/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvilket "vestligt" land mangler regering
Fra : Maksimus
Vist : 576 gange
77 point
Dato : 23-03-11 20:47

Jeg kan ikke finde en nyhed som jeg læste om forleden dag. Der var et eller andet europæisk land, der havde været uden regering i nogle måneder, fordi der vist var uenighed om et eller andet.

kan nogen huske noget om det og ved hvilket land der er tale om?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 87 point
Dato : 23-03-11 20:55

Mon ikke det er belgien, de slog for nylig verdensrekord i ikke at have en regering (snart et år), og har det i det hele taget svært med deres tre regioner, Wallonien, Flamland og Bruxelles?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-03-11 20:59

Belgien

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-03-11 21:00

for længe om at skrive for lidt

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 23-03-11 21:03

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-03-11 21:03

Belgien havde valg i juni 2010, men har endnu ikke dannet en regering

http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/3/3683184/2/belgien+er+kastet+ud+i+ny+regeringskrise

Godt nok et halvgammelt link, men der er intet sket siden, typisk for belgierne

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 23-03-11 21:04

Hjkofoed: Hehehe

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-03-11 21:05

Selv tak, Maksimus, det er et mærkelig land, men de laver verdens bedste øl!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-03-11 21:06

Citat
verdensrekord i ikke at have en regering

Og hvad skal man så med *sådan* en for = det går da udmærket _ dernede.

Citat
regering [ræZgeOræQ] sb. -en, -er, -erne 1. en stats øverste politiske ledelse med flere ministre = STYRE ¯ regeringen har besluttet at udskrive valg · den midlertidige regering · den socialdemokratiske regering · hun sidder i regeringen ¯ regeringsbeslutning · regeringsparti · regeringstro ¯ eksilregering · formynderregering · flertalsregering · koalitionsregering · marionetregering · mindretalsregering · samlingsregering 2. det at regere et land = STYRE ¯ overtage regeringen · under denne konges regering ¯ regeringsform · regeringsmagt · regeringstid

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-11 21:10

Men de har da en regent.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-03-11 21:11

Det er måske ikke noget tilfælde, at hvis man googler

il sont fous ces belges

De er skøre de belgiere (på fransk) får man over 5 mill. hits.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-03-11 21:19

Citat
Men de har da en regent.

Længe leve det Offentlige....

Citat
http://www.youtube.com/watch?v=GJhJgxKjH5A

Kommentar
Fra : nomore