/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Hente billeder med html?
Fra : maim
Vist : 435 gange
100 point
Dato : 15-05-03 14:29

Jeg tænkte på om der er en måde at hente alle billederne fra en mappe frem på en side, uden at skulle have dem i en database og at skulle bruge asp/php ?
Altså om der er en funktion med html der gør at den bare viser alle billederne fra en mappe frem?

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 15-05-03 15:17

Det er vist ikke muligt. De fleste bruger et "fotogalleri" program, du kan prøve med dette som er freeware(gratis)
http://www.datadosen.se/jalbum/
prøv også KANDU´s søgefunktion med søgeord som "galleri" der er rigtig mange.

Kommentar
Fra : maim

Dato : 15-05-03 15:25

men er det et program der skal ligge på serveren ?

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 15-05-03 16:33

Nej det er et program som opretter dine HTML sider, som så skal ligge på serveren lige, som alle andet web sider.

Kommentar
Fra : maim

Dato : 15-05-03 16:38

ok, men jeg ville gerne have det sådan at jeg kunne uploade mine billeder til en mappe på webserveren via ftp, og så skulle den selv vise billederne på siden.

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 15-05-03 16:53

Det er svært hvis du ikke kan bruge asp/php eller lignende. Men prøv programmet og læs lidt om hvordan det bruges der er en god manual på deres side.

Kommentar
Fra : maim

Dato : 15-05-03 16:55

jeg har noget kendskab til php, men jeg havde håbet der var en nem udvej ;)
Det er noget jeg skal lave til nogen andre, så det skal helst være så nemt så muligt for dem..

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 15-05-03 17:03

Er det det samme antal billeder,du skal oploade hver gang,så kan du jo omdøbe til samme filnavn som de gamle billeder.Derved erstattes de gamle billeder med nye.
(Se om der ikke er et script til galleriprogrammet som du måske kan rette lidt i,der er mange)

Kommentar
Fra : maim

Dato : 15-05-03 17:38

hehe ok... det skal være ret nemt, for det er ikke mig der skal sidde og uploade billeder. det er nogen som ikke har forstand på computere, derfor skal det være så let som muligt for dem. så jeg kommer nok til at skulle rode mig ud i noget php alligevel :)

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 21-05-03 13:00

du kunne jo evt. linke til dit dir med billeder og enable Directory listing... Så skulle den vise alle filer i det pågældende bibliotek.

Kommentar
Fra : maim

Dato : 21-05-03 13:12

ok, judas men hvordan gør man det? er det php?

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 21-05-03 13:20

øeh, er det din egen webserver? fordi... heeh... man kan kun hvis der er ens egen eller, hvis den pågældende udbyder accepterer directory listing...

Kommentar
Fra : maim

Dato : 21-05-03 13:22

ok, det er ikke min egen, men jeg kan vel finde ud af om de tillader det på en eller anden måde. Men hvad er det der kan lave directory listing?

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 21-05-03 13:27

Det er ganske enkelt faktisk. Det er HTML. øeeeh, det virker sådan at du giver folk som surfer rundt på din side lov til at se alle filer i et bibliotek. Der skal ikke ligge nogen "kode" for at få det til at virke, det sørger din web browser automatisk for. Den viser blot en liste over alle de filer som ligger i biblioteket, hvis du så f.eks vil se et billed, jaeh, så er det bare at trykke på linket og *puuf* så kommer billedet frem. Det vil jeg tro er den simpelste måde at løse dit problem på.

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 21-05-03 13:28

Forresten, hos hvilken udbyder ligger din side på? så kan jeg jo lige undersøge for dig om det er muligt at lave directory listing der... ;)

Kommentar
Fra : maim

Dato : 21-05-03 13:29

det er dandomain.dk

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 21-05-03 13:34

det kan jo være at det allerede er slået til, du kan jo lige prøve engang. Prøv at oprette et nyt bibliotek på dit websted. Lig et par enkelte billeder der ind (ikke nogen index fil). derefter så prøv at skriv din webaddresse ind: www.dinwebadreese.dk/det.bibliotek.du.lige.oprettede
Hvis directory listing er sat til, så burde du få en liste over alle filerne nu.
;)

Accepteret svar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Modtaget 100 point
Dato : 21-05-03 13:42

her er et eksempel på hvordan det kunne se ud: http://www.koreascope.org/english/sub/

Kommentar
Fra : maim

Dato : 21-05-03 13:44

man kan ikke lave dirrectory listing hos dem... Jeg kommer nok til at skulle lave noget php script af en eller anden art

Godkendelse af svar
Fra : maim

Dato : 21-05-03 13:45

Tak for svaret JudAs.J.LAiR.P.

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 21-05-03 17:23

Det var så lidt ;) Jeg vil lige kigge efter eventuelle andre løsninger.

Mvh.
JudAs.J.LAiR.P