/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
tilspænding af union.....utæt
Fra : nord47
Vist : 5388 gange
100 point
Dato : 23-03-11 23:47

jeg har en union som jeg løsner til tømning af vandvarmer,nu jeg spændt unioen igen og fyldt vand på,men unionen er utæt,hvordan tætner man den uden skift,da den sidder halvvej inden i væggen unionen er en 90 gr bøjning

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-03-11 23:57

Spørgsmålet er lidt svært at forstå, men hvis unionen lækker i sammenføjningen inde i væggen slipper du ikke for at tappe vandet og pakke den på ny, er det derimod ud af "endetuden" den lækker kan du sætte en slutmuffe på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-03-11 23:59

Du sørger for rene flader, fin tilpasning uden skævheder og bruger momentnøgle.
Hvis den har været spændt skævt med skidt i skal den skiftes.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-03-11 00:00

hej nord47.
Det er en rigtig dårlig ide at bruge en union som aftapningshane - den er jo ikke beregnet til sådan at blive skruet fra hinanden i både tide og utide.
Det bliver endnu værre af, at den sidder halvt inde i væggen - så kan du jo ikke holde igen på den modsatte halvdel, som man altid bør gøre - du kan heller ikke se om den drejer med rundt på gevindet og gennem tiden får ødelagt pakgarnet så det er der den bliver utæt - det kan du jo ikke spænde på selve unionen.
I værste fald skal du alligevel have det hele skilt ad og pakket det hele om - i den forbindelse ville den bedste løsning være at få sat et T-stykke ind imellem med en aftapningshane monteret på - så er du ude over disse problemer for altid.
held og lykke med det
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 24-03-11 00:15

Hi Bennymand..
Det er bolten der sidder i væggen..pakker man union ??
ja unionen har været igang siden 81' men ser fin ud,det er jo let at åbne den så der kommer "luft" til,har du et bedre forslag til tømning

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 110 point
Dato : 24-03-11 00:37

hej igen.

Jeg går ud fra det er sådan en her vi taler om:

http://www.completvvs.dk/default.asp?ID=2&show=vare&vareid=5293&varenr=000096406&varegrp=525&page=1&name=soegeside&sNumber=&sGroup=&sStr=union&sSupplier=

denne type skal kun pakkes der hvor den skrues på rørene, d.v.s. når den, som her er med muffer, så er det rørenderne der skal pakkes.
Det er vigtigt at sørge for der ikke sidder snavs på de koniske ender som spændes sammen inde i unionen, og her kan det være en fordel at smøre lidt paksalve på inden sammenspænding.
Du kan skære en stump rør ud lige før unionen og indsætte et T-stykke, bare med ½" gren på, så kan du montere en aftapningshane eller en ballofix på denne gren og i fremtiden tappe af her, eller give luft her.
Du skriver, at bolten sidder inde i væggen - jeg er ikke helt med på hvilken ende af unionen du mener ?
men hvis du alligevel skal have det skilt ad og evt. udskiftet unionen, så ville jeg montere omtalte T og på den måde slippe for at skrue på unionen i fremtiden.
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 24-03-11 08:45

Hi Benymand
Ja,der er lige netop den union,vi taler om,da jeg så dit link,kom jeg i tanke om billedet på min mobil

http://peecee.dk/upload/view/297292

Noget der kan reddes her ??
Ja,det skulle jo nok udskiftes det hele, vandvarmer er fra 81' da huset blev bygget, den har kørt upåklageligt uden rep.men der er blevet drejet meget på den union,det er en god ide' du kom med til udluftning men kræver en vvs-mand,så det vil jeg ofre

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-03-11 10:05

Hvorfor er det lige at du skal tømme den vandvarmer?

Men når man samler en union er det en fordel at smøre anlægsfladerne med paksalve... Og man spænder ikke unioner med en moment nøgle....

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 24-03-11 10:18

Hi Ekspress
Kun paksalve ikke garn ??

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-03-11 10:25

Ja kun paksalve på ANLÆGSFLADERNE... Garn skal du jo selvfølgeligt bruge på gevindet som altid... Og IK tape!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-11 10:57

Bolten eller omløber som den hedder - er det den der er utæt eller er det inde i væggen.

Den kan også være utæt inde i væggen fordi der er skruet så meget at samlingen inde i væggen er gået lidt løs.

Det er ikke en holdbar måde at lave det på.
Jeg ville udskifte den union meed et rør og et T stykke med en kuglehane, og så forbinde op til vandvarmeren med et pexrør (95 °) som en sløjfe
Husk at messing fittings skal omkrandse jernrør.

Men ellers kan man til tider få en unionen tæt ved at slå lidt forsigtigt på omløberfladerne samtidig med at der spændes.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 24-03-11 15:38

Hvorfor kan du ikke bruge den hane der sidder til højre for unionen ?

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 24-03-11 15:51

Hejdu

den balofix er knækket i vrideren,men åben

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 24-03-11 16:03

Citat
den balofix er knækket i vrideren,men åben

Så få da den skiftet og brug den det er da det memmeste

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 24-03-11 16:15

Har lige kikket nærmer på dit billed, det er den hane længst til højre/bagerst,det ser ud som der er en blibdprop med kæde på, det er den jeg mener, hvad bruges den til.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-03-11 16:38

Jo man bruger momentnøgle, når det skal gøres korrekt.
Den hyppigste håndværkerfejl er at sænde tingene i stykker med for højt moment.

Det er tosserne, som tror at alt kan gøres på fornemmelsen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-11 17:04

Citat
Det er tosserne, som tror at alt kan gøres på fornemmelsen.

Det er de samme tosser, som ofte må redde manglende viden om virkeligheden.

Ikke alt kan læses i bøgerne.............................og slet ikke erfaring.

Ps. Hvordan ser momentnøglen ud til brug ved spænding af omløberen på en union.

Måske er det mere på sin plads at sørge for at den koniske samling er på plads inden der spændes.

Eyvind.
(Håndværkertosse og ingeniør af den slags som alle kan kalde sig. )

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-03-11 17:08

Vis mig lige en moment nøgle til den slags unioner???????

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-03-11 17:09

Hey Eyvind VI er da hvis enige om at man skal lave tingene praktisk og ikke med en bog...

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-03-11 17:36

Og så lige en ide mere:
Ifg. dit billede kan det være en utæthed ved konussen.
Skru omløberen af, rengør konus og giv den 2 omviklinger med paktape, skru omløber på igen.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 24-03-11 19:07

Nu er det rent faktisk ikke en union vi har med at gøre her.

Det er en radiatorforskruning i vinkel. En radiatorforskruning er af messing som denne.
Problemet er helt sikkert en, ikke ren samleflade.
Problemet løses korrekt som nævnt højre oppe, ved at adskille den igen, rense samlefladerne med feks. en stålbørste, smøre samlefladerne med (kun) paksalve, IKKE NOGET MED PAKKETAPE ELLER LIGN. og saml den igen. Den vil herefter være tæt.

Hilsen

Gasmanden2

Godkendelse af svar
Fra : nord47

Dato : 24-03-11 21:24

Tak for svaret bennymanden.
den kunne jeg bruge,tak for hjælpen til alle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-11 22:09

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-03-11 02:45

Selvtak nord47
Fint at du forstod hvad jeg mente og nu vil få en VVS-mand til at ordne den lille sag - han vil
uden tvivl også skifte den 45 graders bøjning som sidder lige over "unionen" - så vidt jeg kan se
på dit billede skal T-stykket anbringes på det lige stykke rør over bøjningen.
---------------------------------- -----------------------------------
Iøvrigt vil jeg nævne at den sidste kommentar fra Gasmanden2 er fuldstændig korrekt.
---------------------------------- -----------------------------------
............ men under alle omstændigheder vil en ballofix til at give luft være en langt bedre
løsning end hver gang at skrue på omløberen på din "union"

forskellen på en radiatorforskuning og en union kan du jo selv se ved at sammenligne mit link
højere oppe i tråden med den du har siddende på dit anlæg.
Unionen er også galvaniseret og forskruningen er af messing, men ellers er funktionen meget
tæt på at være det samme.
Ved en radiator bruger man den jo også for at man senere kan udskifte radiaroren og det er
iøvrigt også temmelig besværligt at dreje rundt med hele radiatoren når den skal skrues på

held og lykke med det nord47
og god week-end
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-11 10:43

Her er så "radiatorforskuninger" til forskellige størrelser radiatorer.
http://www.altra.dk/index.php?f=kat&kat=160&hkat=141&hhkat=160&shop=&PHPSESSID=20058ad4e5c3caecfb4478df62e6414b

Ps. Jeg har brugt disse messing vinkelunioner til større opvaskeanlæg endda op til 1½" - 2".