/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
skiftet / uskiftet bo
Fra : sinius
Vist : 1319 gange
400 point
Dato : 19-03-11 10:09

hejsa
min ekskone står for at miste sin mor til kræften. hendes familieforhold er lidt kryptiske. og for at undgå skænderier i familien har hun valgt bare at "følge med" men hun vil egentlig gerne vide hvad hun har ret/krav på at være med ind over.
moren, som er syg af kraft, er gift for anden gang. hendes nye mand har 2 medbragte børn (voksne) fra et tidligere ægteskab. Han ønsker nu, at boet skal være uskiftet. nu er hverken min eks eller jeg bekendt med forskellen på skiftet og uskiftet bo. men er det overhovedet hans beslutning om boet skal skiftes eller ej? som min eks har forstået det, ønsker hendes stedfar, at boet ikke skal skiftes, så alt arv går til ham, så han kan blive boende i hans hus (han er pensionist, og det kniber med indtægten).
kan han det? får han i så fald hele arven? og hvad sker der den dag han dør? arver hans 2 børn og min ekskone så ligemeget, af de penge han sådanset har fået i arv fra min ekskones mor?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 410 point
Dato : 19-03-11 10:20

Citat
Havde afdøde børn med andre end dig, kan du kun sidde i uskiftet bo, hvis disse børn, børnebørn osv. tillader det. Er disse børn ikke fyldt 18 år, skal skifteretten og børnenes værge give tilladelsen. Samtidig skal du overtage afdødes forsørgerpligt over for de mindreårige børn. Efterhånden som disse mindreårige børn fylder 18 år og bliver myndige, kan de kræve at få deres arv.

Læs mere her

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=148374&vId=203519

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-03-11 10:23

Han kan kun sidde i uskiftet bo, hvis livsarvingerne tillader det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-03-11 10:28

Citat
Hvad er ulemperne?

1. Det kræver skriftligt samtykke fra den afdødes særbørn – og det er ikke sikkert, at de vil give samtykket, når dødsfaldet er sket.

http://www.minadvokat.dk/Uskiftetbo/

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-03-11 12:10

Hej.
Citat
og hvad sker der den dag han dør? arver hans 2 børn og min ekskone så ligemeget, af de penge han sådanset har fået i arv fra min ekskones mor?

Ja det gør hun ...MEN han kan jo forvalte pengene som han vil og i bund og grund forære alt i levende live til sine egne børn

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 19-03-11 13:56

ok. men hvad så hvis hun for fredens skyld skriver under og tillader det uskiftede bo. Er det så hendes stedfar der får hele arven, eller tildeles der en del til livsarvingen alligevel? hun føler sig lidt "snydt", fordi hun heller ikke sidder alt for nemt i det. Det er et lidt "kildent emne" at snakke med familien om. men død og arv hænger nu engang sammen.

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 19-03-11 13:59

ja ok!! det fik jeg så lige læst mig frem til

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-11 14:03

Citat
ok. men hvad så hvis hun for fredens skyld skriver under og tillader det uskiftede bo. Er det så hendes stedfar der får hele arven
I prinsippet nej, men i virkeligheden - Ja han råder over det hele.
Mit råd............................... ikke uskiftet bo.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-03-11 14:25

Citat
hun vil egentlig gerne vide hvad hun har ret/krav på at være med ind over.

Hun, samt andre livsarvinger, kan kræve, at der bliver skiftet ved moderens død.

Citat
så alt arv går til ham, så han kan blive boende i hans hus (han er pensionist

Hvem ejer huset ?

Og jeg gentager

"Livsarvingerne skal skrive under op, at han kan sidde i uskiftet bo"

Det er ikke noget, han selv kan bestemme.

Hvor er det bare trist, at dødsfald skal gøres op i penge

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-03-11 16:20

Din ekskone skal give tilladelse til at manden sidder i uskiftet bo.

Hvis hun gør det, så gøres arven efter hendes mor først op den dag manden dør.

Der er godt nok sket nogen ændringer i arveloven, men ikke mere end at regnestykket nogenlunde ser sådan ud:

Og nej, din ekskone og mandens to børn arver IKKE på lige fod til den tid, for din ekskone er jo ikke arveberettiget efter manden og det halve vil være hans og dertil også det halve af den del der oprindeligt var din eks's mors del.

Arven gøres op sådan at ekskonens mors part vil udgøre det halve og den skal din eks og morens mand (eller rettere hans børn når han jo er død) så dele (det halve af boet efter din mor er nemlig mandens part)
Og den sidste del af boet, nemlig mandens halvdel arver hans 2 børn,

Eller lidt nemmere.

Din eks vil, såfremt hun lader manden sidde i uskiftet bo, arve en fjerdedel af boet mens mandens 2 børn skal dele de tre fjerdedele, og der er heller ikke arveberettigede efter din ekskones mor.

Men selvfølgelig vil det være et sats, at lade manden sidde i uskiftet bo, for han kan i teorien "tabe det hele på gulvet", og de værdier der måtte være nu, går tabt.

Så hvis din eks vil være sikker på at få arv efter sin mor og især såfremt manden og de to børn er nogen hun ikke forventer så nær kontakt med efter moderen er væk, så bør hun ikke give tilladelse til at manden sidder i uskiftet bo.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-03-11 21:19

det er bedst for alle parter at få skiftet nu. der kan blive et formidabelt slagsmål om arven senere, så få det gjort nu og slip for besværet senere.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-03-11 21:29

Jeg har været af den formening, at den snart afdøde moder allerede skulle have skiftet, da hun indgik sit andet ægteskab, men måske har ekskonen - allerede dengang - givet tilladelse til at moderen måtte sidde i uskiftet bo.

Det melder "historien" ikke noget om.

Jeg er HELT enig i, at det bedste er, at få skiftet nu, og IKKE vente.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-11 00:36

Bille1948

Ikke nødvendigvis, det forudsætter jo, at moderen ved indgåelse af ægteskabet her, sad i uskiftet bo efter spørgers ekskones far.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-03-11 10:18

Selvom hun sad i uskiftet bo forud for giftermålet med den nye mand, skal der tages fornyet stilling til situationen omkring skiftet versus uskiftet bo, når moderens livsstilling ændres til at være gift.

Så også der skal datteren spørges om moderen fortsat kan hensidde i uskiftet bo.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-03-11 22:31

Det kan jo også være at moderen var fraskilt og ikke enke, da hun på ny blev gift med den nuværende mand.
Hvis det er tilfældet Bille1948, så er der jo ikke tale om, at hun på nuværende tidspunkt sidder i uskiftet fra et tidligere ægteskab.

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 22-03-11 11:18

tak for alle de gode indlæg.. fantastisk med viden der cirkulerer rundt hos brugerne
nu tæller min mening som eksmand jo så lidt, så lidt i den her sammenhæng. men jeg har rådet hende til, som minimum at sikre sig et engangsbeløb, en god bid af arven efter hendes mor. for jeg syntes ikke det kan være meningen, at hun og mine børn skal sidde så hårdt i det, som de gør, imens hendes stedfar arver det hele så han kan blive siddende i sit hus. det må kunne lade sig gøre at de "deler" på en måde. hun er ingen "fighter" så jeg tror bare hun går med på aftalen, uanset hvad hun bliver rådet til.
i fortjener næsten lidt mere baggrund.
min eks og jeg havde et fælles lån i vores hus, som jeg nu bor i, og betaler ALLE udgifter til alene, hun står bare stadig med halvdelen af det lån. nu siger hendes stedfar så, at han ikke vil lade hende arve, så længe hun er med på det lån.. fint nok.. sig det til banken!! de er på ingen måde villige til at jeg overtager det lån alene. min eks er ellers på god fod med stedfar og hans børn, og ville bryde sig meget lidt om, at være skyld i en familiestrid. hendes far (hendes mors tidligere mand som stadig lever) er skatteinspektør og revisor og gudskelov med ind over og kan råde hende i det omfang han vil, og har lyst til at blande sig i.
jeg lader tråden stå lidt, og ser om der flere gode indlæg.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-03-11 11:44

Citat
nu siger hendes stedfar så, at han ikke vil lade hende arve, så længe hun er med på det lån.

Det kan han jo ikke bestemme. Og så tyder det jo også på, at han vil bruge af din ekskones arv, hvis der ikke bliver skiftet.

Din ekskone skal skrive under på at "stedfaderen" må sidde i uskiftet bo.

Hvis hun vil lade ham sidde i uskiftet bo "så er hun dum" Tvivler meget på at hans børn vil tilgodese hende, den dag deres far dør.

Men hvor er det på mange måder en trist tråd.

Jeg kan kun anbefale, at der bliver skiftet, når hendes mor er afgået ved døden

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-03-11 19:48

Helt enig med "ans".

Se at få lavet det skifte.

Godkendelse af svar
Fra : sinius

Dato : 28-03-11 11:04

Tak for alle de gode indlæg ans. jeg viser min ekskone tråden ved lejlighed. så håber jeg alle jeres kommentarer får hende til at tænke lidt mere over sagen.
god dag til dig