/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mørk eg skal være lys - hvordan?
Fra : o.v.n.
Vist : 8201 gange
100 point
Dato : 12-03-11 22:51

Hej - i mit køkken er nogle af skabslågerne af ældre dato, de er blevet mørke og det er tydeligt at se nu hvor jeg har skiftet resten af køkkenet ud, både gamle og nye skabslåger er egetræ, men de nye er meget lysere end de gamle, hvordan gør jeg de gamle låger lysere? Jeg har vasket skidtet af men det var ikke nok, jeg overvejer at slibe overfladen på de gamle låger med fint sandpapir, kan det anbefales eller er kemi bedre?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-03-11 23:09

Hvis det er ægte eg er mørkningen et resultat af lyspåvirkning. Ammoniak kan også mørkne egetræ. Der er nok kun en vej at slibe forsigtigt i overfladen. Man kan også mørkne egetræ med en ammoniakblanding fortyndet med vand, men en forprøve på et gemt sted bør nok foretages først.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-03-11 23:20

Nu skriver du at du har vasket dem af, eller ville jeg anbefale dette - som kan bruges til ALT undtagen glas

http://www.ditweb.dk/comersus/store/comersus_dynamicIndex.asp

Dernæst vil jeg anbefale at du ludbehandler dem, --- der kan man stadig ane træet igennem, og det kan blive virkelig flot og lyst, men stadig lidt "træagtigt"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-03-11 23:21

ps.... jeg ville IKKE slibe på lågerne

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-03-11 23:31

Jeg er sikker på, at mørkningen skyldes lyspåvirkning eller påvirkning fra ammoniak fra luften. Det sker med alt egetræ.Man kan ikke ændre det kemisk. Måske med brintoverilte. Det er svært at styre en ludbehandling, men selvfølgelig er det også en mulighed, men overfladen ændrer karakter fra det naturlige egetræ

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-03-11 23:33

Citat
Det er svært at styre en ludbehandling, men selvfølgelig er det også en mulighed, men overfladen ændrer karakter fra det naturlige egetræ

Selvfølgelig ændrer den karakter, --- den bliver lysere, og det var vel også meningen

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-03-11 23:34

Personligt ville jeg heller ikke slibe lågerne, da det er svært at komme ind i krogene. Men når man sliber fjerner man det mørknede egetræslag (patina)

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-03-11 23:42

En mulighed er også at bruge en Zieklinge, et særligt stålblad, som kan købes i et hvert byggemarked. Det har en meget fin skarp kant, som holdes vedlige ved at "slibes" løbende med et særligt stål. Med zieklingen kan man komme ind i alle kroge. Zieklingen virker bedre end sandpapir, da den udglatter overfladen samtidig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-11 00:07

Tak for forslag, nu går jeg i tænkeboks, slibning har ikke højeste prioritet længere, i hører fra mig når der er taget en beslutning

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-11 00:13

Nu har jeg søgt lidt selv og stødt på hvidolie, nogen af jer som ved om det kan være en mulighed: http://webmaling.dk/trip-trap-pleje/behandling-til-gulve/trip-trap-traegulvolie-ekstra-hvid.html
det er udvendig på lågerne så om olien er til gulve betyder vel ikke noget

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 13-03-11 00:30

Jeg ved ikke om du kan bruge eddikesyre. Hvis du afsyrer døre og gulve med kaustisk og der efter tørre det af med eddikesyre lysner det træet.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 13-03-11 00:35
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-03-11 05:56

Jeg har med succes slebet et massivt gammelt egetræsbord med en excentersliber, til det stod helt lyst og "nyt", men der blev slebet flere mm af, og fladerne var helt jævne.

Så i givet fald skal lågerne være massive, og uden de mange udskæringer som egetræslåger som regel har. Ziehklinger, som thyregod8 har nævnt, fås også med div krumninger, men jeg tror det ville være nemmere med en "Dremel"-type minimaskine, pillearbejde bliver det under alle omstændigheder

Hvis du vælger kemi, er det nok klogt at prøve først på indersiden af en låge, det er jo vigtigt det bliver ensartet.

Her står lidt om blegning og mørkning http://www.lignars.dk/Traedrejning/Overflade.htm#Blegning

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-03-11 08:27

Lågerne kan bleges med oxalsyre, men lakken skal væk først.
Og det bleger en del så Du kan ende med låger der er lysere end de nye

Hvad med at gå en helt tredie vej og skift de gamle låger, evt. via Din køkkenleverandør.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-03-11 08:32

Du skriver ikke om egetræet er lakeret eller hvilken overfladebehandling det har fået. Hvis det er lakeret ville jeg lade dem være. De nye låger får med tiden den samme patina som de gamle og der vil med tiden ikke kunne ses forskel. Hvis det er lakeret skyldes mørkningen udelukkende lyspåvirkning, som også de nye vil få med tiden.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-11 10:23

Faktisk ved jeg ikke om lågerne er lakeret, de var i huset da jeg overtog den og er for nye og gode til at smide ud, egen er lamineret på så jeg dropper slibning, jeg forsøger måske med oxalsyre på bagsiden af en låge, bare for at se virkningen.
Køkkenleverandøren vil helt sikkert gerne sælge nye låger - men lad mig nu lige få betalt den halvdel af køkkenet som blev udskiftet (og som trængte til at blive skiftet ud)

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-03-11 10:28

Hvis det er laminat, er det slet ikke eg. Det laves idag så godt, at man skal ridse med en kniv for at finde ud af om det er ægte træ eller plastik. Måske kan lysforskellen skyldes forskellige produktioner.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-03-11 10:30

Citat
lad mig nu lige få betalt den halvdel

Godt nok, der går jo også et par år inden de nye får patina der kan ses.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-11 10:33

Jo det er ægte egetræ som er lamineret på med et tyndt lag træ, laminat var et forkert ord jeg ved godt at det opfattes som plastik

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-03-11 10:34

Så må det være egetræsfiner.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-03-11 11:07

Man skal være særdeles grov for at slibe igennem finer der jo har en minimumstykkelse for overhovedet at det skal kunne arbejdes med i fremstillingsprocessen.
Derefter skal man alligevel passe på med forskellige syrer da det kan opløse limen.

Der findes også flere tykkelser på laminat....eller film om man vil, det flotte strukturerede er tykt og anvendes iøvrigt meget i køkkener, men jeg købte et billigt computerbord hos Lars Larsen hvor man kunne ane spånpladen gennem overfladen

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 100 point
Dato : 13-03-11 13:58

Du kan godt bruge hvidolie, men jeg har mange massivt egetræs møbler, nogle med hvidolie. Og egetræet bliver lysere, bare ikke som nyt egetræ. Du er nok bedst tjent med lud som nordsted skrev. Prøv indvendig på en dør og se hvad der sker.

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 15-03-11 12:59

Sørg for, at der hverken er olie eller lak, og vask så med oxalsyre af flere gange, til du har opnået et tilfredsstillende resultat. Vask efter med rent vand

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-11 00:56

Tak for svaret granner01. Jeg fandt ud af at lågerne er lakerede, løsningen blev en ny gang lak Pinotex panellak tonet med lidt hvid, den kunne de lave på byggemarkedet da jeg viste dem hvordan den nye og gamle eg så ud, og ja det er ege finer og ikke laminat som jeg godt ved er en plastikfilm

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-03-11 10:05

Godt du fandt en løsning du kan være tilfreds med.

Jeg har lysnet et bord på den måde med lak med hvidt farvestof i.