/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Samuels far Niels fra Toksværd
Fra : svendgiversen
Vist : 2463 gange
100 point
Dato : 17-03-11 17:15

Vi hjælper nu med at finde Hoyberg familien,
den næst ældste kendte er Samuel Hoyberg født 14/7 1778 i Toksværd med far Niels.

Ud fra dette fandt vi:
"
Præstø, Hammer, Toksværd, Giöstrup Bÿe, husmænd, 23, FT-1787,
Niels Heÿberg 57 Gift husbonde afskediget ?? officier
Maren Samuels Datter 29 Gift hans kone
Samuels Nielsen 8 Ugift deres søn

SAMUEL HOYBERG
Spouse: KIRSTEN PEDER ERICHSDR Family
Marriage: 11 OCT 1805 Sankt Peder, Naestved, Praesto, Denmark

Præstø, Hammer, Toksværd, Dysted Bye, et Huus, 26, FT-1834,
Samuel Høiberg 55 Gift Væver
Kirsten Petersdatter 59 Gift hans Kone
"

Som det fremgår kan Hoyberg staves på mange måder...
Faderen Niels er jo så født ca 1730, men hvor?

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 100 point
Dato : 17-03-11 18:25

Hej Svend

Du kunne præve at henvende til Næstved lokalhistoriske arkiv - det kunne jo være de ved noget.

Jeg er ikke selv stødt på navnet p.t. men holder øje - hvis jeg skulle støde på det - jeg forkser selv meget i sydsjælland

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-11 18:39

Ja Lis,
men det må spørgeren nok selv gøre? Nu fik jeg da de data hun har:
"
Min Farmor: Ane Christine Larsen 02-010-1878 -----23 -12 - 1916 Næstelsø Hammer Præstø
Hendes Far: Jens Larsen Oktober 1843 Køng Hammer Præstø --- 04 - 04 - 1901 Næstelsø Hammer Præstø
Hans Mor: Karen Marie Samuelsem 16 - 10 - 1805 Stc. Peder Næstved Hammer Præstø ---- 25 - 06 - 1877 Næstelsø Hammer Præstø
Hendes Far: Samuel Hoyberg 14 - 07 - 1778 Toksværd Hammer Præstø ops.122 han bliver gift med Kirsten Peder Eriksdatter 11 - 10 - 1805 Sct. Peder Næstved Hammer Præstø ops.24 Det sidste jeg har på ham er i en folketælling 1860 Toksværd Hammer Præstø ops. 9 da er han 81 år, kan ikke finde hvor han er død???.
Hans Far: Niels Hoyberg Gift 13 - 06 - 1778 med Maren Samuelsdatter Holme Olstrup Hammer Præstø ops.6
i FT. 1887 Toksværd Hammer Præstø ops. 16 er han 57 Maren 29 Samuel 8, men hvor dør han??? og hvor er han født????
Kan se at han er ved Norske Liv Regiment til fods ved Samuels Fødsel i 1778.
"
Og Lis, det er jo mere dit område, hvad med at du overtager sagen??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-11 18:43

Karen Marie Samuelsen havde jeg fundet:

Præstø, Hammer, Toksværd, Dysted By, 21, 1 Huus, 156, FT-1850,
Samuel Heiberg 71 Enkemand Væver, Huusfader Toxværd
Lars Jensen 46 Gift do [Væver] hans Svigersøn Mogenstr.
Karen Marie Samuelsdatter 45 Gift hans Kone Toxværd
Birthe Sophie Larsdatter 12 Ugift disses Børn Kjøng
Stine Larsdatter 9 Ugift disses Børn Kjøng
Jens Larsen 6 Ugift disses Børn Kjøng
Anders Larsen 4 Ugift disses Børn Toxværd

Og det er så Jens Larsen her der er oldefar.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-11 18:48

Men se så dette her:

Maren SAMUELSDATTER (AFN: 1Q7R-XQS)
Birth: 1755 Christening: 26 Oct 1755
Beldringe, , Praesto Province, Denmark
Death: 1 Apr 1793 Beldringe, , Praesto Province, Denmark
Father: Samuel (AFN: 1Q7R-XL0) Family
Spouse: Niels SORENSEN (AFN: 1Q7R-XS7) Family
Marriage: 11 Jan 1779
Beldringe, , Praesto Province, Denmark

Kan det være Maren Samuels Datter 29 Gift hans kone i 1787 ?
Der er ca 3 år galt?? Hvis det er hende hedder old Niels Sørensen???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-11 19:36

Kan det være NIELS SORENSEN ?
Christening: 27 AUG 1730 Sor Odal, Hedmark, Norway
Father: SOREN STOMPERUD Family
Mother: MARTHE GUNDERSDR

Hvordan beviser jeg det??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-11 08:59

Ud fra dette >FT-1787,
Niels Heÿberg 57 Gift husbonde afskediget ?? officier

troede jeg Hoyberg er af tysk oprindelse...

Her en der:
"
Maria Friedrike Caroline Hoyberg
Birth: 28 JAN 1829
Father: Johann Martin Hoyberg
Spouse: August Heinrich Friedrike Behrens
Marriage: 04 OCT 1861 Sulze Ag Sulze, , Mecklenburg-Schwerin, Germany
"

Det er det måske også oprindeligt men nok til Sjælland via Norge?

Her er en mulig fætter til Samuel:
"
Anne Johanne <NIELSDATTER HOYBERG>
Birth: 08 Sep 1813 Place: <Kristiansand, Vest-Agder, Norway>
Christening: 12 Sep 1813 Place: Kristiansand, Vest-Agder, Norway
Father: Niels Royen HOYBERG
Mother: Gunnild JORGENSDR
"
>Kan se at han er ved Norske Liv Regiment til fods ved Samuels Fødsel i 1778.
Så mon ikke han kommer fra Norge??

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-11 20:50

Tak for svaret LisBJensen.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 28-03-11 20:25

Hej Svend

På grund af arbejde og forståede konfirmationsforberedelser - har jeg ikke de store muligheder for at undersøger nærmere på arkivet i Næstved.
Jeg ved dog de har mange gode hjælper derinde.

God jagt