/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvilke krav til PC?
Fra : Jaffe123
Vist : 1721 gange
100 point
Dato : 22-03-11 20:43

Jeg er på udkig efter en PC (stationær) i den billigere ende. Den skal bruges til hverdagsting, men skal også kunne trække Battlefield 2 Bad Company. Jeg er noget i tvivl omkring grafikkortet. Hvad er forskellen på eks. dedikeret på 1024 eller delt på det dobbelte??? Hvor vigtigt er det dedikerede kort? Hvad er vigtigst: Høj grafik, eller at processoren kan rykke? Jeg ved at det er mange spørgsmål, men jeg håber på at blive klogere.
Er der evt. nogle gode forslag på aktuelle tilbud (max 4000,00 kr)
Jesper

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-11 20:52

Citat
forskellen på eks. dedikeret på 1024 eller delt

INGEN....

Begge dele betyder den bruger maskinens ram.....

Det bedste er et kort med EGNE ram....

Processor behøver du ikke gå så højt op i.... ALLE idag er hurtige nok....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-03-11 21:09

Giver refi ret, men bare der er ram nok i maskinen så der er noget at tage af. Vær dog opmærksom at du skal have et 64 bit system for at udnytte over 3 GB ram.

ellers er der jo her en allround gamer pc.
http://www.fcomputer.dk/Systemer/Foeniks_AMD_PrimO_Gamer_I

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 22-03-11 22:20

Jeg ville sætte to krav: Intel processor og grafikkort med dedikeret RAM.
Det kunne f.eks. være denne:
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=4913539
Der dog koster 4300,-

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 22-03-11 22:23
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-03-11 07:03

Når først du kender dine krav til din nye pc, så kig i de reklamer der kommer ind af døren, og evt. på nettet selvfølgelig.

Det har jeg gjort de gange vi har skullet købe nyt, og har på den måde fået noget godt til en fornuftig pris.

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 23-03-11 08:46

vil det sige at den delte grafik bare "låner" hvad den skal bruge fra RAM'en, og dermed kan køre ganske som en dedikeret? Måske et dumt spørgsmål, men hvorfor så sælge en PC på at den har dedikeret grafikkort? Hvis den har 3-4 Gb RAM er der vel nok at tage af?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-03-11 09:01

Dedikeret ram betyder at der forlods er afsat noget af rammene til grafikkortet.
Shared/delt ram betyder blot at den bruger af "fælleskassen" og dermed MÅSKE ikke for nok hvis maskinen allerede har brugt det meste af rammene...

Så alt ialt er DEDIKERET bedre end SHARED/DELT - men et grafikkort med EGNE ram er det optimale.

Næsten alle maskiner idag har mellem 2-4 Gb ram, det skyldes at et 32bit system IKKE kan arbejde med mere(lidt over 3Gb). Ydermere er det nok til langt det meste på markedet af spil og programmer.

Kun hvis det er extrem krævende spil eller billed/videoprogrammer har du brug for mere.

Når en komputer går "ned" er det sjældent pga. rammangel - det er som regel pga. varme når maskinen (ram og processor) presses til det yderste.

Derfor finder du også sjældent laptops med mere end 4 Gb ram og derfor egner labtops sig heller ikke til større spil. (jeg ved godt du snakker stationær, så det var mere sat i relief)

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-03-11 11:17

http://www.wupti.com/Menu/Viden-om-computere-og-IT/#g

i følge hvad jeg har læst betyder dedikeret at grafikkortet selv har ram og bruger dem.

i forhold til valget imellem AMD eller Intel

Har der altid tidligere været mest "value for money" ved at vælge AMD.

Og når pc´en ikke skal være dyrere så forstår jeg simpelthen ikke de svar der har været her tidligere

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-03-11 11:19

Intel er foran i forhold til udviklingen på CPU, men det hjælper jo intet hvis du ikke skal ud at købe den dyreste processor.

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 23-03-11 15:44

En PC med et dedikeret grafikkort på 1024 Mb víl vel så være rigeligt til de fleste spl/video/programmer!!? Er der så nogen fornuft i at kigge efter en med flere delte Mb, hvis der ellers er 3-4 Mb RAM også. Eller er der noget jeg har misset?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-03-11 17:30

1 GB ram på grafikkortet er rigeligt til det du bruge den til

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-03-11 22:54

Jeg ville kigge inde på komplett.dk de har rimelige priser på samlede systemer.
Du kan konfigurere dem med det indhold du gerne vil have. Så samler og sender de den til dig.

http://www.komplett.dk/k/cl.aspx?bn=10627

Kig på Komplett Gamer a10 - Tryk på "konfigurer og vælg tilbehør" ved denne.
Vælg bedre processer som:
AMD Athlon II X3 450 Triple Core, 3.2Ghz, AM3, 1,5MB, 95W, Boxed

mere ram:
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3

Grafikkort:
Sapphire Radeon HD 5750 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, DVI-I, HDMI, DisplayPort, Lite-Retail

Operativsystem:
Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit Dansk Komplett

prisen ender på 4154.

Dette er mit bud.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-03-11 08:07

der er lidt forskel på valg af grafik kort. Du kan finde mange lister på det og vurdering af grafikkorts ydelser i spil. her er en liste du kan bruge før du handler:

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-03-11 08:19

Citat
i følge hvad jeg har læst betyder dedikeret at grafikkortet selv har ram og bruger dem.

Og det har du ret i - det var lidt forkert formuleret fra min side....

Men hvis der f.eks. står i en specifikation at en maskine har 2 Gb Ram og 512 mb er DEDIKERET til grafik, var min pointe at de 512 er LÅST (sidder i kortet) og maskinen FAKTISK kun har 1½ Gb ram til andet brug. (blot et eksempel)

Har et 32-bit system 4 Gb ram og 512 dedikeret, har det ingen betydning da maskinen alligevel IKKE kan bruge de 4 Gb men kun godt 3 Gb

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-03-11 10:53

Hmm Refi

Hvis maskinen har 2 gb ram blokke installeret og et grafik kort med 512 mb ram. Så har systemet 2 gb ram til andet brug! og 512 mb til grafikkort.
I alt 2,5 gb

jeg ser gerne et eksempel på en annnonce hvori sælgeren har sammenlagt alt ram i pc´en.
Det virker vildledende. Men det kan blive nogle sjove regnestykker.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-03-11 10:58
Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-03-11 11:05

Hvis du tjekker den liste jeg lagde ind tidligere kan du se Radeon 6850 ligger højt på ydelse kontra pris:
http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Radeon+HD+6850

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-03-11 22:18

I mit bud er der windows medregnet - prisen ryger ned uden

I http://www.pc-lager.dk/computer-konfig.php?konfig_id=16&gruppe_id=54&type=computere
kommer operativsystem oveni ?

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 28-03-11 13:47
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-03-11 17:36

Bestemt ikke tosset. Den er ok.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-03-11 17:55

Den ser fin ud, dog er grafikkortet stadig ikke et Gamer kort. Men til den sammenlagte pris er den tip top.
Den ville jeg godt selv have til at stå. Jeg spiller jo heller ikke.

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 28-03-11 20:53

men vi er vel enige i at selvom den ikke er en direkte gamer pc, bør den vel kunne gøre et hæderligt arbejde med spil, ikke?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-03-11 21:54

Altså kortet er mere til multimedia end til spil. Læs fx her

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=174391

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 29-03-11 07:32

Mit valg lige nu står mellem
http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/stationar-computer/HPG5321SC/hp-g5321sc-stationar

og

http://www.bilka.dk/Elektronik/Computere/Stationaere/Packard-Bell-A5676-Stationær-Computer--04145100000(Purchase_Other_DS)

da det tilsyneladende begge kan det de skal i rimeligt omfang, og har en fornuftig pris. Er den ene at foretrække frem for den anden?

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-11 18:41

De er nogen lunde det samme. Det som modellen fra Elgiganten har i grafikkort mangler den i ram og det er lige modsat den fra Bilka.
Så i min verden ville jeg vælge den fra Elgiganten. Den er 500,- billigere og med det du skal er de rigelig til det. Principielt kan jeg også bedre lide Intel processorer, men det er smag og behag.
Og dog
Der kan gå max 4 GB ram i den fra Elgiganten og i den fra Bilka er der installeret 6GB.

Vælg med hjertet, begge kan det de skal og til den pris som er rimelig for begge.

Godkendelse af svar
Fra : Jaffe123

Dato : 30-03-11 15:57

Tak for svaret Fijala, og tak til alle jer andre. Det ender med at blive den fra elgiganten, da den tilsyneladende passer godt i pris og effekt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-03-11 18:08

Fornuftigt valg. På grund af dette endte jeg faktisk også i Elgiganten for at købe en stationær til min søster. Det blev så denne i stedet for.

http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/stationar-computer/PAP6769SC/hp-pavilion-p6769sc-stationar

Men det var faktisk pga. at jeg tjekkede den du ville købe at jeg fandt den anden.
Så også tak til dig.