/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Fedtet hud i en sen alder
Fra : Mallie
Vist : 1602 gange
50 point
Dato : 15-05-03 12:41

Hej,

Jeg søger en god alternativ løsning til hvis man døjer med fedtet og uren hud. Min kæreste er 32 år og får nogle stærke piller fra lægen. Tager han dem ikke i en periode "blomster" hans hud voldsomt, hvilket han selvfølgelig er træt at at han ikke snart er "vokset fra".

Lægens eneste løsning er pillerne og han siger at det er sjældent man ikke er vokset fra det i hans alder og at han må væbne sig med tålmodighed

Er der nogen der har et godt forslag ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-05-03 17:55

Jeg har selv haft bumser til jeg blev 45 . Så gik jeg endelig til lægen og klagede min nød. Først prøvede min læge selv at mixe antibiotica og en creme, men det gav ikke rigtig en varig virkning. På grund af flytning fik jeg en ny læge, og han gav min en henvisning til en hudlæge. Roaccutan kunne jeg sandsynligvis ikke tåle, fordi jeg havde voldsom tendens til tørre øjne. Men så fik jeg en skrap antibiotikakur, 1-2 g Escumycin daglig i flere måneder. Og derefter meget langsom nedtrapning. Samtidig skulle jeg smøre huden med flagyl creme, der indeholder metronidasol, -2 gange daglig. Min hud blev helt fin, -også efter pillekuren, men da jeg måneder senere holdt op med at bruge Flagyl cremen, så vendte problemet tilbage. Og et års tid efter måtte jeg samme omgang igennem igen. Men nu har jeg aftalt med lægen, at jeg fortsætter med Flagyl cremen også efter pillekuren. Og det er så den eneste behandling, jeg har fået i de sidste 5-6 år! Det er jeg ret godt tilfreds med. Jeg kan stadig risikere at få en enkelt lille bums, men der går måneder imellem, og den bliver ikke særlig stor, sidder tit et sted, hvor jeg ikke lige tænker på at smøre..
Hvis din kæreste kun har været hos sin egen læge, så synes jeg, han skulle bede om en henvisning til en hudlæge.
God bedring med ham...
Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : cas1

Dato : 04-09-03 16:24

Hvorfor får man bumser?

I puberteten øges kroppens produktion af mandligt kønshormon (androgen) hos begge køn. Dette stimulerer talgkirtlerne i huden til en øget produktion af hudfedt. Samtidig med at produktionen af hudfedt øges, forsnævres talgkirtlernes udførselsgange så hudfedtet får svært ved at komme ud, men produktionen fortsætter uanfægtet.

Bumserne opstår på grund af hudbakterien Propionebacterium acnes, der lever af hudfedt.

Under nedbrydningen af hudfedtet dannes der affaldsstoffer og fedtsyrer, der irriterer talgkirtlen, så der opstår betændelse i den. Først viser dette sig som ømme, røde småknuder, der afløses af egentlige bumser indeholdende nedbrudt hudfedt. Betændelsen aftager over dage til uger, afhængig af sværhedsgraden.

Hvad kan gøre at man får flere bumser?

Arbejde i fugtigt miljø med fedt, olie og andre kemikalier.
At man er stresset, det vil sige, at man ikke har det godt med sig selv.
Hvis man kradser i sine bumser eller klemmer dem ud.
Menstruation.
Nogle medikamenter og kemikalier.

Hvad kan man selv gøre?

Vask ansigtet to gange dagligt med en mild hudvenlig sæbe med pH omkring 6,5. Sørge for at vaske huden, når man har svedt. Man skal ikke skrubbe sig i ansigtet, da det kun forværrer acnen.

Undgå at håret hænger ned i ansigtet, og vask det jævnligt med shampoo.
Lad være med at kradse og klemme bumser ud, det gør kun tingene værre og giver ar.
Undgå at huden udsættes for megen kulde, varme og sollys. Sollys lindrer acne for en tid, men kan ikke holde det nede. Endelig giver for langvarig udsættelse for sol solskadet hud og hudkræft.
Brug vandbaseret, non-comedogen (tilstopper ikke hudens porer) fugtighedscreme, solbeskyttelse og kosmetik. Fedt- eller olieholdig creme eller makeup tilstopper hudens porer og kan giver bumser.

Der er ikke noget videnskabeligt bevis for at bestemte fødemidler giver acne. Men konstaterer man, at der kommer flere bumser et par dage efter at man har spist et bestemt fødemiddel for eksempel alkohol, tomater eller rejer, skal man selvfølgelig undgå det.

Spis en god og varieret kost, drik rigeligt med vand og få regelmæssig motion. Har man det godt med sig selv, får huden det også bedre.

Man kan også opsøge en god kosmetolog, der vil kunne hjælpe med hudpleje, mod betaling naturligvis.

På apoteket og ved købmanden kan du købe håndkøbsmidler til behandling af let acne. Prøv dem i seks til otte uger inden de opgives, det tager sin tid at få acne under kontrol.

Hvornår skal man gå til læge?

Hvis håndkøbsmidlerne ikke virker efter seks til otte ugers brug.
Hvis man føler, at ens acne går en på.
Hvis man har store, ømme bumser.
Hvis man har acne-ar.
Hvis man har mørk hud og der kommer mørke pletter, der hvor dine bumser var.

Hvad nu hvis det ikke hjælper hvad lægen gør?

Ved at følge de ovenstående råd og bruge de midler der er til rådighed for en praktiserende læge vil der som regel ske en bedring af bumserne indenfor seks til otte uger. Bumser kræver dog en fortsat behandling, indtil man som regel vokser fra det engang i 20erne.

Hvis ens egen læge ikke kan holde bumserne nede, skal man bede om at blive henvist til en hudlæge. Hudlæger er eksperter på dette område, og kan tilbyde mere effektive behandlinger.

Se endvidere om behandlingen i sygdomsregisteret om acne vularis

Medicin som kan anvendes:
Midler mod bumser
Redap Basiron Skinoren
Isotretinoin 'Cross Pharma' Roaccutan Isotrex
Dalacin Accutin

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 06-09-03 18:26

Insister på, at blive henvist til en hudlæge..... Problemet KAN løses, men det er en specialist-opgave. Når det ikke er gået over, når man er 32, så går det nok ikke bare over af sig selv. -Det er rædselsfuldt at leve med, og en kollosal lettelse, når man er sluppet af med skidtet.

Godkendelse af svar
Fra : Mallie

Dato : 08-09-03 08:17

Tak for svaret Birgitta.

Faktisk skal han til hudlæge i denne uge, så må vi håbe han vil kunne hjælpe

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-09-03 18:08

Rigtig god bedring. Husk, det er "bare" en infektion ligesom en halsbetændelse eller lign. Der er ingen grund til at gå og døje med det i årevis. Jeg tror, at de helt unge mennesker i dag er langt mindre tålmodige og meget hurtigere til at søge behandling... -Og tak for accepten af mit svar.