/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Skal giftigt græs lovliggøres ?
Fra : Øjenvidnet4
Vist : 917 gange
300 point
Dato : 20-03-11 10:27

Kastrup lufthavn ønsker at bruge giftigt græs på lufthavnens område, for at mindske fødemulighederne for bl.a. rovfugle. Man har allerede tilsået et lille areal på ½ ha som forsøg og hvis det falder heldigt ud, kan der blive tale om ca. 300 ha !

http://www.dragoerinfo.dk/debat/giftigt-gr%C3%A6s-i-lufthavnen-og-i-omgivelserne

Da det iflg. naturbeskyttelsen er ulovligt at bruge forgiftet græs, er spørgsmålet: Er det ok at bruge i lufthavne ? Grunden kan skam være rimelig nok p.g.a. faren for birdstrikes !

Øjenvidnet4
MULTI-X
Tårnby

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-03-11 11:39

Ja da ...det er helt ok.
Lige netop i det tilfælde.
Jeg er da bedøvende ligeglad med at der smutter en måge eller 2.
Bare ikke folk mister livet pga. dem og de uheld der forekommer.

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 300 point
Dato : 20-03-11 11:40

Nej, de må være splitter gale.

Pollen kan flyve meget langt i blæsevejr, noget af det mest sejlivede inde for planter er græsser. Så hvad tænker de på, de kan ikke kontrollere udviklingen, hvis de først får begyndt med den slags forsøg, det nægter jeg at tro på.
Hvad med allergikerene, hvilken indvirkning har den øvelse, på dem på sigt.

Jeg nægter at tro på, at fuglene forbinder dette giftige græs med, at de ikke overflyver lufthavnen mere, den kombinationsevne besidder de næppe.

Byder fremtiden så på, at det næste bliver, at hvor horder af gæs slår ned på afgrøderne, at de pågældende landmænd, så skal have svampemidlet frigivet, for at holde disse væk. Vi kan så også smide midlet i afgrøderne, hvor kronvildtet søger deres føde for også at holde dem væk etc..

Få nogle nyjægere med ud, og få skudt nogle fugle, det er der mere fornuft i, sammen med lufthavnens folk.
Hvor er orinitologerne henne i det her, vil de ikke have " næbbet " frem.
Hvis vi nu beder om, at give skarven en gang fisk med svampe, således at de fik bræksyge og holdt sig væk fra bundgarnene så skal de nok være der.

Et glimrende indlæg, med et stort perspektiv.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-03-11 11:49

Det ville være bedre at asfaltere arealet.

Pollen flyver langt og der er stor risiko for at det spreder sig uden for lufthavnen. Pollen er designet til at flyve langt, ellers havde græsset nok lavet nødder som ikke spreder sig så langt, hvis det kun ville sprede sig langsomt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-11 12:08

Nej, giftig græs bør forbydes...

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-03-11 12:25

Jeg er 100% enig med Betterwisser.

HH.
Green green grass of home

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 20-03-11 12:43

Hej Øjenvidneet4.

Det er et aldeles sobert og rigtigt indlæg betterwisser har fremsat, så jeg vil "nøjes" med at tilslutte mig hans skriverier 100% - lidt kedeligt ? Måske, men det kan ikke siges bedre end betterwisser har gjort.

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X
Amager Landevej
Dragør

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-03-11 12:57

Send Pia Kjærsgård derud som fugleskræmsel.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 20-03-11 14:50

LuffeA, hvad så med de stakkels mennesker derude.

Jes

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-03-11 14:58

Hvad har det med JAGT at gøre.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-03-11 15:37

Jeg tror ikke det er nok med jægere der skyder, der skal kun en fugl til at lave ravage i en flymotor.

Hvor hurtigt kan en jæger skyde en flok fugle? På eks. 8-10 fugle.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-03-11 16:08

Citat
der skal kun en fugl til at lave ravage i en flymotor

Jeg har hørt at en enkelt fugl ikke gør noget..... kommer selvfølgelig an på om det er en gråspurv eller en gås.

For nogle år siden røg et stykke skrog af et fly der var meget højt oppe, en ung mand blev suget ud og røg direkte igennem en motor, flyet landede senere.
Hans forældre udtalte senere at de var glade for at han var død på den måde istedet for 5 minutters fald i live.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 20-03-11 17:23

Det gælder ikke om at udrydde luftrummet for fugle, hvilket heller ikke er muligt eller korrekt.
Det er skræmme effekten som er afgørende, hvis man hæver jagttrykket, holder fuglene sig mere fra området. I bedste fald, kan vi skyde de fugle som er i 30 meters højde, så det er ikke her humlen ligger begravet. Der har været nogle, der ikke kan lide lyden fra gaskanonerne, men heller det end forgiftede græsser, vil jeg mene.

Mig bekendt er der ingen hændelser, hvor fly har måtte sikkerhedslande, eller det der er værre, i dansk luftrum på grund af Birds Strikes.

Hvorfor så al den giftsnak og manipulation med naturen, vi har vist nok om ørene med kemilandbrug og gødskning for tiden og en bunke langtidsvirkninger, som de ikke har ret meget styr på. Nu må Karen Elleman tage madpakken i den anden hånd, for det lyder da meget lidt gennemtænkt, endsige lovligt.

Den sidste hændelse med Birds Strikes, mig bekendt, var da et fly fløj ind i en flok Canada gæs, og efterfølgende lavede en fantastisk dygtig landning på Hudson River, hvor alle blev reddet.

Luffe, et fly kan sagtens forsætte, og lande normalt på en motor.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-03-11 23:01
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-03-11 23:51

Kan de ikke bare sætte hønsenet på indsugningen af jetmotorerne ?

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-03-11 07:25

Luffe !!

Jeg vil nok forslå et Melitta kaffefilter i xxxxx størrelse, lagt dobbelt og så holdt på plads med elastik - ingen metal i motoren, tak !!!

Lad os lige blive enige om, at det ikke er pollen i sig selv der er problemet, men frøene som jo også spredes med vinden - enige ?

Øjenvidnet4
MULTI-X
Aakirkeby International Airport
Almindingen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-03-11 09:30

Citat
Nu må Karen Elleman tage madpakken i den anden hånd

Den har hun med hjemme fra farmand, men intelligensen følger sgu ikke med, hun ville jo også lægge afgift på regnvand.

Pollen og frø spredes, også fra de genmodificerede afgrøder, fugle dratter ned fra himlen, bierne er i tilbagegang og i et hjørne af USA er flagermusene forsvundet, hvilket betyder store insektskader på afgrøderne.
Det kan kun gå galt.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 21-03-11 10:13

Er det ikke arvemassen, som bliver transporteret i Pollen altså DNAén ?.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-03-11 10:59

Pollen fra giftgræsset indeholder halvt DNA og kan bestøve almindeligt græs. Og så kan giftgenet nedarves.

Frøet fra giftgræs skal bestøves så det bliver tættere på planten fordi det er tungere end pollen.

Godkendelse af svar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-03-11 17:14

Tak for svaret betterwisser.

Den problematik der er omkring lufthavnens gøren og laden, bliver spændende at følge ! Får de lov eller ????

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 21-03-11 17:32

Tak for poing og også for de pæne ord fra med debattørene.

De burde på ingen måde have lov til at forsætte med deres giftgræs, det er yderst betænkeligt og det er mildt sagt, at de overhovedet vil forsøge et sådant eksperiment.
Hvis du ser mere omking det her, vil det værre fint hvis du vil give et hint.

Mvh
BW