/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Fascination ved jagt.
Fra : Better-known
Vist : 967 gange
500 point
Dato : 16-03-11 11:04

Hvad er det, der er så fascinerende ved jagt?

Mvh.

Better-Known.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-11 11:44

Engang jagede mænd for at få mad, og kvinderne lavede maden...

I dag er der ikke noget fascinerende ved at nedlægge uskyldige dyr med moderne våben.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 16-03-11 12:07

- fauna og flora...

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 16-03-11 12:56

At trykke på aftrækkeren og at slå ihjel - at lave "et kill".

Eller for mit vedkommende: At mestre et våben og ramme plet. Kort sagt en form for sport som så meget andet! Fascinationen er her våben/gadgets/udstyr snarere end blod, voldelig actionsport eller en idræt med bolde involveret.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-03-11 13:16

Det er den måde konen logrer på, når jeg kommer hjem med vildtet.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-11 13:19

Kan man så ikke lige så godt skyde ler duer?

Når dyret kigger bedende på dig med sine då dyr øjne, hvordan kan du så trykke på aftrækkeren??

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-03-11 13:39

Når dyret kigger bedende på dig med sine då dyr øjne, hvordan kan du så trykke på aftrækkeren??

Arh - Svendgiversen - Walt Disney`s tekstforfattere kunne ikke have formuleret det bedre.

Nu står jægeren nok ikke og diskuterer situationen med rådyret. Det går ganske enkelt så hurtigt, at dyret ikke fornemmer nogen fare. De fleste "drab" foregår på længere afstande end 40 meter, når der er tale om riffeljagt, og er der tale om hagljagt, er det ikke sikkert, at dyret overhovedet ser skytten.

Slagterne på vore slagterifabrikker må squda have det tættere på, når de afliver f.eks. kalve og heste. Her er der tale om dødskamp så det batter. I samme sekund en hest trækkes ud af transportvognen - altså ankommet til slagteriet - får den færten af blod og artsfæller, og jeg kan love dig, at det er den rene og skære dødsangst som lyser ud af øjnene. Jeg kom meget på Silkeborg Andelsslagteri - og siden da foretrækker jeg at fortrænge de billeder som stadig sidder på indersiden af mine nethinder.

Når et rådyr, intetanende, går rundt og esser på marken, foregår de korrekt udførte "drab" lynhurtigt, og dyret forender (dør) på ganske få sekunder. De føler heller ingen smerter, idet det pludselige blodtryskstab lukker af til hjernen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-03-11 13:47

Better-known Vist : 35 gange
500 point
Dato : 16-03-11 11:04

--------------------------------------------------------------------------------
Hvad er det, der er så fascinerende ved jagt?

Mvh.

Better-Known.

Det er vel ikke synderligt fascinerende. Det er et arbejde på, inden for lovens og etikkens rammer, at skaffe kød til familien. Herhjemme er der vildt på bordet en gang ugentligt - og vi elsker det alle.
Men - OK, det er fascinerende, at udgiften til et dyr kun udgør kr. 10,75.
Jeg er også lystfisker, og der er frisk fisk på bordet mindst en gang ugentligt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-11 13:53

Ja, undskyldninger har vi nok af,

at andre er endnu mere uhumane, og ikke giver dyret en chance.

Rovdyr dræber kun når de er sultne, ellers var savannen hurtigt tømt for bytte/mad til i morgen,
anderledes med vi mennesker, hvem skød bison okserne bare for sjov, også indianernes mad...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-11 14:08

>De føler heller ingen smerter, idet det pludselige blodtryskstab lukker af til hjernen.

Hvad er så: "anskudt dyr"?
det må da findes, når der eksempelvis er 772 svar i google...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-03-11 14:12

Heri har du fuldstændig ret, og det er en skændsel, at nogle jægere ikke kan betjene deres våben på forsvarlig måde.
Nu skrev jeg om det fuldendte "drab", hvor dyret rammes i vitale organer - altså hjerte/arterie og lunge sektionen - og helst en kombination. Så forender dyret øjeblikkeligt. Men der findes, som tidligere nævnt, også klamphuggere blandt jægere. Vi gør alt for at påtale den slags overfor "riffelholdere" af den kaliber.

Mvh.
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 500 point
Dato : 16-03-11 15:25

Fascinationen ved jagt..........? Tjae, det jeg bliver fascineret af, er naturen, jagtkammeraterne, jagthornene når de gjalder op imod skoven, hundenes arbejde, at nedlægge det vildt jeg selv kan tage med hjem og forarbejde til grydeklar stand – og sidst, men ikke ikke mindst, selve drabet – ingen jagt uden drab.
Jeg fascineres af det sociale sammenværd - før og efter jagten.
Jeg fascineres af stemningen når solen i det spæde gry står op med efterfølgende fuld blus på ”lampen"
Jeg fascineres, at jeg næsten græder af glæde, når jeg om morgen, ene mand sammen med min hund, vandrer en tur på mit højt elskede jagt. I dette nu, takker jeg Vor Herre.
Jeg fascineres af at purche i skoven, en sommermorgen efter råbukken. Når den er nedlagt og opbrækket, sidder jeg på huk og betrager dette smukke dyr, der intetanende gik i døden, for at jeg skulle ha' oplevelsen af jagt, når den var allermest intenst.
Jeg fascineres af hundens arbejde i roerne, i sivene, på søerne, apporteringerne
Jeg fascineres af de forholdsvisse korte andejagter - morgen og aften. Når man bandende klasker den ene svirrende myg efter den anden, og bagefter mobber hinandens skydning – eller roser hinandens gode skydning.

Jagt er fascinerende - og jagt er i pagt med naturen. Det er er her naturinstinkter raser i mennesket.
Synd for de mennesker der aldrig oplever det.

Mvh.

HH.
Jæger med stort J.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 16-03-11 15:32

Svend, du er selvmodsigelsernes mand.

Citat
Engang jagede mænd for at få mad, og kvinderne lavede maden...

Sådan er det stadig, kære Svend.

Citat
I dag er der ikke noget fascinerende ved at nedlægge uskyldige dyr med moderne våben.
Havde du forestillet dig, kære Svend, at vi i dagens Danmark anno 2011 rendte rundt og jagede dyrene med flinteøkser og køller.? Det ville gøre de stakkels dyr totalt stressede.
Så jo, selvfølgelig bruger vi moderne våben.
Hallååååååå Svend, krudtet er opfundet.......

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-11 15:33

> Når den er nedlagt og opbrækket, sidder jeg på huk og betrager dette smukke dyr, der intetanende gik i døden, for at jeg skulle ha' oplevelsen af jagt, når den var allermest intenst.

Tror du også råbukken synes det?
Hvad har den gjort dig??

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 16-03-11 16:16

Jeg er ikke selv jæger og jeg har ikke noget imod jagt, hvis det bliver gjort ordenligt, med det mener jeg at folk kan ramme ordenligt dvs: at man slår dyret ihjel med et skud.
Det fortrækker jeg helt klart frem for den måde vi slagter vores husdyr på, når man først har været inde på et slagteri er det lige før man får lyst til at holde op med at spise kød.
Det er nok også derfor at det er så svært at få lov til at besøge slagterier idag.
Jeg har set et rådyr blive skudt, jeg må indrømme at jeg fik lidt af et chok, men det var kun til jeg kom helt hen til det døde dyr.
For mig så det ud som om dyret blev ramt og derefter løb væk.
Da jeg så dyret og kunne se at det ikke var løbet nogen steder hen, men lå ca:4-6 meter fra hvor det blev ramt, skudet havde simpelhen ramt hjertet og sprængt det.
Der var jeg klar over at dyret intet havde opdaget, det ene øjeblik var det her og i det næste var det her ikke mere.
Sådan en død ville jeg ikke have noget imod selv, hvis jeg kunne vælge det selv.
alan57

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-11 16:29

Med moderne våben, mente jeg bare, uden at dyret har en chance,
og jægeren er jo ikke udsat for nogen fare mere, ikke lige vilkår...

Og så kan jeg ikke stiltiende se til at drab på uskyldige dyr bliver fremstillet som noget atråværdigt.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 16-03-11 16:48

Det er noget vrøvl svendgiversen hvis jeg skal slå et dyr ihjel så skal det ikke have nogen chance, jeg ønsker jo ikke at såre dyret.
Desuden så har dyret chancer, det sker ofte hvis du spørger en jæger at dyret pluslig stikker af, disse dyr er jo ikke døve eller blinde, derfor sker det at det opdager at der er noget galt og væk er det.
Du vil måske have at vi trænede dem i at skyde igen og gav dem et gevær, jagt er og har altid været en naturlov hvor den stærke slår den mindre stærke ihjel.
Et dyr der har gået ude i naturen og haft et godt liv vil jeg heller spise end en ko der har stået i en bås.
alan57

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-11 17:16

>så skal det ikke have nogen chance

Ikke forstået:
man skyder da ikke fugle vildt der sidder på jorden, de skal da have en chance...

for at blive vinge skudt.

Ja svært at begrunde lovligheden af nedslagtning af uskyldige...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-03-11 17:31

Der findes ikke noget mere lækkert end røget dyrekølle. Det må være motiv nok.

Og, som Heidi-Ho beskriver det så smukt, så er der naturligvis de dejlige oplevelser i naturen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 16-03-11 18:02

Jeg syntes at vi skal stoppe her fordi vi taler forbi hinannen, du svendgiversen taler om føelser og jeg taler om mad, disse to ting kan ikke forenes.
Det undre mig bare fordi hvis der ikke var nogen jagt, ville der komme for mange rådyr og med for mange rådyr vil der komme en masse sygdomme fordi de kommer til at gå for tæt på hinnanen, en anden ting der vil ske er at flere mennesker vil komme til skade ved påkørselser måske endda døde.
Man kan ikke overbevise folk der bruger deres hjerter til at tænke med, sådan er det bare.
MVH: alan57

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 16-03-11 19:37

Fascination ligger vel i alle afskygninger i os mennesker, lige fra erotik til thaiboksning.
Vi finder en glæde ved at være tæt og sammenfaldende med naturen, og nogle gange, tage noget med hjem til gryderne. Nogle gange kan det være svampe, andre gange vildt eller fisk, men en hvis tilfredshed over, selv at været med hele vejen i pagt med naturen.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 16-03-11 19:56

Som sagt før, Svend, du er en mand med selvmodsigelser.
Lad mig "bore" lidt i dine Disneyficerede udsagn.

Igen og igen bruger du, når du omtaler vildt, en meget populær vending; "uskyldige dyr"
Hmmmm, mener du så, at slagtekvæg, grise, heste, og kyllinger er skyldige.?
I såfald, hvad er de skyldige i.?

Hvergang jeg har skudt 1 stk råvildt, har jeg teoretisk reddet livet for en tremmekalv - eller en gris
Hvergang jeg har nedlagt en and, fasan eller agerhøne, har jeg reddet livet for en lørdagkylling.

Jeg er stolt af at være jæger. Jeg er stolt når håndværket bliver gjort ordentligt og etisk - altså død i knaldet effekten.
Jeg er stolt, når jeg vandrer på min jagt og spotter fasaner, harer, agerhøns, ænder, duer, på denne måde har jeg hånd i hanke med den overskudsproduktion jeg kan tillade mig at tolde af i kommende jagtsæson.
Der er bare den forskel, set i forhold til bondemandens produktion af dyr, at hos mig får dyrene et værdigt og frit liv, indtil den dag jeg skyder det. Med andre ord -dyrene har levet livet på den frie bane. Derimod har bondemanden indespærret sine dyr i små tarvelige rum, hvor dyrene bliver pumpet op med penicillin og hormoner, indtil den dag dyretransporten kommer for at afhente dem til slagtning, med lang og pinefuld transport tilfølge.

Det store spørgsmål er så, hvem af os to er mest naturlig, når det drejer sig om at skaffe føden.?

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 16-03-11 20:11

man skulde tro at i var vegetarer hellere spise et stykke vildt dyr eller fugle der har levet et godt liv i det fri Hvorda tror i dyrene har det på vejen til slagteriet stuvet sammen i bure eller rum tæt pakket for at di ikke skal falde og blive trådt på og blive gennet ind i en af død lukttende fabrik

Kommentar
Fra : Better-known

Dato : 16-03-11 23:03

Allesammen - gode indlæg.

Kommentar
Fra : rabatmand

Dato : 17-03-11 00:35

En sjov ting når snakken falder på det her, er at der aldrig er nogen der taler ondt om fiskeri. Når jeg bliver spurgt om ikke det er synd for dyrene at jeg sådan render rundt og skyder dem, så plejer jeg gerne at spørge, hvad så med dem der fisker?? De hiver da også nogle stakkels dyr op af deres rette element, og slår dem endda ihjel. Hvis altså ikke bare de lader dem ligge og kvæle sig selv.

Og hvad med dem der hopper af krogen, og bliver skadet i munden så de ikke kan tage føde til sig..

Det er der sjældent nogen der øffer over. Men ok, det siger jo ikke bang..

Pointen med ovenstående er at folk har ikke noget imod man hiver nogle fisk op, men pokker stå i det man skyder en stakkels pipfugl..

Når det så er sagt, så kan jeg da fortælle at jeg startede på den hårde måde ude på søen.. Det blev til nogen ture i regn og rusk og høje søer, inden det første stykke vildt pakkede sammen i et perfekt kerneskud..

Men da jeg sad med anden i hånden, var det som om at en masse ting gik op i en højere enhed.. Nu havde jeg overlistet et stykke vildt på deres egne præmisser.. Og lige den følelse er grunden til at jeg stadig går en tur ud og prøver at skyde et stykke vildt.. Det er i virkeligheden nok urmenneskets instinkt der lige træder frem fra glemslens dyb..

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-03-11 04:26

Menneskets anatomi er slet ikke skabt til at spise kød. !

dvs. hvis mennesket spiste jordens afgrøder, i stedet for først at lade dem passere gennem dyrene,
ville der sandsynligvis ikke være mangel på føde,. og vi ville have et langt bedre helbred,..

Citat
Kødspisende dyr har korte fordøjelseskanaler - tre gange længden af dyrets krop

Planteføde er derimod langsomt nedbrydeligt, hvorfor vegetariske dyrs tarmsystem er mindst seks gange kroppens længde. Mennesket har samme lange tarmsystem som planteæderne, så hvis man derfor spiser kød, har giftstofferne tid til at overbelaste nyrerne, hvilket kan medføre gigt, ledbetændelse og i værste fald kræft.

Siden 1960'erne har videnskaben haft mistanke om, at en kødbaseret kost er ansvarlig for udviklingen af åreforkalkning og hjertesygdomme. Så tidligt som i 1961 skrev Journal of the American Medical Association: "90-97% af alle hjertesygdomme kan forebygges ved at undgå animalsk føde."

Fremgangsmåden med at bruge korn som dyrefoder er under alle omstændigheder et voldsomt spild af ressourcer. Tal fra USDA viser, at for hver gang man bruger 16 pund korn til opfodring af kvæg, får man t pund kød ud af det.

I bogen Diet for a small planet beder forfatteren Frances Moore Lapp sine læsere forestille sig, at sidde ved et middagsbord med en 250 grams steg foran sig: "Forestil Dem derefter bordet omkranset af 45-50 mennesker, hver med en tom skål foran sig. For stegens produktionspris ville alle disse tomme skåle kunne fyldes til randen med en velsmagende og livgivende grødret."

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=2261658

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 17-03-11 08:14

det er noget vrøvl EA_HS vi er netop kommet så landt fordi vi begyndte at spise bla:kød, fordi det giver os et stort overskud til at hitte på og udvikle os hjernemæssigt.
Ved at spise kød skal vi ikke bruge alt vores tid på at skaffe mad.
alan57

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-11 09:06

Når jeg ikke svarede i går var det fordi vi var til aktonærmøde i min bank,
der var mange, og vi fik kalvesteg stegt som vildt, så mange kalve har måttet lade livet...

Med ovenstående i erindring kunne jeg ikke lade være med at tænke på hvor humant det er gået til?
Men det smagte godt...

Godt man ikke er slagter, så hellere jæger.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-03-11 09:17

For mig er det fascinerende med den ro og stilhed der præger naturen. Alle de oplevelser man får ganske gratis ved at bevæge sig der enten alene, allerhelst med sin(e) hund(e) eller en god ven eller begge dele. De indtryk man samler er for mig så ubeskrivelig en fryd, at man efter en sådan tur altid er i godt humør og godt tilpas ! Om man har våben med, er ikke for mig afgørende mere, uden det skal misforståes !
De store jagter med mange deltagere har sin charme, men jeg er efterhånden mest til små jagter, hvor udbyttet ikke nødvendigvis skal være målet i sig selv. Men blot det at betragte dyrene, det gælde både fugle og pattedyr, er en ganske positiv ting som jeg kan leve længe på !
Jagt er andet end dyr - hvad med at samle svampe og nødder til det hjemlige køkken, agern og bog som hjælp til vildtet i trængte vintre - det er også en form for jagt.
Der er ikke noget smukkere syn end en efterårs-skov - nogle vil mene det er lidt vemodigt - jeg synes ikke man skal lade sig irritere over ting man ikke kan gøre noget ved. - For før vi ved af det, kommer foråret med alle dens bebudere igen - havens og skovens løg og planter spirer, træerne springer ud og snart har vi igen et syn så sart og lysegrønt - ligesom håbet !!
- Og den tid er lige straks !!

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-03-11 09:26

Citat
Når jeg ikke svarede i går var det fordi vi var til aktonærmøde i min bank,
der var mange, og vi fik kalvesteg stegt som vildt, så mange kalve har måttet lade livet...

Uhmmm, det smagte sikkert dejligt.......God rødvin fik i vel også.? Hvad med kaffe kage og en lille en til.....og regningen bliver vel sendt til små-sparene.

Citat
Godt man ikke er slagter, så hellere jæger.
Igen er du modsigelsernes mand, Svend. Du har ikke nosser nok til at være jæger eller slagter.

Fortsat god dag på motionscyklen..

Mvh.

HH.
Uden aktier i banker/sparekasser.
Kort sagt - en fattigrøv.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-03-11 09:48

Ja, der er kommet en masse fine indlæg, og rigtigt er det, at plukning af svampe også kaldes svampejagt.
Her har vi så fundet ind til de rette egenskaber, som sammenlagt giver det jagende og søgende menneske af racen Homo Sapiens (har intet at gøre med Bajutter). Nogen kan det - altså det der med at sanke af naturens skatkammer til eget behov. Selv samler jeg hyben, mirabeller, brombær, skovhindbær, hyldebærblomst og hyldebær, hvor overskuddet bliver syltet eller nedfrosset til senere brug. Vi fremstiller også vores egen frugtsaft. Dertil kommer fiskeriet og jagten. Min yngste søn og jeg fisker og jager sammen, men han har ikke en hujende forstand på at plukke bær - og bruge dem. Det må være et genrationssvigt, for da jeg var dreng, samlede vi blåbær, tyttebær og revlinger - hvor vi kunne komme til det. Paradisæbler og slåen fandt vi også frem til.
Jeg ser stadig folk plukke i hegnene, og det glæder mig oprigtigt, at nogen stadig ser mulighederne i - stille og roligt at bevæge sig ind i naturens inderste.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-03-11 09:55

EA_HS

Der er for meget religion i sagen.

Læs lige nedenstående:

"Hvis vegetarer skal have alle de mineraler og vitaminer, som kødspisere har adgang til, skal de være uhyre bevidste om deres kost," siger Susanne Gjedsted Bügel, lektor på Institut for Human Ernæring ved Københavns Universitet. "B12-vitaminer er for eksempel helt umulige at få uden animalske kilder. Vegetarer kan selvfølgelig spise kosttilskud af forskellig art, men der er vi nogle, der har den grundlæggende holdning, at mennesker ikke er sat i værk for at spise piller. Vil man have de nødvendige næringsstoffer gennem almindelig kost, er man nødt til at spise kød."

Leif Skibsted, professor i fødevarekemi samme sted, kalder kød for "noget nær det perfekte ernæringsmiddel". Hvis vegetarer skal indsamle alle de velgørende aminosyrer og mineraler, som kødspisere får, skal de være mere end almindeligt opmærksomme, siger han. Af samme grund anbefales veganere, der hverken rører kød, fisk, mælk eller æg, at spise kosttilskud. I en hollandsk undersøgelse af 200 såkaldte "rå-veganere",

der kun spiser utilberedte grøntsager, havde mere end halvdelen forhøjet blodtryk som følge af mangel på B12-vitamin.

Flere undersøgelser tyder også på, at animalske produkter har nogle egenskaber, som slet ikke findes i planteriget. I denne måned offentliggjorde den amerikanske forening af eksperimentelle biologer, FASEB, et studie af proteinet cholin, der findes i rigelige mængder i svinekød, kylling, æg og mejeriprodukter. Cholin er også et transmitterstof mellem menneskers hjerneceller og har vist sig at spille en vigtig rolle for udviklingen af

spædbørns hjerner - nærmere bestemt den del, der behandler hukommelse.

Ernæringseksperter vidste i forvejen, at gravide kvinders diæt kan være afgørende for deres børns mentale udvikling; men at æg og bacon har en positiv effekt, er nyt.
Det er også velkendt, at kød får menneskekroppen til at optage jern mere effektivt. Jernmangel er et alvorligt problem mange steder, også herhjemme, hvor op mod hver tredje unge kvinde har problemer med at gennemføre graviditeter af den grund. Nogle tager kosttilskud, ofte med uheldige følgevirkninger, fordi kroppen har svært ved at optage jerntabletterne.

Forskere taler ligefrem om en "kødfaktor" - en særlig sammensætning af proteiner, syrer og peptider i kødet, der får kroppen til at optage jern mere effektivt fra både kød og grønt. Endnu er det ikke lykkedes nogen at beskrive kødfaktoren. Lars Kristensen fra Teknologisk Institut har forsøgt:

Jeg respekterer fuldt ud din religion, men jeg er lidt utilfreds med, at vegetarianere fiser så meget.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-03-11 10:43

En prut er en kombination af følgende gasarter:
nitrogen, kuldioxid, oxygen, metan og hydrogensulfid.

Når et mennesker sluger for meget luft, eller spiser føde kroppen ikke kan nedbryde helt, opsamles der gasser i maven. Den eneste vej ud er gennem r.....!

Gassen der får prutter til at lugte er hydrogensulfid. Den indeholder nemlig svovl. Jo mere svovlholdig mad du indtager, jo mere lugter dine prutter.
Fødevarer der kan give ildelugtende prutter er bla. bønner, kål, æg, ost, og billige tilbuds bajere fra Aldi, Lidl og Netto - specielt Harboe øl får maven til at beklage sig.
Må jeg i den forbindelse, anbefale toiletpapir fra Lamb... 4 lags

Mvh.
HH.
Nu med prop.

Godkendelse af svar
Fra : Better-known

Dato : 17-03-11 13:25

Ja, så er taletiden opbrugt.
Tak for besvarelserne, allesammen.

Tak for svaret Heidi-Ho.

Pyha, der blev jeg 500 point lettere.

Better-Known.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-03-11 13:29

Sådan en ordentlig bagbrænder kan få nogle kedelige konsekvenser.
Min salig svigerfar og jeg var på bukkejagt på han daværende ejendom på Midtlolland. Svigerfar sad på sin jagtstol bag en stor brændestable - ved udkanten af skoven. Selv sad jeg mageligt under et træ på en forhøjning - cirka 75 meter fra ham. Pludselig kom en buk frem fra skoven - og stod nu på den anden side af brændet - uden at svigerfar kunne se det. Der gik nogen tid, hvor bukken gik lidt frem og tilbage, stadig så svigerfar ikke kunne se den. Jeg kunne se at svigerfar skulle et eller andet, idet han rejste sig - og ligesom lettede på det ene ben. Og så drønede det - en langtrukket klagende fjært. Bukken gav et brøl af skræk - og forsvandt i skoven.
Mjah - sådan kan det gå. Og forklaringen var måske, at svigerfar selv bryggede sit øl. Men at påstå, at tilbudsøl giver mere "vind i sejlet" tror jeg nu ikke på.

Med venlig hilsen
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-03-11 13:45

Nøøøøøøj - manner. Tillykke med det Heidi-Ho. Nu vinder du snart et gavekort til Aldi.

Mvh.
Tonganeseren

NB! Han er squ lidt knibsk - ham Better Known. Bare fordi vi snakker om prutter.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-03-11 14:14

Hej Better-Known.
Mange tak for pointene - hold da op, jeg føler mig ligefrem klog...

Tonga.

Jeg udtrykte mig nok forkert da jeg skrev - "tilbudsbajere"

Jeg mente naturligvis - lavpris- øl - og det er ikke løgn.!

Min egen skala indenfor øl ser sådan ud.

1. Carlsberg, Tuborg eller Faxe og Faxes fadøl er gode øl.

2 Maribo classic kan også godt gå.... i en snæver håndvending.

3 Slotsøllen fra Maribo - giver øjeblikkelig halsbrand

4 Harboes bajere giver Halsbrand og halvdårlig mave resten af dagen.

5 Lidl's Karlens Pils medfører øjeblikkelig toiletbesøg med sprøjt og sprut, samt halsbrand.

Onde tunger påstår, at Harboes øl er brygget på ensileret roeblade

Mvh.

HH.
Tid til gåtur med tyskeren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-03-11 14:54

OK! Jeg tjekker lige om jeg får det på samme måde. Hmmmm! Måske udelader jeg den fra Lidl. Men nej! På videnskabens alter lægger jeg gerne mit bidrag. Wish me luck, when you wave me godnight . . . tralala, tralala, tralalaaaeee.

Mvh.
Tonganeseren