/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Ejendomsskat
Fra : mlvj
Vist : 1697 gange
100 point
Dato : 15-03-11 07:40

Vi sidder lige og snakker ejendomsskat, ifgl skattestop betaler jeg ejendomsskat af min ejendoms vurdering fra 2002.
Hvordan er det med nye huse / lejligheder ?
Lige nu betaler jeg ejendomsskat af ca 1.200000 = ca 15000 årligt. ( og ca 10000 i ejendomsværdiskat over skattebilletten)
Køber jeg et nyt hus til lad os sige 2.000000 hvad kan jeg så regne med at skulle betale i ejendomsskat.
Nogen der kan forklare det i korte vendinger så jeg kan være med.

Mikael

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-11 10:26

Min ejendomsværdiskat består af

10 promille af ejendomsvurderingen 2002, der er lavere end 2001 og 2010
- nedslag på 2 promille for erhvervet før 1998, det mister du jo ved det nye hus...
- 4 promille, dog max 1200 kr

- 4 promille i pensionist tillæg, som lægges til igen fordi mine pensionsindtægter er for store

håber dette giver dig et overblik...

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 15-03-11 11:51

Jo men hvad med ejendomskatten
Nu har jeg et hus med en offentlig vurdering på lad os sige 1,5 mil men betaler ejendomsskat af vurderingen fra 2001 + 5%
Køber jeg så et helt nyt hus til 2 mil skal jeg så ik betale ejendomsskat af 2 mil ?
eller hvordan hænger det sammen ?
10 promille af 2000000 = 20000 kr

Er det kun på gamle huse skattestop ( 2001 ) gælder ?

Mikael

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-03-11 14:50

Ejendomsskat betales ud fra grundværdien

Accepteret svar
Fra : pabloj

Modtaget 100 point
Dato : 16-03-11 12:44

Hej Mikael.
Ejendomsskatten (grundskylden) beregnes ud fra grundværdien.
Det er så den aktuelle værdi. Der er et loft på at stigningen ikke må være mere end 6-7 %,
Grundskylden i Faxe er ca. 26 promille, så kan du regne det ud.
Det er da værre med ejendomsværdiskatten og forbrugsafgifter, føj for den grimme.

Jes

Godkendelse af svar
Fra : mlvj

Dato : 16-03-11 13:32

Tak for svaret pabloj. det var det svar jeg bedst kunne bruge