/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Fjernelse af kælderdør
Fra : soeren6501
Vist : 617 gange
45 point
Dato : 24-03-11 22:37

Hej.
Bor i et ældre 3 plans hus og pønser på at fjerne døren fra entreen ned til vores nyrenoverede kælder, så vi får en åben trappe fra top til bund.
Mener dog engang at have læst at man ikke må og kan det blive et problem i forhold til gensalg og forsikring??

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 55 point
Dato : 24-03-11 22:49

Hvis det er et enfamiliehus under 600m2 er det tilladt.
brandsikkerhedsmæssigt er det dog en dårlig ide, og det vil også forringe husets værdi ,men kun marginalt.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-03-11 23:10

Der er ingen problemer i det, det er indendørs og ikke nogen bærende konstruktion.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-03-11 02:57

Som de andre også skriver, det er ikke ulovligt og der er ikke problemer med konstruktionen, så det kan du roligt gøre.
Af mulige ulemper kan nævnes, at det muligvis kan give noget træk fra kælderen og måske også påvirke dit varmeforbrug - men hvis du mener udseendet og den åbne trappe opvejer disse ulemper - så er det bare at gå i gang.
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-03-11 07:38

du kan jo spørge forsikringen, om de har nogle regler på det område.
med hensyn til gensalgsværdi kan det være ligemeget. til den tid kan du være ret sikker på, at den nye ejer laver en hel masse om alligevel, så en dør til eller fra betyder ikke noget. du skal bare lave dit hus sådan som du vil have det. det er jo dig der skal bo der indtil videre.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-03-11 16:52

det du evt. kan gøre ,er at lave din åbning så en standard dør med karm passer i hullet-skulle der blive problemer ved salg eller andet er det bare at sætte en dør i hullet og slå gerigter rundt...
Så er du lidt garderet

God week-end

Mvh
Sverola

Godkendelse af svar
Fra : soeren6501

Dato : 05-04-11 18:08

Tak for svaret transor.