/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Jeg kan ikke bore hul gennem væggen.
Fra : HjælpLene
Vist : 4586 gange
20 point
Dato : 25-03-11 16:05

HJÆÆÆÆÆÆLP!
Jeg bor i en gammel etageejendom i Aalborg C. Er ved at bore hul gennem væggen til antennekabel. Har et godt lang murbor og en slagboremaskine. Det første stykke gennem væggen går rigtigt fint (!), men et stykke inde i væggen stopper al gennemgang så pludseligt.
Slog slagboret til, men syntes ikke det hjalp. Der lugter lidt "brændt". Har nu boret 2 huller fra hver side UDEN at kunne komme igennem. Hvad skal der mon til. Skal jeg bare slå boremaskinen over på slagbor og så trykke til eller hvad....????
Er bare bange for at jeg rammer noget inde i væggen eller at boret knækker (!!!).
Har virkelig brug for hurtig hjælp, ellers er jeg tvunget til at se X-faktor i stuen med ungerne i aften!!!!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-03-11 16:18

Giv den noget slag ellers kan du blive ved hele dagen

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 25-03-11 16:19

Jeg tror det er bedst at du ser x-faktor med børnene i aften...

Bortset fra det, hvis det lugter brændt, kan det være træ du er stødt på, det kan være svært at bore igennem med et murebor. Hvordan lyder det, hvis du tager bordet ud af boremaskinen og banker det så langt ind i hullet du kan komme til? Du kan også prøve med en strikkepind.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 25-03-11 16:36

Citat
Skal jeg bare slå boremaskinen over på slagbor og så trykke til eller hvad....????

Du har vel haft slag på boremaskinen heletiden, du kan ikke knække boret, men du kan brænde spidssen/boreskæret itu hvis det er en meget hår væg, men det er vel bare en alm murstensvæg.

Citat
men et stykke inde i væggen stopper al gennemgang så pludseligt.

Er det fordi at slagboremaskinen ikke kan trække og bliver varm og lugter brændt

Hvis det er en ordentlig slagboremaskine og bord du har, er det næsten bare at køre los og håbe på at der ikke er noget EL mm. i vægen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-03-11 16:44

Det lyder som om du er i en almindelig skillevæg, som består af to lag forskallingsbrædder i vinkel på hinanden med rørflet og puds på begge sider. Der har slagbor ikke anden virkning end at du risikerer at ryste pudsen løs over en stor flade. Jeg formoder, du ikke har haft murstensstøv ud af dine borehuller. Skulle det mod forventning være tilfældet, så glem alt hvad jeg ellers skriver. Men er det god gammeldags skillevæg, så brug et træbor eller metalbor en millimeter eller to tyndere end murboret for at komme igennem træet. Der vil typisk være to lag af en tomme eller en-en-kvart, så dit træbor skal altså klare dybden af pudshullet plus op til 6½ centimeter,
vh.
pbp

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-03-11 17:23

Bor med et tyndt murbor først, lugter det brændt er det træ du har ramt, men du skal nok komme igennem. Det er nemmest at komme igennem med et mindre bor først med slag på. Medmindre det er stål (tender du har ramt, men så uheldig kan du vel ikke være når du har to huller

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 25-03-11 17:34

Hvilken farve er borestøvet ??

For hvis det er sort, kunne det værer en gammeldags koksvæg med jernarmering.

Falcham

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-03-11 17:45

Et vandrør ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-11 17:54

Citat
Et vandrør ?

En "Jørn" ?????

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-03-11 18:10

Øh... Beton består af cement, sand og ........sten..
I mine vægge er der MANGE sten.....

Måske er dine vægge magen til..

De professionelle har vistnok en ekstra stærk boremaskine. Sådan en kan lånes på ejendomskontoret her hvor jeg bor.

Hvis du bor til leje, så snak med ejendomskontoret. En almindelig slagboremaskine kan ikke klare det.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-03-11 18:19

Citat
De professionelle har vistnok en ekstra stærk boremaskine. Sådan en kan lånes på ejendomskontoret her hvor jeg bor.

Sådan en hedder en borehammer. ;)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-03-11 20:50

Borehammer, jah... --Det kunne være, jeg skulle investere i sådan en.. Jeg duer ikke til at låne.

I dag kan et gammelt hus jo godt være lavet af beton...
Det, jeg bor i er i hvert fald tilbage fra 1960-70. Ret gammelt, ikke?

Jeg boede forresten i etage-betonbyggeri da jeg var barn.. Det er 50 år siden.

HjælpLene må fortælle, om hendes hus er af beton eller mursten.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-03-11 21:10

Jeg havde fornøjelsen af at "bo" godt 10 år i et af Dks ældste betonhuse, men sagde det aldrig til medarbejderne, der alle roste det fremragende indeklima (det var det også, men havde de vidst det var i beton, dækket med mursten, havde piben sikkert haft en anden lyd).

Bygget i 1901, lige ved siden af den smukke gamle børsbygning (i hvert fald indtil den i et vanvittigt beskæftigelsesprojekt fik nye, maskinlavede mursten, [der havde været meget mere beskæftigelse i håndstrøgne], nemlig Privatbankens gamle hovedsæde) huser nu bl.a. Nordea, bygningen hedder Tietgenshus.

Nå, men til sagen, beton indeholder sten (og endnu værre armeringsjern), jeg har prøvet at stå med en slagboremaskine, hvor spidsen af boret smeltede, da jeg prøvede at bore huller i loft og væk for en kollega, jeg tror jeg ramte sten, men dem var der mange af.

En borehammer er sagen, larmer mindre, borer hurtigere, og kommer igennem alt (hvad jeg har prøvet)

Men mon ikke X-faktor er begyndt?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-03-11 09:46

Citat
der alle roste det fremragende indeklima

M/F........jeg havde en kollega med astma der ikke kunne tåle det, han havde det faktisk bedre i støvet puds og mursten.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-03-11 10:16

>LuffeA

Astma er, som mange andre sygdomme, i høj grad psykisk.

Jeg havde i Tietgenshus en medarbejder, der havde meget slem astma (hvad der ikke forhindrede hende i at ryge som en skorsten), men hun KUNNE ikke tåle tulipaner. Nå, vi var til møde ude i byen, kom ind i et mødelokale med en stor buket tulipaner, straks fik hun et anfald, tulipanerne var bare af plastik

Men indeklimaet i vores bygning var hun glad for