/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Oliebrænder/oliefyr
Fra : ds23
Vist : 1689 gange
100 point
Dato : 15-03-11 19:03

Hej.
Jeg har adgang til ca. 200l brugt motorolie fra personbiler.
Med de høje oliepriser på bla. fyringsolie til privatboliger, søger jeg en
"opskrift" på en sammenblanding af olierne.
Er det ulovligt, eller er det "bare" ,at finde det rigtige sammenblandning???
/steen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-03-11 19:15

Det er ulovligt og den rette sammensætning findes ikke.
Brugt motorolie kræver et fyr der er egnet til dette, det bruges på visse autoværksteder.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-03-11 19:16

Jeg tror det er lovligt, men der kan muligvis være forureningspartikler i olien. Der kan være tale om at man skal betale co2 afgift, men der er også noget der heder bagatelgrænse. Jeg tror bare du skal komme det ned i fyringsolien. Så vil det hele brænde ganske udmærket sammen. Hvis det er store mængder i forhold til fyringsolien, skal brænderen justeres, men du kan jo lidt i ad gangen. Det vil nok give noget forurening i skorstenen, men vel ikke meget mere end fyringsolie.

Kommentar
Fra : ole09186

Dato : 15-03-11 19:23

man kan få et fyr til spildolie det er ik så svært at sætte op selv de er rimlige billige

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-03-11 19:45

Et gammeldags pottefyr kan brænde skidtet af, men det er stadig ulovligt at brænde det af uden en særlig miljøgodkendelse.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 15-03-11 20:49

Tak til alle,

Ole og Vagnr.
Ved godt et pottefyr er sagen til "spildolie"..
Det jeg søger er, blandningen mellen fyringsolie (diesel) og spildolie, temp. til en alm.
Riello brænder til parecelhus.
/steen

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 21-03-11 18:20

Hej Alle.-
Tak for Jeres svar,,
Jeg kan ikke bruge svarerne
Så jeg lukker tråden.
mvh.
Steen b.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 21-03-11 18:30

Lige inden lukketid....
Ole09186..
Lidt flere oplysninger????
mvh.
Steen b.

Annuller spørgsmålet
Fra : ds23

Dato : 22-03-11 18:39

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Tak for jeres svar.
mvh.
steen b.