikkes.
Det drejer sig om en La Candela fra 2003
En Piesporter Michelsberg - Mosel Saar Ruwer fra 2005
En Jacobs Creek Semillon Chardonnay fra 2004 og en fra 1999

Håber disse navne er information nok.

På forhånd tak, Pims

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-11 19:49

Du hælder lidt op i et glas, lugter til det og smager på det,
hvis det lugter gammelt og smager som eddike hælder du det ud...

Jeg har lige kasseret en fransk rødvin fra 1995, så den ældste hvidvin må du nok sige farvel til,
de øvrige bør kunne drikkes; ellers gør som de kongelige med Rosenborg vinen,
fortynd med en nyere vin og du får stadig lidt af den gamle vinsmag. som du har betalt for...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-03-11 20:58

alderen alene har ikke meget at sige, det kommer lige så meget an på hvordan de er blevet opbevaret.

Men det bedste råd er som svendgiversen skriver at prøve dig frem.

Hvis du vælger at afprøve dem i forbindelse med noget hvor vin er "nødvendigt" så hav en anden i reserve

Kommentar
Fra : pims

Dato : 25-03-11 21:26

Det lyder helt fornuftigt. Problemet er, at jeg vil give en af dem som gave, så det med at åbne dem og smage, er nok ikke den bedste løsning. De er blevet opbevaret liggende på en vinhylde i dagligstuen, ca. 14-17 grader om vinteren og 15-25 grader om sommeren og med den del lys.

Måske er det bare bedst at købe en mere "sikker" vin, frem for at forgifte nogen...;)
Pims

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 25-03-11 21:39

Du kan da ikke give en sådan, sikkert for gammel, vin som gave...

Og da slet ikke en Piesporter, det var noget vi begyndte med at drikke dengang i 70 erne,
da vi begyndte at få smag for vin, i dag kan du få langt bedre tørre hvidvine for små penge.

Hvis det skal være hvidvin, så køb hellere en Alsass eller en Baden vin?
Normalt er det jo rødvin man giver som gaver, og her er der mange muligheder...

Kommentar
Fra : pims

Dato : 25-03-11 22:38

Svendgiversen, vedkommende er glad for hvidvin, derfor.
Og ja, du har ret. Det er nok bedre at købe en frisk frem for noget af det gamle sprøjt..;)
Får vist heller ikke selv drukket noget af det..:)

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 25-03-11 22:47

ALTSÅ hvis den er uklar og grumset er den ødelagt, men hold den op mod et skarpt lys og hvis den er klar er den drikkemoden. Hvis der er krystaller i bunden er konserveringen opbrugt og den skal drikkes snarest.

Dine vine er dog ikke særlig attraktive, kostbare eller have årgangsværdier- bare søde - så smag dig frem, der skulle ikke være nogen problemer med årgangen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-03-11 00:48

Skal det være tysk er Alsace eller Riesling til en hund pr flaske et godt køb.

Min favorit er Frascati, en tør italiener som er tør uden at være sur som de franske har tendens til, men også her skal man et godt stykke over 29,95 for at få det rigtig gode.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 26-03-11 01:00

Alt er jo smag og behag, personligt sværger jeg til Chardonnay...

http://wine.about.com/od/whitewines/g/Chardonnays.htm

Godkendelse af svar
Fra : pims

Dato : 04-04-11 22:35

Tak for svaret svendgiversen. Jeg købte en "frisk" vin og hældte det gamle sprøjt ud. ;)