/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Ulovlig tilbygning
Fra : CCjunior
Vist : 1221 gange
100 point
Dato : 23-03-11 18:57

En kort forhistorie.
For 2 år siden lagde jeg en svalegang på 1 sal til stuen i mit hus og har derved fået 6m2 mere stue.
Jeg var måske nok klar over at der skulle ha været en bygge tilladelse, men af mange grunde fik jeg ikke gjort så meget ud af den..

Min dårlige samvittighed byder mig nu at gøre det lovligt. Meeen der er jo kommet nye regler..
Jeg kunne godt tænke mig at vide om det her er lovligt ifølge de nye regler anno 2010??

Som det er bygget nu, så er gavlen lavet så ledes:
Hardyplank-tagpap(vindspær)-200mm isolering-dampspær-50mm isolering-1lag osb plade-1lag gips

Skråvægen :
Tagsten-tagpap(vindspær)-200mm isolering-dampspær-50mm isolering-1lag osb plade-1lag gips

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 23-03-11 19:14

Sådan umiddelbart ser materialevalget rigtigt nok ud.

Men projektets lovlighed kan vi ikke vurdere bare på de oplysninger.

Der er jo forhold som bebyggelosesgrad, afstande til nabo, redningsåbninger og meget mere, *

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 23-03-11 19:26

er mængden af isolering ok??
Bebyggelsesgrad samt afstand til nabo bliver ikke et problem. Jeg har blot nedlagt svalegangen og flyttet gavlvægen ud så den flugter med soklen.
Redningsåbningen, er det ikke kun et lovkrav hvis man udlejer?
Under alle omstændigheder så er der en dobbeltdør i gavlen som på sigt skal føre ud til en terrasse i 1 sals højde..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-03-11 19:42

Nej!
Rednigsåbningskravet gælder også når ejeren bebor huset.
Men ikke alle rum skal have redningsåbning.

Isolering afhænger af mange forhold. Kravet er jo får huset som helhed , og ikke for en enkelt delvæg.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 23-03-11 19:49

Bør jeg gå til bekendelse over for kommunen eller skal jeg blot kører det igennem som en tilbygning anno 2011??
Regner ikke med at det kan gi problemer men gider næsten ikke igennem en masse skriveri og tovtrækken..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-03-11 21:29

Du skal bare anmelde det og så lade som om du ikke vidste bedre.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 23-03-11 23:21

Lad det være en ny sag.

Jeg prøvede bekendelsen på 6 m2 og var tæt på nedrivning - i et sommerhus

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 23-03-11 23:36

Det er faktisk sådan, at det sidestilles med tilbygning, så der skal søges byggetilladelse.

Om du får problemer, vil nok (efter min erfaring med teknisk forvaltning) primært være baseret på, om du i øvrigt holder reglerne - specielt herunder, om din byggeprocent kommer til at overskride det lovlige.

Bebyggelsesprocenten for en ejendom beregnes som etagearealet (summen af bruttoarealet for alle etager) i procent af grundens areal. Lukkede altaner, indrettes til personophold, skal således regnes med i bebyggelsesprocenten. Reglerne er, at almindelige parcelhuse må have en byggeprocent på 30 med mindre end andet fremgår af lokalplanen.

Det er min erfaring (fra 2 selvbyggede huse og 4 forskellige tilbygninger / garager), at Teknisk Forvaltning først og fremmest administrerer ud fra "fastholdelse af god naboskab". Derfor har jeg aldrig haft et problem, når de generelle regler har været overholdt - men selv om naboerne havde skrevet under på, at en garage godt måtte overskride en højde i skel, der overskred lokalplanen, havde jeg voldsomt problem med at få det igennem

Hvis du overholder byggeprocenten, ville jeg under alle omstændigheder gå ned og sige "undskyld, men det er gået op for mig.....bla bla". Hvis den er overskredet, er det jo lidt op til dig selv at vælge, hvornår du vil tage skraldet - for skal du en dag sælge huset, bliver du sandsynligvis nødt til at få det godkendt alligevel.

Men ud fra hvad jeg selv har prøvet, virker de i grunden fornuftige nok. De har alligevel så mange, der omgås reglerne, at de normalt gør, hvad de kan gøre indenfor reglerne for at hjælpe de, der forsøger at bringe orden i tingene

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 23-03-11 23:38

PS : Hvis du alligevel vælger at være ærlig, vil dit spørgsmål formentlig ikke være aktuelt - fordi de næsten med sikkerhed vil anse det som bygget før

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 25-03-11 22:31

Tak for svaret transor.

Så vidt jeg har fået oplyst overholder jeg de tekniske krav. Så jeg har holdt kortene tæt til kroppen og blot søgt en bygge tilladelse til i år.