/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Køler problem på polo
Fra : tullenulle
Vist : 2438 gange
100 point
Dato : 19-03-11 09:33

Hej.
Vores bil nr 2. En fin ældre sag fra 1996 driller mig lidt.
Det er som skrevet en polo 1.6 fra 1996. Den bruger kølervæske, men kan ikke se det drypper ud nogle steder, og i dag ville jeg så fylde den op med væske igen og selvom bilen har holdt stille hele natten (altså mere end 8 timer) var der stadig tryk på systemet, så meget at det stod op af beholderen da jeg skruede låget af, hvad kan det skyldes ?? kan det være låget som er defekt eller kan det skyldes andet ??
MVH tullenulle

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-03-11 09:46

Du er sikker på at den bruger kølervæske? -Det er vel ikke bare at du overfylder den, så den smider det overskydende ud?
Den skal ikke fyldes helt, der må på din ekspansionsbeholder være et max-mærke.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 19-03-11 10:37

Hvis den bruger væske uden at dryppe, er mit umiddelbare bud en defekt toppakning.
Trykket i beholderen kan måske skyldes "restkompression" fra stemplerne, men det er kun et gæt.
Pims

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 100 point
Dato : 19-03-11 12:51

Når motoren er kold, skal der være ca. 0,5 - 1 Liter tom luft i expansionsbeholderen.
Fordi kølevandet udvider sig når det bliver varmt - ganske meget endda.

Som Stilkene forklarer, vil du hele tiden få for meget væske presset ud, når motoren er driftsvarm, hvis du bare fylder helt op.

Der kan godt være et resttryk i kølesystemet når du åbner, fordi låget indeholder en trykventil, der lukker tryk ud ved ca. 1bar.
Fordi kølesystemet altid kører under tryk med varm motor.
Det skyldes at kogepunktet hæves når du sætter væsken under tryk, for at forhindre at du får områder i topstykket hvor kølevandet koger i små områder.

Et af de mest sikre tegn på en defekt toppakning er, at der vedbliver at komme TYDELIGE bobler op af kølevandet, sålænge motoren kører.
Det må ikke forveksles med den almindelige uro i kølervæsken som skyldes at pumpen rører rundt i vandet.
Små sodavandsagtige bobler har heller ikke nogen betydning.

Det bliver normalt MEGET tydelig ud over enhver tvivl, når du gasser GANSKE LET op på motoren.
Du må ikke race motoren op uden kølerlåg, da du så risikerer plet-kogning i topstykket pga det manglende tryk.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-03-11 16:46

det sker mange gange, at slangerne bliver lidt møre. de har det med at gå i stykker lige ved siden af spændebåndene. prøv at vride lidt i slangerne og se, om der kommer lidt vand. ellers skal du have sat tryk på systemet så du kan se hvor det kommer. mekanikeren har en pumpe til den slags.

Kommentar
Fra : tullenulle

Dato : 19-03-11 17:10

takker. jeg vil prøve at se om det bobler... som beestone skriver..
Beholderen bliver kun fyldt op til lidt under max.
Hvis det er en toppakning som er gået, skal olien så ikke blive lidt grålig ? det er den ikke den ser flot klar ud (lige skiftet).. Ellers er der jo bare at vrikke lidt med slangerne og se om de skulle være møre..
jeg vender tilbage når dette er prøvet..
Mvh. tullenulle.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 19-03-11 17:53

Man kan ikke altid være sikker på, at kølevandet går i olien. Men hvis bilen bliver meget varm, eller det bobler lystigt under tomgang, er der tydelige tegn på defekt toppakning.
Pas på med, at undersøge slangeforbindelser med varm motor. Du kan blive skoldet noget så grusomt.
Så hellere få trykprøvet systemet.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 19-03-11 19:34

Lige præcis Cortina1's advarsel skal tages meget bogstaveligt

Når kølevandet løber ind i køleren på en driftsvarm motor, så er kølevandets temperatur ca. 88-90grader på alle motortyper.
Det er bestemt af termostaten, som lukker helt op ved denne temperatur.

Og det giver alvorlige skoldninger

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 20-03-11 17:41

Hvis toppakningen er utæt, handler det om at den er utæt mellem vand og oliekanal, eller mellem
vandkanal og cylinder. I sidstnævnte tilfælde kan trykket fra cylinderen skabe det store overtryk du
beskriver.

Godkendelse af svar
Fra : tullenulle

Dato : 02-04-11 12:33

Tak for svaret Beestone og alle andre herinde
Det var toppakningen..