/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
"Vandskade" og EL installationer?
Fra : Louvrer
Vist : 2665 gange
20 point
Dato : 17-03-11 09:41

Hej alle

Jeg er ny her på forummet.

Jeg kan se i kan svare på rigtig mange ting, så jeg har et spørgsmål, som i måske kan hjælpe mig med.

Jeg er kommet til at vælte en kæmpe spand vand ud over mit køkkengulv, så det er rendt ned til underboen. Jeg var hurtig til at få tørret det op og mit gulv har ikke lidt nogen overlast. Jeg har haft et firma til at kigge på det og jeg er blevet bedt om, at sætte en varmeblæser på i nogle dage, for at få det tørret helt.

Men da vandet har løbet nede hos naboen langt el installationerne (ofcorse) og der er gips loft, skal de have en elektriker ud og kigge på det, for at sikre sig at der ikke er sket noget.

Nu er jeg jo studerende og er rigtig bange for prisen. Er det ikke noget med at det er pissedyrt, hvis en elektriker skal ind under et gipsloft og se på elinstallationer? En elektriker er jo dyr i sig selv.

Sidder lidt og ryster i bukserne nu :)

Jeg har en indbo forsikring, men den dækker ikke da det jo sådan set er min egen skyld.

Men som sagt, der er altså intet sket hos mig, så i det mindste skal jeg ikke have brækket mit eget gulv op.

Jeg håber meget i har et bud på sagen.

På forhånd mange tak for hjælpen og hav en god dag.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 17-03-11 09:53

Undersøg din indboforsikring igen, og se om der ikke er knyttet en ansvarsforsikring til den, hvis der er, skulle den måske dække.
Du har godt nok kvajet dig, men det var jo ikke med fortsæt(med vilje) og det må derfor være et hændeligt uheld, og der skulle ansvarsforsikringen efter min mening gerne dække.

Kommentar
Fra : Louvrer

Dato : 17-03-11 10:31

Det siger de at de ikke gør, men jeg vil da prøve igen så.
Ja, jeg vil jo også sige at det var et hændeligt uheld, men det kan så åbenbart gradbøjes :)

Jeg er trods alt glad for at der ikke er sket noget hos mig OGSÅ!

Men phew, jeg er meget forskrækket. Så meget for at ville gøre hovedrent...argh.

Tak for svar

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-03-11 11:44

Har Du talt med Dit forsikringsselskab ?

De bider jo ikke medmindre de får mistanke om at Du er ude på at svindle

Kommentar
Fra : Louvrer

Dato : 17-03-11 12:55

Hej LuffeA :)

Nej jeg håber sandelig ikke de bider. Men de dækker heller ikke, har jeg fået at vide :-/

Jeg er for meget en kryster til at turde snyde, så de får hele sandheden som den er. Men har lige talt med en af mine venner som siger, at når der ikke umiddelbart er mere der skal laves, så løber det næppe op over 10.000 kr. Og jeg har 15.000 kr på min opsparing, så selvom det er ærgelige penge, ville jeg da slippe for at skulle i banken. Jeg vil jo gerne undgå at skulle tage et lån.

Tak for svar:)

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-03-11 18:05

For at din ansvarsforsikring vil dække dit uheld, skal du have foretaget dig en uagtsom handling.

Hvis du bor til leje, så er det ikke din ansvarsdel i din indboforsikring der skal betale, men skaden skal derimod anmeldes til bygningsforsikringen, som skal dække skaden. Der kan måske også ske anden skade på bygningen ud over loft - dit eget gulv fx.

Ejeren af ejendommen skal anmelde skaden til sit forsikringsselskab.

Normalt, så vil forsikringen ikke dække "en skade der ikke er der", dvs. de vil ikke betale for, at der kommer en elektriker og klikke efter, om der måske/måske ikke er en skade.

Det svare lidt til, at et skadeselskab skal komme for at se, om der er en brandskade, hvis nu der skulle opstå en ildebrand! Jeg håber du forstå meningen med den sidste sætning.

Kommentar
Fra : Louvrer

Dato : 17-03-11 19:09

Hej Alka

Det lød rigtig fornuftigt det du skrev. Det gav fint mening og det er helt i tråd med proceduren indtil videre :)

Og det er nok derfor at de ikke dækker den "skade". Der er nemlig ikke sket noget hos mig og hos underboen kigger de efter for at se OM der er sket skade på el installationerne. Men det er bedre at være på den sikre side, så det er godt at der kommer en og kigger.

Ja, men det bliver dyrt uanset hvad

Tak for svaret

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 20 point
Dato : 18-03-11 11:00

Citat
Jeg er kommet til at vælte en kæmpe spand vand ud over mit køkkengulv, så det er rendt ned til underboen. Jeg var hurtig til at få tørret det op og mit gulv har ikke lidt nogen overlast. Jeg har haft et firma til at kigge på det og jeg er blevet bedt om, at sætte en varmeblæser på i nogle dage, for at få det tørret helt.

Men da vandet har løbet nede hos naboen langt el installationerne (ofcorse) og der er gips loft, skal de have en elektriker ud og kigge på det, for at sikre sig at der ikke er sket noget.

Nu er jeg jo studerende og er rigtig bange for prisen. Er det ikke noget med at det er pissedyrt, hvis en elektriker skal ind under et gipsloft og se på elinstallationer? En elektriker er jo dyr i sig selv.

Hvis man lige nærlæser det du skriver, så trår jeg ikke at der er sket den store skade.
1.
Citat
en kæmpe spand vand ud over mit køkkengulv
der kan jo ikke have været over 10 Liter vand i spanden, med mindre at det er en unormal stor spand du bruger og

2.
Citat
Jeg var hurtig til at få tørret det op og mit gulv har ikke lidt nogen overlast.
hvor meget vand du fik tøret op ved du best selv, vel nok det meste, men

3.
Citat
Men da vandet har løbet nede hos naboen langt el installationerne (ofcorse) og der er gips loft, skal de have en elektriker ud og kigge på det, for at sikre sig at der ikke er sket noget.
HVIS der er kommet vand ind og det evt. er der endnu vil PHFI relæ slå fra / sikringer springe, så hvis der ikke var afbrydelse i EL da uhedet skete er der næppe kommet vand ind i selve elinstalationen, og det er ikke nødvendigt at tage gipsloftet nedfor at kontrolere, DET KAN GØRES I LAMPESTEDET I LOFTET, for der er jo her at fejlen vil opstå hvis der er kommet vand ind i instalationen.

Den største skade der kan ske ved underboen, er nok på selve gipsloftet der kan få nogle skjolder som skal tøres og males.

Så hvis PHFI/HFI relæet / sikringer ikke slår fra /springer, eller at der er synlig skjolder på loftet ved underboen, er der næppe sket den store skade på noget.

Kommentar
Fra : Louvrer

Dato : 18-03-11 14:10

Hej Hejdu58

Mange tak for dit rigtige gode indlæg.

Jeg er glad for det du skriver med EL installationerne. Jeg tror næppe de har pillet hele gipsloftet ned, det ville nok være lidt overkill, men du har da ret i, at relæet ville jo nok have slået fra, hvis der var sket noget. Men nu har de altså haft eletriker til at kigge på det og min vicevært har været oppe og kigge på mit gulv også. Selvom jeg ved der ikke er sket noget. Jeg har jo haft en prof ude og kigge. Måske gør de en stor sag ud af det, jeg ved det ikke. Omvendt synes jeg også det er bedst at være sikker :)

Hav en rigtig god weekend

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 19-03-11 21:14

Relæet slår kun fra hvis der bliver forbindelse mellem en fase og jord, feks. vandrør.

Kommentar
Fra : Louvrer

Dato : 20-03-11 18:42

Hej Kogalejy

Selvom det kun var en sætning du skrev, er jeg ikke helt sikker på hvad den betyder i forhold til mit oprindelige indlæg :) Hvad mener du med "fase"?

Ved godt det sikkert er et dumt spørgsmål, men jeg er slet ikke inde i det der

Mange hilsner

Louvrer

Godkendelse af svar
Fra : Louvrer

Dato : 20-03-11 18:45

Tak for svaret Hejdu58.'

Jeg kan se du har forstand på mit "uheld", så det var super du kom forbi min tråd :)

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-03-11 18:55

Selv tak Louvrer

Kommentar
Fra : Louvrer

Dato : 26-03-11 09:47

Hmm, har ikke hørt mere fra nogen.

Jeg ringede til mit forsikringsselskab igen og de sagde, at når situationen var som den var, var der næppe sket det store.

Jeg har heller ikke hørt mere fra viceværten angående elektrikerregning og sådan, så jeg venter stadig i spænding. Men håber da at skaden ikke er så stor. Ville være dejligt.

Og tak til alle jer der har svaret :)