/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
emhætte hvad vej skal skovlene køre
Fra : biksemad
Vist : 4331 gange
127 point
Dato : 18-03-11 18:14

Hej jeg har haft en motor nede og skifte nye lejrer på den , men den suger desværre ikke nok endnu, det er en extern motor der står på loftet.
Den er fra 1989 nu er jeg i tvivl om den køre den rigtige vej altså hjulet der køre inden i som ligner en mini hjuldamper altså skovlene, dem som suger luften, hvad vej skal de køre skovlene for den køre rigtigt ?

Kan motoren være for gammel så den ikke køre max mere, er der andet der måske skulle skiftes i motoren ?

Hvad koster en ny ekstern motor ca ?

Mvh Jan

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 18-03-11 18:27

Det er svært at sige hvilken vej viftepladerne skal vende, men du kan forestille dig at når viften drejer rind skal bladene sådan skubbe til luften. Du kan prøve at smøre lejerne med silikoneolie, man kan få noget på spaydåse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-11 18:28

Det kan du let finde ud af, den skal suge ikke puste.

Og at skifte dele ud kan ikke svare sig i dag, slet ikke en ny motor...

Køb en ny emhætte, der har lige været en analyse her i kandu om hvilken der er bedst til prisen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-03-11 18:43

Jeg går ud fra at det er en centrifugalblæser der sidderi. Uanset hvad vej den løber vil den tage luft fra centralindløbet og afkaste det ved periferien. Hjulpladerns bøjning betyder meget for virkningsgraden, og nok også for støjen. Det er lidt svært at beskrive løberetning i forhold til bøjningen uden at bruge et frygteligt fagsprog. Det skal væse så bøjningen vender "bagud " ude ved periferien.

Check at svøbet er nogenlunde tæt om hjulet så luften ikke kortslutter tilbage .

En motor vil ikke køre dårligere af ælde. Afsætninger af fedt og støv i kanaler kan gøre dem mere ru og gøre meget mer modstand end man tror.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-11 18:47

Luften skubbes / skovles væk

En vandpumpe slynger vadet væk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-11 19:22

Du har vel checket om kanalerne er åbne, den på loftet og i gennen filteret,
i køkkenet skal du have et vindue på på klem, ellers får du bare undertryk...

Kommentar
Fra : biksemad

Dato : 18-03-11 19:34

Jeg har kigget i slangerne på loftet, og de ser ok ud, selvfølgelig er der fedt og skidt, men ikke så jeg mener det burde gøre noget, og det er der også hvis du kigger op i emhætten i køkkenet, men når emhætten er sat til så kan den altså dårlig trække ossen væk fra gryder og pander der må være et eller andet galt, måske der kan være noget galt omkring hjulpladerne ?

Jeg kan ikke rigtig forstå det

Mvh Biks

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 127 point
Dato : 18-03-11 19:39

Her ser du, lidt nede, hvordan skovlhjulene er drejet i forhold til omdrejnings retningen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Centrifugal_pump

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-03-11 19:52

Afsætninger i kanalerne, også efter blæseren, betyder som sagt meget mere end man tror.

Det hænger ikke sammen med blokering af tværnittet men at en ru overflade bremser luften hele vejen langs randen så hastigheden kun kommer op inde i midten. Det effektive tværsnit bliver derved mindre.
Det er en måde at forklare det på¨.
Lejerne i ventillator og motor skal selvfølgelig løbe let og vær smurt med en tynd mineralolie, hvis det er glidelejer. .

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-03-11 21:15

Jeg vil skyde på at din startkondensator kan være stået af. En ny koster sikkert et sted mellem 40-100kr.
Hvis det er den, kan den godt starte, men starter langsomt og kommer aldrig op på fulde omdrejninger.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-11 21:35

>En ny startkondensator koster sikkert et sted mellem 40-100kr.

Plus mindst en plovmand for at få den monteret af fagmand..
(jo ikke sort og husk med moms).

Som jeg først sagde, køb en ny emhætte...

Kommentar
Fra : biksemad

Dato : 18-03-11 21:58

Startkompensatoren,hvor sidden den nøjagtigt ?

Kan det være noget med styringen, volumekontrollen sidder selvfølgelig ved em hætten kan det være der, eller er det ved selve den externe motor ?

Med venlig hilsen Biks

Kommentar
Fra : biksemad

Dato : 18-03-11 22:00

startkondensator

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-03-11 22:37

Startkondensatoren sidder ved motoren, og når du kan skifte leje, så kan du helt sikkert også selv skifte den. Den sidder med to ledninger koblet til motoren.
Tag den gamle kondensator med til din elmand, så du får den der passer til din motor.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-03-11 22:38

hvis det er en ganske almindelig husholdningsemhætte du har, kan den under ingen omstændigheder køre den forkerte vej rundt.
men hvis du bruger flexslange til aftrækket, skal den være strukket helt ud så den er helt glat indeni. ellers er der alt for stor modstand i slangen, og luftgennemstrømningen bliver alt for lille.
og hvis du har fast rør, skal du regne med, at for hvert 90 graders bøjning på røret, halveres sugeevnen.
det skal helst gå lodret op hele vejen fra emhætten og op til taghætten.

Kommentar
Fra : biksemad

Dato : 18-03-11 22:45

Ja ok det er flexslange, jeg må lige kigge på det imorgen, også startkondensatoren jeg vender lige tilbage en af dagene

E

Mvh Biks

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-03-11 07:52

Hvordan lyder motoren, lyder den som om den virkelig arbejder/løber stærkt, eller er det bare som lidt hurtig, for hvis startkondensatoren defekt, kan motoren ikke med komme op på max hastighed.
Det kan også være din regulering der ikke kan få den op i max hastighed.

Og hvis skovlhjulene er beskitte, fedt støv mm. ja så suger den heller ikke ret meget, det samme er gældende for fleksslange/ kanal mm.

Så prøv lige at lytte til om motoren arbejder, køre max hastighed, for hvis den gør det er det rengøring af skovlhjul og udskiftning af fleksslange, for jeg tror ikke at du kan vende skovlhjulene forkert.

Kommentar
Fra : biksemad

Dato : 19-03-11 09:29

Du har ret for skovl hjulet kan kun vende på en måde, det er heller ikke det jeg er bange for,det var bare om den kørte den forkerte vej ?

det lyder meget sandsynligt, det med startkondensatoren, da det lige pludselig kom, det var ikke så den tabte mere og mere styrke, så det kunne klart være en mulighed.

Skovlhjulet kan vel ikke blive så slidt at det skal udskiftes ?, det er jo jern, og det er fuldstændig renset.

Biks

Kommentar
Fra : biksemad

Dato : 19-03-11 09:32

Nej jeg synes nemlig ikke den løber super stærkt motoren.

Det var bare om den kunne løbe den forkerte vej skovlhjulet altså måske på grund ad nogle ledninger ?

Jeg tror det dog ikke

Biks

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-03-11 11:58

Sidst jeg tog emhættens indsugningsfilltre med i opvasken, gav det en enorm forøgelse af effektiviteten.
Pas i øvrigt på med Thyregods siliconeolie i lejer. Hvis det er den almindelig spray til gummilister, risikerer du, at siliconen mineraliserer og sliber lejerne og akslen i smadder. Brug hellere vaselinolie, det er det samme som kaldes symaskineolie til en tiendel af literprisen, købes i Matas. For rulle- eller kuglelejer en passende type fedt evt. hvid vaselin, købes samme sted.
Det forekommer i øvrigt underligt, hvis motoren skulle køre for langsomt. Rene vekselstrømsmotorer vil enten slet ikke køre eller også køre med et omdrejningstal, der er næsten i takt med netspændingens frekvens på 50 Hz, det vil sige 3000 (eller 3000 delt med et helt tal, afhængigt af motorens polantal) rpm minus et slip på 1 - 8 %.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-03-11 12:02

Forresten - hvis det er en stor motor, som kører på tre faser, kan du vende omdrejningsretningen ved at bytte to vilkårlige fasetilslutninger. Husk at stellet skal være jordforbundet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-11 12:21

Den er næppe tre faset, og kører sikkert ikke baglæns.

Men er det en synkron motor der må den holde net frekvensen, minus slip, det gør min ikke,
jeg har en regulater der styrer omdrejningstallet, og jeg tror ikke det er en fekvens omformer.

Kommentar
Fra : biksemad

Dato : 19-03-11 17:52

Vi fandt ud af den kørte den forkerte vej, så det er løst nu

Godkendelse af svar
Fra : biksemad

Dato : 19-03-11 22:36

Tak for svaret svendgiversen. den kørte sku den forkerte vej og det kunne vi se med de tegninger super tusind Tak

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-11 22:58

Selv tak,

jeg har tegnet centrifugal pumper engang...