/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af vægge i garage
Fra : århushansen
Vist : 2228 gange
100 point
Dato : 21-03-11 14:56

Jeg skal have malet væggene indvendigt i vores garage og er blevet i tvivl om man kan male med almindeligt indendørs vægmaling eller om der skal benyttes noget special maling? I garagen kan der jo blive minus grader, hvilket malingen vel ikke er lavet til, eller hvad?
Væggene er pudset med mørtel og ellers ubehandlet.

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 21-03-11 15:08

Du kan bruge alm. vægmaling, hvis væggene ellers er tørre. Først skal du grunde overfladen med fortyndet maling. Du kan også købe særlig grunder, som nok er lidt bedre og suger ind i murværket. Dog ville jeg anbefale at købe det der hedder primer, som kan købes i dunke hos Harald Nyborg. Altså først primer, så fortyndet vægmaling og sidst vægmaling til det dækker.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-11 15:52

Husk at få ryddet sne!

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 21-03-11 18:29

Når først malingen er tørret, kan den sagtens tåle at være ude om natten! Det gælder alle malingtyper. En helt anden sag er, at du skal bruge en diffusionsåben maling, altså én, som kan ånde, slippe både luft og vanddamp igennem. I en garage har du ikke styr på hvor damptrykket er størst (ude eller inde), så derfor må malingen ikke virke som en barriere. Kig bare på alle de pudsede huse, hvor ejerne er blevet lokket af salgsivrige farvehandlere. Mange af dem skaller både maling og puds af i lange baner efter et par vintre. Så hvis farvehandleren omtaler et produkt som meget stærkt og holdbart, så gå langt udenom. Så er det nemlig stærkt nok til at trække pudsen med ned, hvis ydermurene bliver våde efter regn og blæst og så bliver skinnet på af stærk sol.
Altså undgå stærk maling, undgå alt, der hedder noget med "lak" eller "emalje".
vh
pbp

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 21-03-11 21:02

God humor Klaudi

Godkendelse af svar
Fra : århushansen

Dato : 07-04-11 19:59

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-04-11 21:39

Det er i orden. Naturlovene gælder vel i Aarhus ligesom i Københavnstrup og i Esbjerg hvor jeg stammer fra.