/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Genstridige eksterne harddiske.
Fra : spimmer
Vist : 709 gange
500 point
Dato : 20-03-11 10:00

Hej.
Jeg har fået et stort problem. Jeg har en gammel PC som kun er forberedt til IDE harddiske/Dvd Drev. Jeg har via et SATA controlerkort monteret en SATA Harddisk. Det var imidlertid ikke nok. Jeg måtte sætte den gamle IDE Harddisk i for at få skidtet til at køre. Jeg har 6 eksterne Harddiske, som kører via USB2. 2 af disse er SATA Harddiske - de kører upåklageligt. Kun én af de eksterne IDE Harddiske kører. Nogle af de andre får jeg en besked om, at de skal formateres inden jeg kan bruge dem - og da der er noget på dem er det ikke aktuelt, før jeg har reddet det der ligger på dem. Den sidste er der overhovedet ingen reaktion, når jeg kobler dem på computeren.
Det lyder for usandsynligt, at 3 Harddiske går ned samtidigt!
Hvad gør jeg?
spimmer.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-03-11 10:11

Køber en ny PC, det går så stærkt med udviklingen af IT udstyr at din maskine er helt forældet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-11 10:13

Hvis din gamle PC kører med filsystemet FAT 32 kan den ikke læse NTFS og vil derfor gerne formatere harddisken.
Har de harddiske kørt på den PC via USB???????????

En Linux Live CD kan måske læse dine harddiske.

Rækkefølgen er vigtig med USB grej hvis der byttes om på stik eller tages fra når computer er slukket.

En metode tilat rette op på rækkefølgen er at pille alt ud og starte computer og så sætte en til ad gangen.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 20-03-11 10:19

Hej.
Mine interne harddisk kører NTFS. Den eksterne IDE Harddisk, der kører kører FAT. De eksterne IDE Harddiske kan jeg af gode grunde ikke se.
Jeg glemte, at jeg kører Windos7 Ultimate.
spimmer.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 20-03-11 10:20

De 2 Harddisk har kørt via USB. Den sidste kørte som intern Harddisk.
spimmer.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 20-03-11 10:22

Til granner.
Som pensionist uden yderligere indtægt er den en meget langsigtet drøm!

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-03-11 10:34

Vær opmærksom på at alle eksterne HD skal væe jumpet som MASTER

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 510 point
Dato : 20-03-11 10:35

Jeg kører med en del eksterne USB harddiske på min bærbare. de sættes til og tages fra, og det er både IDE (PATA) og SATA diske.
De gamle IDE står alle som MAster
SATA er altid MAster da de altid kører på et kabel.

Men når partitions tabellen til tider bliver ødelagt - læser og henter jeg data med en ubuntu Live CD

Efter at have hentet data ud - har jeg med held kunne reparere med win 98 CD eller start-diskette.
>>>>fdisk /mbr<<<< hvor der kun har været denne defekte harddisk sat til.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-11 11:04

Dit problem er sandsynligvis at ALLE disse genstridige harddiske IKKE oprindeligt er "produceret" på den maskine du vil have dem til at køre på....

Vi oplever selv en del af disse problemer med "gamle" harddiske fra forældede og udskiftede maskiner....

Resultatet er som regel at data fjernes og tilføres en "ny" harddisk der kører på de nuværende maskiner (både internt og externt) - derefter er problemerne væk.

Der er sket så meget med styresystemer at de ikke altid vil acceptere hardware fra andet end dem selv - desværre.....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-03-11 11:45

Spimmer
Gør som min veninde (hun er også pensionist) Ønsk dig den i fødselsdagsgave/julegave.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-03-11 13:25

Ny computer ?

Du har sikkert ikke nogen krav om at den skal være den hurtigste i klassen, så der kan prisen holdes nede.
Nyere bundkort har også flere USB-porte end førhen.

Kommentar
Fra : banditten2002

Dato : 23-03-11 14:26

Du kan også have et problem omkring strøm, hvis at de eksteren HDér ikke her en ekstern, strømforsyning, for at smide 6 Diske på usb. det er meget, så der kan også være en fejlkilde, elles skal du have en usb hube med ekstern strømforsyning, for at kunne trække disse.

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 26-03-11 10:35

Tak for svaret Eyvind.