/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
at lave programmer?
Fra : gangster50
Vist : 281 gange
50 point
Dato : 15-05-03 15:51

hvordan laver jeg et program?
er det meget svært?

please hjælp mig, jeg vil gerne lave et lille program, bare for sjov, men hvordan gør jeg?

- Gangster50

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-05-03 16:16

Så skal du lære at programmere, og det kræver en større indsats:
http://www.etek.chalmers.se/~e9ravn/pfn/

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 15-05-03 16:18

kan man ikke få et program som man så kan lave et andet program i?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-05-03 16:19

Her er lidt elementær information for folk, som ikke
har programmeret tidligere: http://www.etek.chalmers.se/~e9ravn/pfn/misc/newbee.html

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-05-03 16:21

Nej, den slags programmer findes mig bekendt ikke.

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 15-05-03 16:23

ok

Kommentar
Fra : tdj

Dato : 15-05-03 16:33

Gangster50

Al begyndelse er svær, men så længe vi snakker små-programmer, kan det læres relativt hurtigt.
Hvis du har absolut ingen erfaring, vil jeg lige minde dig om KISS-princippet : Keep It Simple, Stupid. (Man får hurtigt for store ambitioner, bare fordi man har lært at addere to variabler, så det princip benytter jeg selv)

Jeg vil anbefale at du, som begynder, bruger Visual Basic. Der er sikkert mange, der vil fnyse af det råd, men who gives a f...!
Fordelen ved Visual Basic er for det første et simpelt programmeringssprog (Basic).
For det andet, (hér forudsætter jeg, at du vil lave windows-programmer) slipper man for at programmere knapper, vinduer, rullelister, tabeller, lydafspillere o.s.v, o.s.v.
Alle disse elementer er forprogrammeret, og skal blot trækkes fra menu til form, i den foretrukne form og størrelse.
For det tredie, er der let adgang til god litteratur. Så smut ned på bibliotket.
Lad dig ikke narre af selvhøjtidelige "Computer-eksperter", der fortæller dig, at du SKAL bruge original litteratur (amerikansk) for at kunne kalde dig selv for programmør.
I USA bliver forfattere af tekniske lærebøger betalt pr. side, og IKKE for kvaliteten af indholdet, så de er FYLDT med gentagelser, fyldord og ligegyldigheder.
Det er hverken fedt, smart eller tidsøkonomisk at kunne sige "ja, JEG har altså læst Connolly/Begg/Strachan - Database systems - A practical approach to design, implementation and management på 837 sider.", for at finde ud af at man bruger sådan cirka 20-30 sider i det daglige. (Bitter personlig erfaring!)

Ud over det, kræver det en lille smule selvdisciplin. Der er ikke noget værre, end at have skrevet et "a" i stedet for et "b" et eller andet sted i et 1000-linjers program, og så prøve at lokalisere fejlen. Så byg selve koden op med egne bemærkninger og afstandslinjer, det letter fejlsøgning, og TRO MIG, du kommer til at fejlsøge.

Jeg håber ikke at jeg har skræmt dig, for du skal vide, at første gang man ser sit eget lille program køre uden problemer, ja, så bliver man s'gu helt varm om hjertet (snøft!)

Fat mod, og klø på!

vh
tdj

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-05-03 16:40

Prøv at kikke på dette.
Visual Basic 6.0 er et program til at lave små eller store programmer i stil med en makro. Der findes en lille bog til ca. 100 kr. hos IDG forlag som nu hedder libris
http://www.libris.dk/ >søg>visual basic>hele sitet
Jeg har leget lidt med programmet, som er rimeligt nemt.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-05-03 16:44

tdj - jeg har ikke plagieret, men vi har jo ikke opdatering mens vi skriver.
Emesen.

Kommentar
Fra : xor

Dato : 15-05-03 16:49

Gangster50

Jeg giver tdj ret i meget af hvad han skriver. Og kan kun anbefalde dig at starte i det små. Der findes et utal af programmerings sprog alle med sine fordele og
ulemper. Visual Basic..Ja det er vel et ok sprog at starte i. Jeg ville personligt vælge at starte i java, da det er et meget brugervenligt udviklings sprog.
Der er mange ting som mand tænke på når man programmere i andre sprog f.eks c/c++ som java selv tager hånd om for dig. Jeg vil ikke komme ind på nærmere detaljer da det nok vil forvirre mere end det ville gavne. Hvad angår bøger så findes der en masse gode danske bøger om emnet. Du skal helst holde dig fra den udenlanske litteratur, som tdj giver udtryk for er de fyldt til briste punktet med resumer, gentagelser, index på index på index, og en fandens masse fylde ord. Du skal bare have en bog som kan give dig en indgangs vinkel til det sprog du nu vælger og så bruge nogle af de forskellige news groups og forums på nettet til at hjælpe dig med løsningen af nogle evt. specifikke problemer som du måtte støde på. Og dem vil der være mange af.
Start småt, og husk TRIAL AND ERROR er den bedste måde man lære på.

Håber du kommer godt fra start.

/Xor .->

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 15-05-03 17:59

jo du kan bruge -->delphi<-- det kræver bare at du kender lidt til programmering.. men det er relativt nemt at finde ud af..

med delphi kan du lave alle mulige programmer.. præsentationer - chat programmer - spil - osv..

Held og lykke med det

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : tdj

Dato : 15-05-03 18:17

Gangster50

Jeg ville lige sige at jeg er enig i xor's indslag.
JAVA er også et godt sted at starte.
Uanset valg af sprog, skal du lige være forberedt på, at der vil være en masse nye ord og konventioner du skal vænne dig til. De fleste danske bøger er dog gode til at introducere emnerne skridt for skridt. Så lad dig ikke slå ud. Hang tough!

Og så lige til Emesen

Helt ok med mig.
Når vi havde samme idé på samme tid, tager jeg det for et tegn på, at ideen er go'

vh
tdj

Kommentar
Fra : vrigsted

Dato : 15-05-03 18:49

hej her er et lille program til at lave spil med

her står der lidt om programmet: http://www.cs.uu.nl/people/markov/gmaker/
her kan du downloade programmet: http://www.cs.uu.nl/people/markov/gmaker/download/gmaker.zip
her kan du også download programmet:http://www.cs.uu.nl/people/markov/gmaker/download/gmaker.exe

håber at det var svar nok

Kommentar
Fra : vrigsted

Dato : 17-05-03 15:29

Kan du ikke bruge det???????

mvh. vrigsted