/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
batteri 1.2 volt
Fra : tronddk
Vist : 903 gange
100 point
Dato : 19-03-11 15:41

det er en skole opgave så vel ikke bare ha resutatet

prøver at skive den op som den står i opgaven

et NI-CD akkumulatorbatteri har som data sændingen 1,20 v og ladningen 4 ah(ampererimer)

a)hvor meget energi rumme batteriet ? og der har jeg fundet ud af at man ganger volt med amper så får man watt (4.8watt)

b) hvor langtid kan en 6v/10w pære brænde på 5 serieforbundne batterier af den pågældende art ?

har så fundet ud af at 5 batterier der er serieforbundne giver 24 watt ved 7.2 volt
og hvad gør jeg så derfra ? (det er der jeg er gået istå)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-11 15:49

Du skal vide hvor mange watt din pære bruger, det står på pæren og er opgivet som watt pr. time

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 19-03-11 15:54

der står 6 volt / 10watt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-11 16:26

Der er noget galt:

1 Watt er defineret som den effekt, der ydes, når der hvert sekund udføres et arbejde (eller omsættes en energi) på 1 joule, altså 1 W = 1 J/s.

Desuden kan den beregnes som produktet af volt og ampere, dvs. 1 W = 1 V * 1 A.

Prøv at regne i sekunder ikke timer...

Og så aflader et batteri jo efterhånden med aftagende effekt, lidt afhængig af type,
svært at sige hvornår pæren holder op med at lyse?

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 100 point
Dato : 19-03-11 16:50

a) har du regnet ud

b) serieforbundne batterier betyder mere Volt ikke flere A(AH)
5 X 1,2v = 6Volt
6V X 4AH = 24WH
24WH / 10W = 2,4 H (2,4 Time)

Nu er dette en skole opgave, derfor ovenstående, hvis det var virkelighed skulle man også beregne på at Volten vil falde hen over tiden, men det slipper du for her :)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-11 16:52

Og du forveksler effekt og energi

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-03-11 17:07

Lav dine lektier selv, bondeknold

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-11 17:13

>a) har du regnet ud

nej a) er også helt forkert...

som jeg prøver at forklare giver volt * ampere watt som er en effekt, joule per sekund ikke per time

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 19-03-11 17:25

Tak for svaret JegErHer.

altid godt man kan tage den nemme vej når det er skole :P