/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Fjerne plastikmaling på tøj.
Fra : jesper.s
Vist : 4836 gange
45 point
Dato : 23-03-11 07:11

Hej.

Jeg har været så uheldig at få noget plastikmaling på mit tøj.
Hvordan får jeg det af?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-03-11 07:31

Det kommer sandelig an på HVAD det er for noget tøj.....

Chancerne for det er muligt er generelt MEGET SMÅ....

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-03-11 08:44

Det eneste jeg kender, der kan tage maling af uden at ødelægge tøjet er brun sæbe. Hvis malingen ikke er tørret ind er det måske muligt. Lad sæben sidde et døgn og vask tøjet på stedet. Der findes også pletfjerner i handelen

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-03-11 13:14

Maling
Hvis det er plastmaling, kan du suge pletten op med lidt køkkenrulle eller en hvid bomuldsklud og skylle grundigt med vand. Er det alkydmaling, så kom terpentin på køkkenrullen. Har pletten nået at tørre, så prøv at gnide med lidt glycerin, før den videre behandling.

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=14408

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 45 point
Dato : 23-03-11 13:18

Plasticmaling på tøjet
Plasticmaling tages af tøjet med koldt vand. Spænd tøjet ud over et eller andet og kom vand på indtil pletten er væk. Skal gøres mens pletten stadig er våd.
eller
Plastmaling på tøj kan fjernes ved at gnide glycerin på pletten. Gentag behandlingen efter en time og vask herefter tøjet på normal vis.

http://users.cybercity.dk/~buu1693/tips/rengoring.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-03-11 13:39

Hvis først plastmalingen har siddet 1 døgn eller mere kan den være svær at få af uden at skade tøjet.

Hvis der er robust og farveægte , køber du noget penselrens hos farvehandleren. Læg pletten i blød i det i et par timer , og vask pletten ud med sæbe ( eksempelvis håndsæbe) ikke sulfo.

Men behandlingen er også god til at tage farve fra tøjet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-03-11 19:13
Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 24-03-11 06:39

Tak for svaret katekismus.