/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
brænde
Fra : babee
Vist : 2723 gange
100 point
Dato : 21-03-11 17:44

hvad er forskellen på en rummeter og en kasserummeter træ ?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 21-03-11 17:49

En rummeter, skovrummeter eller kasserummeter er en enhed for rumfang, der alene vedrører brænde.

En skovrummeter betegner 1x1x1 m stablet brænde, før det er kløvet.

En kasserummeter er betegnelse for den mængde kløvet brænde, som kan være i en kasse på 1x1x1 m, når brændet hældes i »hulter til bulter«.

En kasserummeter udgør som tommelfingerregel ca. 70% af en skovrummeter. 1 skovrummeter indeholder altså mest brænde og svarer til ca. 1,4 kasserummeter.

Der findes ingen fast regulering af størrelsen på en rummeter, og handel med brænde bygger i en vis udstrækning på tiltro mellem parterne.

http://da.wikipedia.org/wiki/Rummeter

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 21-03-11 17:54

Kasserummeter er betegnelsen på 1x1x1 m kløvet brænde, som er hældt i en kasse » hulter til bulter.

En rummeter er stablet brænde. Brændet kan været kløvet eller i hele stykker. Indimellem kan man møde begrebet en skovrummeter, der er identisk med en rummeter, og brændet ligger pænt ordnet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-03-11 18:03

Ca 1/3 del mindre i en kasserm.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-11 18:34

Jeg køber i tårne, som er pænt kløvet og stablet rimeligt pænt.
Husk at der er forskel på brændværdien hvor Eg Bøg Ask har en god brændværdi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-11 18:45

Men gran er billigt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-11 19:44

Refi - grandtræ til brænde er noget man får foræret.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-03-11 19:53

øv, for sent ude, men pyt - lige noget fra dagligdagen (salg af pejsebrænde), jeg vidste noget om (
så kort herfra er:
en rummeter er lig med stablet brænde.
en kassemeter brænde er en kasse på 1x1x1m hvor brændestykkerne er kastet hulter til bulter

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-11 20:40

rummeter, skovrummeter, måleenhed ved salg af brænde, forkortelse rm. Ifølge forbrugerombudsmandens retningslinjer for markedsføring af brænde (1995) er 1 rm brænde lig med den mængde brænde, som i stablet form fylder 1 m3. Ved udmålingen skal træet have den længde og form, kløvet eller ikke-kløvet, hvori det leveres til forbrugeren. 1 rm brænde består af 0,65-0,75 m3 træmasse.

Ved salg af brænde anvendes også måleenheden kasserummeter. En kasserummeter brænde er lig med den mængde afkortet og kløvet træ, der kan være i en kasse med indre volumen 1 m3, når træstykkerne smides tilfældigt i kassen. Indholdet af træmasse i en kasserummeter brænde varierer meget, men kan som tommelfingerregel sættes til 0,45 m3.

http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/M%C3%A5l_og_v%C3%A6gt/rummeter

Ehm.... helt enige er de to "ordbøger" åbenbart ik

Men her er forklaringen fra Naturstyrelsen, som vel må være de helt rigtige til at svare på dit spørgsmål, da de trods alt arbejder med det hver dag -

Citat
En rummeter er en luftkasse på 1 x 1 x 1 meter, hvori der er stablet noget brænde. Afhængig af hvor godt brændet er stablet, hvor tykt det er og hvor ret det er, kan der være mere eller mindre træ i en rummeter.

Så det passer lidt sammen med, den forklaring der er i mit første indlæg - at det kan varierer en del

http://www.naturstyrelsen.dk/NR/exeres/BE490AE6-8388-4FDC-8EDF-8D367B064C3F.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-11 20:44

Nu er der jo IKKE nogen der forbyder folk at KIGGE på brændestakken INDEN køb og derefter se om prisen er passende.....

Jura kan IKKE brænde særlig godt....

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-03-11 20:58

Citat
kasserummeter

Du bliver SNYDT = de smider skidtet i en 1x1x1 kasse
og der er MASSER af luft mellem knoglerne

Det andet (1RM)er rimeligt stablet og uden for megen luft.

Hvis du kun vil have ren? brænde, så køb et tårn pressede briketter,
de vejer som regel 1 ton pr. palle og der er ikke meget luft imellem - men derimod plast.

Men prisen er også derefter.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 21-03-11 21:45

Citat
Husk at der er forskel på brændværdien hvor Eg Bøg Ask har en god brændværdi.

Det er ikke korrekt... Brændværdien er ens, men vægtfylden er ikke ens.... Et kg bøg har samme brændværdi som gran, men bøgen fylder bare minder pr kg...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-11 22:41

Nej Ekspress105, der tager du fejl

http://www.folkecenter.net/dk/rd/biogas/braendvaerdier/

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 21-03-11 22:54

Citat
For de forskellige træsorter er der endvidere en tabel, der viser hvor mange kg tørstof, der er i en kubikmeter. Træ indeholder nemlig lige meget energi pr. kg., uanset sorten. Men der kan være stor forskel på, hvor meget energi, der er i en kubikmeter, som er det mål, der normalt bruges til afregning af brænde.

Direkte kopieret fra dit link... Hvor tager jeg fejl???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-11 06:28

Ekspress du fik ikke det hele med,og den vil ikke skrive det ordentligt når jeg kopierer

Du skal læse de blå tal under det du har sat ind

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-03-11 10:54

Kort og godt: Bruger du brænde, afhænger kvaliteten af træsorten. Blandet løv har en dårlig brændværdi, mens eg og ask er kvalitetsbrænde. Det er vigtigt, at brændet er tørt, at det er vinterskovet og sommertørret, så det er klar til brug.

For træ gælder, at træarter med relativt høj rumvægt, f.eks. bøg, eg og ask, har højere brændværdi end arter med lav rumvægt, f.eks. fyr, lærk og gran.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-03-11 13:25

Nej brændværdi er pr definition antal energiendheder der frigøres pr kg ved forbrænding.

Ved faste brændsler regnes med nedre brændværdi,

Det er massen og ikke rumfanget der indgår i brændværdi. Derfor er den næsten ens for alle træsorter, med samme vandindhold.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-03-11 14:35

For en halv snes år siden var aviser rullet sammen til en pølse og så en snor/bindetråd omkring af "de lærde" anbefalet som absolut godt "brænde" -tørt ingen løbesodsproblemer meget få partikler forudsat det ikke er noget med glittet papir.

Er det helt udgået af sortimentet / det gode selskab ?

Jeg oplever det sådan at hvis træet er ens tørt er brændværdien pr kg træ da den samme forskellen er vel bare at hvis det er hyldetræ , skal der åbnes oftere for lågen for at få den samme varme, til gengælde behøver man ikke så høj indendørstemperatur da man meget tit skal på besøg i brændestakken og derved selv får varmen ( og motion !!! )

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-11 15:53

Jer som ikke har prøvet at fyre med brænde

Jeg har fyret både med gran-bøg-eg....., der er en himmel til forskel, gran kan bruges til at tænde op med, og ikke andet, det forsvinder som dug for solen.... bøg og eg derimod kan holde i flere timer

Så kom ikke og fortæl mig, at det har samme brændværdi

Hilsen en der idag er blevet færdig med at save og kløve brænde for i år (fittnescenter go home)- nu ligger brændet og skal tørrer et par mdr. før det skal slæwes ind

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 22-03-11 17:01

1 kg træ har eksakt samme brændværdi ligegyldig om det er gran eg eller halm hvad vejer mest et kg .fjer eller en kg. bly smid en af hver ned over tæerne så kan i mærke forskel

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-11 17:28

ove112... jeg kan godt give dig ret i at vægten kan være den samme.... men sikke en klods gran der skal til hvis den skal veje 1 kg (tørt) i forhold til f.eks bøg og eg.

Når man køber brændet efter omfanget og ikke vægten, snyder man sig selv

Når vi køber brænde igennem skov og naturstyrelsen, kan man på nettet se brændestakkene, og det fremgår også at det "tungeste" træ koster mere end det lette, netop fordi det er et værre mas at holde en konstant varme med nåletræ

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-03-11 18:25

1 kg træ uanset om det er eg, ask, poppel m.v. giver selvfølgelig samme brændværdi.
1 kg poppel fylder væsentlig mere, end eg. Eg er tung og der skal ikke så mange stykker til 1 kg i modsætning til poppel.

Hvad vejer mest et kilo fjer eller 1 kilo jern

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 22-03-11 18:37

Som jeg sagde! Brændværdien er den samme, massefylden (vægtfylden) er IKKE!!

Nordsted1> De blå tal er jo massefylden, det er ikke brændværdi! Men hvor meget en kubikmeter træ i en given sort vejer... Og der af ka du så udlede hvor meget brændværdi der er pr KUBIKMETER! For den er det SAMME pr TONS!! Basta

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-11 18:51

Nåe ja - men jeg køber stadig kun Eg Bøg Ask ................................til min brænde ovn.

Fyrre/gran-træ er noget jeg får og det bruges til optænding, men sprutter lidt, inde bag lågen.

Godkendelse af svar
Fra : babee

Dato : 22-03-11 19:35

Tak for svaret Nordsted1.