/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Sikringsgruppe
Fra : zakdk
Vist : 687 gange
50 point
Dato : 15-03-11 21:50

Er det lovligt at samle flere kabler/ledninger i selve sikringsgruppen, altså føre to kabler fra gruppen. Eller skal man i stedet føre et kabel fra sikringen til stikkontakt/afbryder og så videre derfra?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-03-11 23:03

Jo det ses, men er ikke altid hensigtsmessigt. Ofte har man en fordelingsklemliste, eller en forgreningsdåse, placeret mere centralt.
Der er jo begrænset plads bagom sikringsholderne, og du kan nemt fået kaos af kabler i tavlen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-03-11 06:04

ja det er lovligt (husk at tjekke produkt info på din gruppe )

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 16-03-11 06:12

Citat
ja det er lovligt (husk at tjekke produkt info på din gruppe )
.
Men du skal være opmærksom på hvor mange amp. du kan trække fra gruppen. Og du må ikke bruge ledninger, men kun kabler. Husk der skal være jord med.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-03-11 15:40

jesper må man ikke bruge pkaj "blød ledning" ? (1,5¤)

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 16-03-11 16:21

Jo det må man godt så længe man ikke kommer under dimensionen af de amp. man skal bruge. Normalt ved 220V, til alm belysning, støvsuger mm, skal man min bruge 1½¤. Det er op til 10 amp.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-03-11 06:11

rettelse op til 10 nej 13A og 230V

Kommentar
Fra : kentokio

Dato : 20-03-11 12:42

som nævnt, ja det må du godt. hvis det er bolig installation

0-13A = 1,5mm2

13-16A = 2,5mm2

man må idag gerne bruge et kabel med bløde ledninger så længe det overholder minimums tværsnittet.

jeg vil dog lige gøre opmærksom på det ikke er lovligt selv og lave en fast installation i boligen.

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 50 point
Dato : 25-04-11 17:15

Selvføldig er det lovlig at monter flere ledninger i en gruppe afbryder og det er det helt rigtige at gøre for hvis man kommer ud for at et af kablener er overbelastet kan man nemt monter en ekstra gruppeafbryder i tavlen,...
Man trækker altid fra tavlen det giver mere flexibilitet i instalationen.....

Bassebo.....

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 13-05-11 19:08

Ja det er lovligt, hvis du får din installatør til at gøre det for dig!

Godkendelse af svar
Fra : zakdk

Dato : 17-05-11 11:44

Tak for svaret Bassebo.