/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rengøring af fliser
Fra : vienne
Vist : 12012 gange
100 point
Dato : 21-03-11 22:16

Mine havefliser trænger til rengøring, det drejer sig både om mos og alger. Troede jeg ku`rengøre dem med højtryksrenseren men har fået at vide jeg fjerner det beskyttelses lag der er på flisen og derved får fliser der er meget svære at holde rene efterfølgende. Er blevet anbefalet at rengøre dem med klorin og en stiv børste/kost - men er det ikke ligeså kraftíg en behandling som ovenstående ???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-03-11 22:36

Prøv hellere med en god stærkt alkalisk grundrens passende fortyndet.
Klorin e r blegende , men ikke særlig sundt for dine planter eller jordmiljø.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-11 22:44

NEJ ikke klorin i naturen

Du skal meget hellere bruge Rodalon

http://www.rodalon.dk/00003/

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-03-11 22:45

Jeg bruger alm. kogende vand og skrubber bagefter med en hård kost. Skyller derefter med haveslangen. Det plejer at virke - men kræver selvfølgelig at man render frem og tilbage nogle gange med en kedel vand.

Prøv lige på et par fliser inden du går i gang med klorin/rodalon og andet kemikalie.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 22-03-11 07:09

Hejsa,

Jeg har gennem 7-8 år brugt højtryksrenseren på mine "domino" beton fliser. De er endda overflade farvede og der har aldrig været problemer, selvom jeg også blev frarådet det i sin tid.

Efter en gang højtryksrens fejer jeg nyt flisesand på igen og terrassen står som ny!

Bluesky

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 22-03-11 07:59

Blue sky har nok ret.
Det er det eneste der rigtig dur, at gøre det jævnligt, årligt eller sådan noget.
Men det er en forfærdelig svineri op ad huset osv.
Jeg har prøvet det samme, og når de var rigtig dybt højtrykrenset, tog jeg noget tynd cementsmadder med lidt sand i og fejede hen over, og til sidst sand fejet hen over.
Det holdt ikke mere end højst 2 - 3 år så var de lige så hullede og grimme grønne som før.
Et stort arbejde men de var fine.

mvh EH

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-11 08:27

Det afhænger højst sandsynligt af hvilke sten der er tale om

Vi har Herregårdssten---og de blev ødelagt

Såååå Vienne - tør du???

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 22-03-11 08:36

Hejsa,

Mine er SF farvede domino beton sten (nu opkøbt af andet selskab) og de får 2 gange om året. Og ja det kan svine op ad planter og hus. Derfor gør jeg det også i denne uge mens planterne er små og jeg tager hus og planter fra stor afstand efterfølgende og så kommer snavset af.
Noget mere effektivt og hurtigt end at skrubbe med kost og el-keddel

Bluesky

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-03-11 13:58

Jeg har sådan en gulmix rumblede sten i det meste af gårdhaven.
De gav sådan et dejligt solskinslys, da de var nye. Men i løbet af 5-7 år blev de mørkere og mørkere, til de var næsten helt mørkegrå og ensfarvede allesammen.
Jeg var rigtig møg ked af det.
Så var der et lille klip i fjernsynet med en havenørd, der viste hvordan man kunne løse problemet med de mørke fliser.

Man vender dem.

--Jeg har så vendt fliser i ca. 1½ år, lidt af gangen, når vejr og vind og andre omstændigheder tillader det.
Samtidig lægger jeg ekstra ukrudtshæmmende sand under og ukrudtsdug. For jeg gider simpelthen ikke bruge det meste af min sommer til at ligge på alle fire og fjerne ukrudt mellem fliserne.

---Og så bilder jeg mig ind, at overfladen på fliserne er stærkere og mere modstandsdygtige overfor alting, --fordi de jo har ligget og hærdet i nogle år. Havefliser bliver jo tit fremstillet kort før de bliver solgt.

Vienne, prøv at vippe en enkelt flise op og kik på, hvordan den ser ud på undersiden. Måske er den lige så fin og lys som mine fliser?

Jeg kan finde nogle billeder, hvis det har interesse?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 22-03-11 14:30

Citat
Mine havefliser trænger til rengøring

Hvad er det for fliser Du skriver om bortset fra havefliser. Der er mange forskellige slags.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-11 15:55

Mine fliser kunne ikke vendes, der er ligesom er en buet kant på fronten - men ellers en glimrende løsning, for et par år

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-11 16:10

I foråret 2010 købte jeg en fin maskine med roterende børste.
Det tog nogle dage med skift af 4+5 børster, at rense alle revnerne i mine SF sten (ca. 60 m²)
Det holdt sig pænt og begynte først til efteråret at "blomstre op igen.
Så det vil jeg måske gøre igen i år.

Jeg har også tænkt på at vende alle stenene, men det bliver et forfærdeligt arbejde, hvis det ikke bliver pænt og de så skal vendes igen.

Kommentar
Fra : vienne

Dato : 22-03-11 16:47

Tak for alle de gode råd. Nej skal selvfølgelig ikke bruge klorin i naturen - hvad tænker jeg på
Kan ikke bedømme hvorvidt fliserne er af beton el cement - de er gamle og meget grimme så tror jeg " nøjes" med højtryksrenseren i år og kan håbe på der bliver råd til noget andet om nogle år. Vil først se om det er muligt at vende dem / en super go` idé

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 22-03-11 17:07

brug rodalon det virker eller algerens beaværlig at få fat ida det kun fås i 5 l. dunke og skal fortyndes 1 til 100 og sprøjtes ud

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-03-11 17:20

vælger du højtrykrens- så er der lidt flere råd :

Citat
Vil du gøre rent med højtryksrenseren, skal du fare med lempe. For højt tryk for tæt på fliserne kan skade overfladen ved simpelthen at spule lidt af betonens overflade bort. Det bevirker, at fliserne bliver mere ru – og dermed mere modtagelige for snavs og alger. Så sæt trykket på laveste trin og rens med storafstand til fliserne. Lav evt. en prøve på et ikke synligt sted, og tjek, at fliserne ikke tager skade.

Flere på denne side :http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=13543

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-03-11 17:39

Her er lige billeder af mit projekt.
Man kan tage det i etaper. Så er det ikke så slemt.

Men hvis det er store fliser, så er det nok hårdere:

http://peecee.dk/upload/view/297009
http://peecee.dk/upload/view/297008

Det bliver da ikke perfekt, men det passer mig alligevel bedre end at betale mange tusinde for at få det lavet.

--Jeg mangler stadig en stribe langs huset. Den regner jeg med at klare her i foråret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-11 19:03

Det ser flot ud Birgitta....................fedte fedte........................kan du ikke lige ordne mine sten.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-03-11 20:34

Jeg har jo fortalt, hvordan jeg har gjort..
Bare gå i gang.
Når en gammel kone på 63 år kan, så kan du osse..

God fornøjelse..

Kommentar
Fra : vienne

Dato : 22-03-11 21:45

Tusind tak Birgitta - ja det ser godt nok flot ud

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-11 21:58

Birgitta - jeg er 4 år gamlere. Haven er ikke mit område, og mos i fliserevnerne er vel en slags have.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-03-11 14:11

Nåeh... Er du SÅ gammel, Eyvind.... Tussegammel..
Og her gik jeg og troede at jeg var gamlest på kandu..

Men hvis haven ikke er dit område, så kan du jo være ligeglad? Så skal du bare klappe og vejlede, ikke?

Vienne, hvis det ikke drejer sig om alt for mange kvadratmeter, så er det faktisk overkommeligt. Min terrasse er bare megastor, så jeg har været nødt til at dele den op i flere bidder. Og det kan også nemt lade sig gøre. Når jeg beslutter at holde en pause, måske på grund af sommer, så lægger jeg bare fliserne pænt på plads, så de grimme fliser holder på de vendte. Og så smider jeg ukrudtshæmmende sand ud over de vendte fliser, -som jeg så fejer lidt rundt med i løbet af sommeren.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-03-11 17:59

Vil da også lige komme med et link - http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/ukrudt/111.html

Du kan også bruge knofedt og vaske det meste væk. Først gør du området vådt og bruger en skurebørste eller gulvskrubbe til at løsne det værste af algerne, mens du engang i mellem tilfører nyt vand og skyller det løsnede væk. Til sidst skurer du det med en gang brun sæbevand og skyller efter med rent vand. Sol og vind vil herefter klare at tørre de allersidste rester ud, så de ikke syner af meget i sommerhalvåret, hvor der er sol og tørre i luften.

En anden metode, som en af Havenyts brugere har anbefalet, er at bruge en steamer – det har hun stor succes med, så ukrudt, myrer, mos, alger og andet, der helst ikke skal være på fliserne forsvinder.

Mon nogen har forsøgt sig med dette, fremfor at vende fliser?
http://stonecolor.dk/Video-23191.htm

Det bedste er nok, at bruge kost, rodalon, sand, vand eller brun sæbe. Du må eksperimentere dig frem med knofedt og arbejdsiver.............det nytter!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-03-11 20:41

Jeg overvejede stonecolor, men ville ikke miste de forskellige farver på mine sten. Hvis det fandtes som klar lak, så ville jeg give stenene en omgang efter jeg har vendt dem. Stonecolor skulle kunne forebygge alger og andet snavs.. Noget med nanoteknologi.

Men måske giver jeg kanten omkring mine bede stonecolor. For de kan ikke vendes.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-03-11 21:09
Kommentar
Fra : vienne

Dato : 23-03-11 22:04

Jeg læser med interesse alle de gode forslag men tror faktisk jeg holder mig til ideen om at vende stenene. Det der Stone color lyder jo rigtig smart men kan se stenene skal rengøres for skidt / alger / mos ect. INDEN man maler dem - og så er jeg tilbage ved udgangspunktet

Annuller spørgsmålet
Fra : vienne

Dato : 23-03-11 22:16

Jeg har fået mange gode svar og har fundet en løsning på mit spørgsmål, og annullerer derfor dette spørgsmål

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-03-11 22:17

Ja, det er du
Men ligefrem vende fliser, så slemme kan fliserne da umuligt være.
Prøv da med en kost og knofedt på nogle fliser

mere læsning
http://www.alge-stop.dk/presse.html