/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lugt af brændt gummi ved bagdæk
Fra : Peder99
Vist : 10459 gange
300 point
Dato : 20-03-11 17:03

Hej.

Min bil er begyndt at lugte af brændt gummi fra det ene bagdæk efter kørsel.

Jeg kan ikke se at dækket skulle ramme et eller andet så kan ikke rigtigt se hvad der er årsag til dette.

Jeg mistænker enten en bremse der hænger eller at lejerne er defekt og dermed bliver varme.

Er der noget der har en ide til hvad det kan være? - eller nogle som eventuelt selv har oplevet det.

Peder

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-11 17:15

Måske har foringen i din hjulkasse forskubbet her i vinter sneen?

Det er sket for mig...

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 20-03-11 17:27

Det er kun tromlebremsen der kan udvikle så meget varme, men det er jo let at undersøge ved at
løfte op i vognen i det hjørne det handler om, så kan man jo med håndkraft dreje hjulet og konstatere
om det hænger.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-03-11 17:29

du har bare for lidt luft i dækket. det er også meget dårligt for din brændstoføkonomi.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-03-11 17:33

svendgiversen
Citat
Måske har foringen i din hjulkasse forskubbet her i vinter sneen?

Her om vinteren,tar man lige en "pind",og rager sneen væk fra hjulkasserne.Ellers "slæber" det,næste gang,der skal køres.

Citat
Min bil er begyndt at lugte af brændt gummi fra det ene bagdæk efter kørsel.

Lige efter kørsel:Mærk på fælgen,om den er mere end "kuldslået".Er den særdeles varm,er der nok en bremsebakke/klods der hænger.Kan nemt forekomme,her efter en vinter med salt/fugt.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-03-11 17:36

Nu kan skivebremser også blive meget varme. Jeg har set en hængende skivebremse, som gjorde bremseskiven godt rødglødende. Så kom ikke her og blive væk do!

Når du kommer hjem, og den lugter, så prøv at føle efter, hvor den varme kommer fra, for det må du nødvendigvis gøre medens den ER varm.

Vi ved jo ikke hvordan det er du køre bil????
Bremsebelægningerne på trommelbremser, er jo af et materiale der ikke indholder gummi, men en asbestart, som man bruger i stedet for de gamle asbestbelægninger. De skal jo kunne holde ti varmeudviklingen.

Så ned i bedestilling, og ved håndspålæggelse konstantere hvor der udstråles varme fra! - Vi kan af gode grunde ikke andet end gætte ud fra dine oplysninger!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-03-11 17:38

Du kunne jo også tage hjulet af, og se om der er synlige slidmærker på dækket!

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 20-03-11 17:49

Ned og mærk efter hvad der er varmt.
Det tager 2 sekunder, noget nemmere end at læse alle de forskellige muligheder vi kan komme med det kan være.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-11 18:31

Det er nok bremsen og især hvis du har tracktion control.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 20-03-11 20:46

Hej igen

Jeg kan tydeligt mærlke at fælgen er varm efter kørsel, men har ikke haft dækket af.

Jeg tror ikke det har noget med sneen at gøre da det lige er begyndt og der ikke har været sne i nogle uger.

Det kan godt være jeg skal prøve at hæve bilen og se om hjulet kan dreje ved håndkraft.
Vender tilbage når jeg har prøvet det!

Peder

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-03-11 21:13

Det kan jo være at dit drivanker (håndbremsen) ikke er hevet helt ind. Der kan være noget der forhindre den i at slippe helt. Det er som regel kun den ene bremsebakke, der aktiveres med håndbremsen.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 20-03-11 22:06

Det er ikke mange biler der har skivebremser på baghjulene. Men iøvrigt ville det hjælpe lidt hvis
spørgeren oplyste hvad det er for en bil.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-03-11 22:51

Nej de fleste har trommelbremser på bagbenene. - Jeg havde en gang en Renault 10 hvor der var skivebremser på alle hjul, så det har der været, men om det bruges mere, skal være usagt!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-03-11 23:29

Citat
Nej de fleste har trommelbremser på bagbenene.

Ja,af små biler.Men biler over ca. 1200 kg.,har de allerfleste skivebremser på alle fire hjul.
Vectra,Mondeo,407,Avensis osv.osv. Også "ned" til Astra og Golf.

Har selv haft Renault R8.Rigtignok at der var skivebremser på alle hjul,allerede i 1964.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 21-03-11 00:58

Peder99, hvad er det for en bil

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-11 09:53

Citorén BX og Xantia osv. har skiver på baghjul og håndbremse på forhjul.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-03-11 10:55

Bremserne er sandsynligvis rustet fast,.. (kabel, hjulcylinder, mm.)
hvis du har det nødvendige værktøj, og en smule erfaring, er det en smal sag at ordne,
her er lidt vejledning,..

hvis din bil har skivebremser i bag, søg fx på youtube :
’how to fix discbrake rear’

Husk,.. tjek håndbremsekablet /erne,
løft bagenden op, træk håndbremsen nogle gange, og kontroller den ’slipper’

du kan finde 'guide'- videoer til næsten alt på youtube, !

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 21-03-11 12:08

Hej.

Det er en Fabia 2001 og den har tromlebremser bagved.

I tilfælde af at det viser at være bremsen:
Jeg kan se man kan købe et helt kit til tromlebremser. dvs. div. fjedre og bakker, men man kan også købe bakkerne kun. Er det ikke smartest at skfte både fjedre og bakker når man alligevel skal skille det ad?

mvh
Peder

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 21-03-11 12:27

Mange steder kan du købe og tage med hjem.
Hvis du så i processen finde ud af at du ikke har behov for at skifte, så kan du returnere hvis du ikke har åbnet for delene.
Ved bremsedele ville jeg selv bruge www.refako.dk
De er forholdsvis billige, men vigtigst af alt. de har gode bremseprodukter.
Det er nemt at finde dele til sin bil, man taster bare sin nummerplade ind, så finder de modellen og det hele. Som regel skal man desværre ringe et døgns tid før man skal bruge delen, da de har et lille lager, måske derfor kan de holde prisen nede.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-03-11 14:39

Citat
Jeg kan se man kan købe et helt kit til tromlebremser. dvs. div. fjedre og bakker, men man kan også købe bakkerne kun. Er det ikke smartest at skfte både fjedre og bakker når man alligevel skal skille det ad?

Jo,.. selvfølgelig,.. og husk håndbremsekabel,

Du kan købe det hele hos krogslund autodele Odense.
http://www.krogslund.dk/visreservedele.asp?refID=143&gruppeID=144

http://www.krogslund.dk/default.asp

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 21-03-11 15:04

til EA_HS
Citat
Jo,.. selvfølgelig,.. og husk håndbremsekabel,

Er dette håndbremsekabel svært at skifte?

Kan sikkert let skifte det der hvor det sidder ved baghjulet når det er skilt ad, men har jo ikke hævet bilen, så kan ikke komme så langt ind under og trække kablet i den anden ende!

Peder

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 21-03-11 19:42

Har ikke prøvet på én som din, men det kan godt drille lidt at få kablet ind i bilen

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 300 point
Dato : 22-03-11 01:40

Citat
Er dette håndbremsekabel svært at skifte?

Hvis du kan skifte bakkerne,.. kan du sikkert også skifte kablet,

men det bliver nok vanskeligt uden at løfte bagenden,.. og du skal nok bruge en hjælper
til at ’styre til’ inde i bilen
invester evt. i en lille værkstedsdonkraft, hvis du ikke kan låne en,
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5416&Grp=&n=10
eller prøv at klodse bagenden op på et par bukke,

du starter med at afmontere kablet inde i bilen,
ryk kablet bagud, .. derefter tager du kablet af armen på bremsebakken,
(en i hver side,.. højre / venstre)
monter det nye i omvendt rækkefølge,

ps,.. hvis kablet er rustet meget fast ,.. skær det over med en vinkelsliber (flere steder)
så er det let at afmontere,

prøv at kikke på denne video,.. (og link)
selv om det ikke lige er din bil,.. er princippet nogenlunde det samme,
http://www.youtube.com/watch?v=OW5d6g-vpQ0

http://i5.photobucket.com/albums/y186/mbrunskill/Photo395.jpg

http://www.tigerstyle.co.uk/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=35311

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 22-03-11 02:06

Du kan også spørge på et sted som superdæk eller quickpot.
Jeg er rimelig sikker på at de kan give dig en pris over telefonen på denne type standart reperation.

Godkendelse af svar
Fra : Peder99

Dato : 23-03-11 20:46

Fik skiftet i den ene side i dag og det gik forholdvis OK.

regner med at tage den anden side om et par dage!

Så håber jeg at den gummilugt stopper.

så mangler jeg bare at få skiftet det ene forhjulsleje og så burde bilen ryge lige igennem syn!

Tak for svaret EA_HS

Peder