/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Køleskab køler ikke men fryse fint
Fra : kelse
Vist : 12174 gange
60 point
Dato : 16-03-11 20:49

Jeg har et 4-5 år gammelt samsung amerikaner køleskab model rs1fcsm der ikke køler ordentligt.. Til gengæld fejler fryseren intet??
Problemet startede vel i grunden for en uge siden da jeg havde tanker om mølken der ikke var ordentlig kold.. På trods af at displayet siger henholdsvis -20grader for frys og 2grader for køl som det er indstillet til.. Et par dage senere opdager jeg at displayet for køl blinker men stadig på 2 grader.. Kan så ved nærmere eftersyn konstatere at det bestem ikke kun er 2 grader inden i.. Mælk sur m.m.. Jeg prøver så at ændre på temp i display for at ende om med at den nu ikke længere blinker men viser 16 grader.. Piller nederste bagplade af, støvsuger og ser om jeg kan se noget galt.. intet nævneværdigt at bemærke.. Kompresseren kører sammen den lille blæser der sidder ved siden af.. pludselig stopper begge dele og det bør de jo også når både køl og frys er i vinkel.. problemet er at den stadig viser 16grader i køl.. Og nu til det sjove.. Jeg opdager ca 10 min senere at temp i køl er faldet til nu kun 10 grader.. Kompresser og blæser kører stadig ikke.. Holder øje med displayet der hastigt daler.. Da jeg en halv times tid senere kigger efter igen står den på de 2 grader den skal.. 4 timer senere står den stadig på 2 grader, så jeg tømmer skabet og kører efter friske varer, da jeg 20 min senere vender tilbage er den nu steget til 7 grader, kompresseren kører igen, og temp fortsætter op i samme tempo som det faldt, indtil det lander på 14 grader hvor det står nu...

Nogen der har et bud på hvad der er galt og hvordan jeg fikser det?

Kelse..

Ps. er ny herinde og har desværre kun 20 point at spendere..
Ud fra de tråde jeg har læst lader det til at være noget man går op i herinde, så kan jeg skylde?? ;D

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-03-11 20:54

Jamen velkommen på Kandu og tænk ikke på det med point. Dem kan man ikke bruge til noget alligevel.

Der er sikkert mangel på kølemiddel på dit skab. Det plejer at være årsagen til netop det scenarie du beskriver. Først mister kølen og sidenhen kommer fryseren. Men hvad med isterningerne, er de ok endnu.

Kommentar
Fra : kelse

Dato : 16-03-11 21:41

Tak tak..

Jeg slukkede for isterningerne og tømte beholderen til dem da jeg først bemærkede problemet og der fejlede de isterninger der var tilbage intet.. Og med det mener jeg at jeg sjældent selv bruger isterningerne, og i de perioder jeg ingen gæster har der benytter dem, har jeg ikke så få gange oplevet at måtte sprøjte varmt vand ind i det rør hvor vandet kommer ud til isterningebakken for at tø det op da det har været fuldstændig frosset til.. Derfor var det første jeg gjorde da der var probs med kølet at slukke den helt og tømme resterne fra "baljen"..
Nu jeg tænker over det er jeg faktisk ret sikker på at jeg først konsterede at der VAR problemer med temp i køl EFTER jeg havde slukket og tømt af.. Men mælken havde ikke været ordentlig kold et par dage til en uges tid tidliger.. Men derfor kan det jo godt gå længere tilbage selvom jeg ikke bemærkede det før omtalte uges tid..
Tjekkede lige fryser,isterninge bakke/balje og vandtilførselsrør.. Alt er frosset som det skal og der er ingen spor i frostvarer af at have været for varmt, vandtilførslen er fuldstændig stoppet og der er derfor selvsagt ingen isterninger i hverken bakke eller balje..
Skal jeg af-ise røret og tænde igen for at teste??

Kommentar
Fra : kelse

Dato : 16-03-11 21:53

Skulle måske også lige nævne at frys så vidt jeg ved på intet tidspunkt har været under de -20 grader..

Kommentar
Fra : kelse

Dato : 16-03-11 21:54

De 14 grader har siden første indlæg været konstant..

Kommentar
Fra : kelse

Dato : 16-03-11 23:22

Så har hr køl lige serveret en ny lyd.. Som en blæser hvor propellen ramte på noget.. ca10-15 sekunder...
Stadig -20 og 14 grader...

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 17-03-11 00:07

Jeg er bange for det du hørte var væskeslag på kompressoren og hvis det er tilfældet så er den død...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-03-11 05:07

nu er det jo også et spørgsmål om der er 2 kompressore på skabet er der det kan det godt være termostat føleren i køleskabet men som skrevet kan det også være manglende kølemiddel

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 17-03-11 05:53

En sidebemærkning. Velkommen til kandu.dk. Hvis du tilmelder dig som superbruger, får du automatisk 200 point at gøre godt med, så har du lidt at starte op med. Du skal gå ind i din profil og tilmelde dig der, så får du med det samme de 200 point. Husk at du modtager 20 point hver dag du logger dig ind på kandu.dk. Så husk at kigge ind min. en gang om dagen.

Kommentar
Fra : kelse

Dato : 17-03-11 08:03

Der er kun 1 kompresser på.. Hvis det er mangel på kølemiddel er det så noget der kan fixes? Læste et andet indlæg hvor der var bud på tærring af invendige rør, og ikke kunne fixes.. Tænker bare at det ikke kan være tilfældet med mit da det ikke er mere end 4-5 år gammelt.. Ved godt at ting bevidst bliver produceret med begrænset holdbarhed, men der er vel en grænse..

Kommentar
Fra : kelse

Dato : 17-03-11 16:11

Stod op i morges, satdig 14grader.. Så kom jeg hjem fra job nu her og køl er igen nede på 2 grader.. Glæden var dog kortvarig da den ca 20 min efter hjemkomst begyndte at stige igen og er landet på 14 igen???? Tænker det vel er et tegn på det ikke kan være helt dødt endnu???

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-03-11 17:40

Som udgangspunkt kunne man tro, at det var systemet der var utæt, men med kun én komp. og fryser-temp OK, er det ikke en utæthed eller komp, der er problemet, men formentlig den elektroniske termostat, der volder dig dine temp-problemer. En rimnelig "billig" rep. set i forhold til nyt skab/komp.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 60 point
Dato : 17-03-11 19:15

Lige en bemærkning. Hvis køleskabs temperaturen har været nede på 2°C i dag og så efterfølgende stiger til 14°C så er det ikke mangel på kølemiddel. For så ville den aldrig kunne nå derned. Men den lyd du snakker om kan måske være ventilatoren der sidder oppe i toppen af skabet. Den skal jo sørge for at der cirkulerer luft ind forbi fordamperen og hvis nu vi antager at fordamperen (den kan du ikke se) er til blokket med is, så kan luften ikke cirkulere og kulden ikke fordeles i kølerummet. Jeg ville lige prøve at stoppe for skabet ved at slukke for kontakten. Tage alt ud af skabet. Sætte en spand med varmt vand ind i skabet. Så får du i løbet af en halv times til en times tid tid sørget for at al isen er væk i fordamperen. Rengør samtidig skabet indvendigt og sørg for at det er rigtig godt tørret af inden du starter det igen, for hvis der stadig ligger vand og fugt inde i skabet sætter det sig straks som is på fordamperen. Og så er det jo forfra igen.
Du skal også sikre dig at når kompressoren kører så skal fordamperblæseren også køre. Hvis ikke den gør det så er det måske den der er defekt og skal skiftes.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-03-11 19:19

Glemte lige at selvfølgelig skal vandtilførslen til ismaskinen optøes. Hvis den fryser er der faktisk også noget galt. Den skal i sig selv kunne holde sig is fri. Hvis ikke tyder det på at kompressoren kører alt for lang tid ad gangen og aldrig for stilstand. (det koster samtidig en bondegård i strøm)
Vær også opmærksom på hyppig rengøring af ismaskinen indeni. Det skal gøres ca en gang hver 14 dag for ikke at lave bakterier som så sidder i isterningerne.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 17-03-11 19:51

Jeg kan ikke finde noget på den modelnr. du skriver, der er vel ik smuttet et tal eller bogstav?

Men måske er der noget du kan bruge her:

http://www.youtube.com/profile?user=SamsungFridgeFreezer#p/a/f/1/J9LtO41w_ak

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-03-11 20:29

normal tempertur er 5 grader i køl

Kommentar
Fra : fisker5301

Dato : 17-03-11 21:16

Køleskabet henter kulden fra fryseafdl. det tyder på at blæseren der sørger for dette ikke kører

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 17-03-11 22:08

Citat
Køleskabet henter kulden fra fryseafdl. det tyder på at blæseren der sørger for dette ikke kører

Det gør samsung vist ikke......

In 1995, Samsung developed the world's first twin cooling system. Previously, refrigerators circulated cool air between the refrigerator and freezer compartments. But Samsung's patented Twin Cooling System™ provides independent controls for both compartments, using two evaporators, two fan systems and precise electronic control.

Kommentar
Fra : kelse

Dato : 18-03-11 00:38

Lige en status inden sengetid.. Har af samsung fået besked på at slukke skabet i 12 timer og se om det skulle hjælpe.. Det er hermed gjort kl ca 16.00..

1901:

Citat
Jeg kan ikke finde noget på den modelnr. du skriver, der er vel ik smuttet et tal eller bogstav?

Jo det lader til at jeg missede et tal.. Model: rs21fcsm..

Har ikke fået kigget på dit link da det er lige lovlig sent nu..
Men jeg tænder skabet igen imorgen tidlig og vender tilbage med opdatering i løbet af dagen..

Fijala: Får lige det hele læst ordentlig igennem imorgen og vender også lige tilbage til dig..

Kommentar
Fra : kelse

Dato : 18-03-11 18:50

Havde det slukket i 12 timer og stadig ingen forskel.. Fik en teknikker ud der på 2 min konstaterede nøjagtig hvad fijala beskrev:

Citat
Men den lyd du snakker om kan måske være ventilatoren der sidder oppe i toppen af skabet. Den skal jo sørge for at der cirkulerer luft ind forbi fordamperen og hvis nu vi antager at fordamperen (den kan du ikke se) er til blokket med is, så kan luften ikke cirkulere og kulden ikke fordeles i kølerummet.

Det var varmelegemet omkring fordamperen der var gået og den var derfor iset til så luften fra blæseren, der virker fint ikke kunne komme gennem.. Den er nu afiset med varmekanon og køler nu fint igen.. Ihvertfald de par dage det tager før de bestilte kommer hjem..

Takker alle for hjælpen..

Kelse..

Godkendelse af svar
Fra : kelse

Dato : 18-03-11 18:56

Nå pointene kan man så sende MED svaret..
Ved jeg så til en anden gang..

Men tak til både Fijala, der ramte plet, samt alle andre der kom med bud..

Kelse..

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 18-03-11 20:44
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-03-11 11:25

Hej kelse

Jamen det var nu ikke så svært set med mine øjne. Har arbejdet med køl i snart 30 år og det er et meget gennemgående problem.
Men herligt du fik løst problemet eller er på vej til.

Kommentar
Fra : kelse

Dato : 19-03-11 11:29

1901:
Sorry glemte lige dig... Men havde desværre ikke adgang til det link...

"You are unable to view the playlist because it is marked private."

og:

Denne video er ikke tilgængelig.

Fandt så lige ud af nu at jeg bare skulle ha rullet længere ned hvor der var flere link jeg rent faktisk godt kunne se...

Sorry sorry.. Er desværre ikke den store ørn bag en pc..
Men vil her stærkt anbefale begge dine link til andre der har samme problem..
De er en udførlig vejledning til hvordan man løser det selv og havde også sparret mig lidt penge hvis jeg ikke alllerede havde fået bestilt de nye dele..

Ville hjertens gerne give dig pointende også og hvis du fortæller mig hvordan, så klarer vi også den..

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 19-03-11 23:11

Du skal ikke tænke på pointende, de er alligevel rimelig værdiløse! Jeg sætter bare en ære i at kunne hjælpe og i det mindste få en anerkendelse af at det man skriver ikke er helt ude i skoven....

Kommentar
Fra : kelse

Dato : 20-03-11 21:16

Dine link er absolut 5 stjerner værd.. Og personlig ville jeg gerne gi 2 ekstra ;)

Kommentar
Fra : kelse

Dato : 20-05-11 11:28

Kan oplyse at det alt incl kostede mig 1300kr at få ordnet ;)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-05-11 07:21

Hvor herligt. Det var dog trods alt ikke så voldsom en udgift.