/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Regler omkring bolig ved skilsmisse
Fra : ara
Vist : 1995 gange
100 point
Dato : 18-03-11 14:21

Hej.

Jeg har et vennepar der desværre er gået fra hinanden.

Nu har de fået et problem.

Manden er flyttet fra deres fælles hus som er sat til salg. Det vil sige at pigen bor i huset sammen med deres 3 børn. Pigen betaler hele huslejen og alt vedr. huset. Nu har hun så fundet en ny mand (ikke mig) og her kommer så spørgsmålet.

Hendes ex. siger at hvis den nye mand flytter ind i huset inden det er solgt, har han ret til at forlange at den nye mand overtager sin post i huset. Han forlanger at den nye mand skal betale 1 mill (det halve af hvad huset er sat til salg for).

Kan man det?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-03-11 14:24

Han kan da ikke tvinge den nye mand til at skrive under på en hushandel... så nej det kan man ikke

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-03-11 15:19

Han kan forlange at konen betaler ham halvdelen af husets værdi hvis det ikke skal sælges, men den nye mand kan aldrig komme ind i billedet. Han har ingen del i deres skilsmisse.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-03-11 15:47

Huset skal sælges. Så Ex'en kan ikke forlange noget indtil eller hvad?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-03-11 15:54

Han kan intet forlange, han har jo ingen udgifter af det, da konen i forvejen betaler alt på huset

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-03-11 16:10

Ex`en er da dummere end andre folks børn.
Ignorer ham totalt og forlang at fordringen skal komme via en retskendelse.

Hvor kan man låne 1 million til et "foreløbigt" køb ?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 18-03-11 16:55

Citat
Manden er flyttet fra deres fælles hus som er sat til salg. Det vil sige at pigen bor i huset sammen med deres 3 børn. Pigen betaler hele huslejen og alt vedr. huset

Som du fremlægger det, går jeg ud fra, at huset ejes af begge i fællesskab.

Så kan han ikke stille nogen krav om, at andre skal betale, men pigen kan tværtimod forlange, at manden betaler de halve af de udgifter der er forbundet med huset indtil det er solgt, da mandens økonomiske forpligtelser over for hans ejendom ikke forsvinder selv om han flytter fra den.

Og så er der selvfølgelig den mulighed, at konen køber mandens halvdel, såfremt hun er interesseret i at overtage det..

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-03-11 18:06

Ikke for at være fræk, men er i sikre på jeres svar.

Pigen tør jo ikke lade manden flytte ind, hvis ex'en pludselig står med et brev fra en advokat hvor der forlanges penge til ex'en.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-03-11 18:23

Citat
Pigen tør jo ikke lade manden flytte ind, hvis ex'en pludselig står med et brev fra en advokat hvor der forlanges penge til ex'en

Det vil aldrig forekomme da ingen lov giver mulighed for det.

Stodderen kan først få sine penge når huset bliver solgt, eller ex`en køber ham ud, og desuden er der ikke en kæft der ved hvad huset vil indbringe ved salg til 3. part.

Omvendt kan han også købe hende ud..........men han ved jo heller ikke hvad det kan sælges for

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-03-11 18:44

Pigen kan trygt lade manden flytte ind, han har absolut intet med deres skilsmisse at gøre, det er mellem pigen og den dumme ex. Jeg tror han er blevet sur fordi han måske er ved at fortryde at han er flyttet. Han kan ikke lide at hun har fundet en anden, det er derfor han flipper ud nu.

Hils hende og sig at kæresten bare kan flytte ind og at hvis exen skaber sig så kan hun forlange at han betaler halvdelen af huslejen, så længe huset står til salg. Også selv om kæresten flytter ind.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-03-11 20:01

Citat
det er derfor han flipper ud nu

Han er vel nærmere bange for at miste penge ved salg til 3. part og vil derfor have sit på det tørre

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 18-03-11 21:45

Det er da rigtigt at manden har pligt til at betale de halve udgifter på husets lån indtil det er solgt.

Til gengæld skal kvinden også betale de halve af mandens boligudgifter til de kan få gjort skilsmissen op.

Der vil så blive modregnet i begges udgifter så de har betalt ligeligt.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 20-03-11 15:07

Tak for svaret dova.