/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
opel astra
Fra : mmax
Vist : 2905 gange
200 point
Dato : 23-03-11 23:42

jeg har en opel astra 1,6f 1995 jeg har lige fået ny udstødning+ny katalysator+ny lambadasonde nu er problemet at når motoren har nået sin arbejdstempratur 90 g så lyser den gule advarselslampe
hvad nu ??

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 24-03-11 01:11

Du har muligvis en ganske lille utæthed i én af samlingerne i din nye udstødning.

Det kan lyde dybt mærkeligt, at det giver motorstyringsfejl.
Men det skyldes at utætheden rent faktisk suger ekstra ilt ind i udstødningen og dermed snyder Lambda sonden, så den melder tilbage at motoren kører for magert - hvilket den jo ikke gør.
Det er et almindeligt problem på ældre, tærede udstødninger.

Det kan også være en simpel fejl i ledningen fra Lambdasonden.
I hvert fald vil jeg som udgangspunkt mistænke det, som der sidst er pillet i, uanset det er nyt.
Det er nemlig uhyre almindeligt med små sjuskefejl under samling og montering.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-03-11 10:13

Hvis ikke det hjælper dig, så kør til opel og få læst fejlkoder ud, det koster ikke meget og så ved man hvad det er for en fejl den melder.... Men den model er kendt for at have tændt den lampe...

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 24-03-11 16:39

Der sidder en ventil der bliver styret elektronisk, oppe på motoren ved udstødningen, kan ikke huske hvad den hedder ( Wasgaet) den har også noget med det at gøre hvis lambda lyser.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-03-11 17:06

Citat
Der sidder en ventil der bliver styret elektronisk, oppe på motoren ved udstødningen, kan ikke huske hvad den hedder ( Wasgaet) den har også noget med det at gøre hvis lambda lyser.

Nej det gør der skisme ikke på en astra F 1.6.... Og for det første sidder en wastegate på en turbo mortor, på indsugnings siden og lukker tryk ud over et givent antal bar... Den ventil der sidder på nyere biler på udstødningen hedder EGR og lukker noget at udstødningen retur til indsugningen....

Kommentar
Fra : mmax

Dato : 24-03-11 17:28

har fået egr ventilen skiftet for år tilbage,har lige lagt mærke til at udstødningen er helt sort,sodet,men den ryger ikke

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-03-11 20:44

Citat
har fået egr ventilen skiftet for år tilbage,har lige lagt mærke til at udstødningen er helt sort,sodet,men den ryger ikke

På hvilken bil? For der findes ikke på en astra F 1,6......

Kommentar
Fra : mmax

Dato : 24-03-11 22:55

mente bare det var en egr ventil men jeg skal da lige prøve at tage et billede af den i morgen,men du har sikkert ret

Kommentar
Fra : ulstrup8860

Dato : 25-03-11 16:15

hej prøv at sætte en stelledning på lambdasonden,evt med en ladeklemme, lambdasonden får stel ved mannyfolden.og da er ny pakning mv, kan det godt drille der.
kh. ulstrup

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 25-03-11 16:18

Det slår mig lige ?

Hvad er det for en gul advarselslampe ?
Er det advarsel for høj temperatur ?
Eller er det advarsel for motorstyringsfejl ?

Der er meget stor forskel på hvor problemet skal findes på de 2 advarsler.

Kommentar
Fra : mmax

Dato : 26-03-11 01:18

jeg vil prøve det med stelledningen i morgen
det er den gule lampe med lynet mener det er den for motorsryringsfejl

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 26-03-11 01:30

OK - motorstyringsfejl - det kører bare derud af med de tidligere svar

Kommentar
Fra : mmax

Dato : 26-03-11 03:54

http://www.youtube.com/watch?v=vstWKHMhPxE
til ekspress 105 troede dette var en egr ventil

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-03-11 06:49

Ka ik lige gennemskue hvad det er/hvor den sidder men den er da ikke en del af udstødning/indsugning...

Kommentar
Fra : mmax

Dato : 26-03-11 18:43

http://www.youtube.com/watch?v=HB7mO0XTyBo
prøver med en ny skal ikke gøre mig klog på det men ser ud som det har noget med indsugningen at gøre

Kommentar
Fra : mmax

Dato : 26-03-11 18:46

har lige opdaget der er et par små huller i slangen kan det evt have noget med det at gøre ??
http://www.youtube.com/watch?v=s1ynMwiSP6o
den soder også meget
har desværre ikke kunne finde nogle klemmer så jeg kunne prøve det med stelforbindelsen og takker også for de forskellige kommentarer

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 26-03-11 20:06

De sidste huller du har fundet kan muligvis have betydning, hvis der sidder en luftmåler i luftfilterkassen.
Det er ikke værre end du kan lappe det med nogle omgange gaffatape.
Så kan du hurtigt se om det har noget med sagen at gøre.

... men jeg tvivler ...

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-03-11 20:45

Den sidder på indsugnigen ja, men det er ikke en EGR! Ka sgu ikke lige huske hvad det er den ka, har ikke de biler mere men det er helt sikkert at de huller i den slange ikke har noget at sige, den slange er bare indsugning af varmere luft.... Den går bare på det skjold der sider omkring udstødningsmanifolden... Så du ka tage slangen helt af uden at det ændre noget....