/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Mit nye drivhus
Fra : BentePige
Vist : 3780 gange
100 point
Dato : 12-03-11 21:46

Vi har i går bestilt et nyt drivhus, vi har ikke haft sådan et før, og nu vil jeg gerne høre, hvad der er bedst : at plante i flamengo-kasser,måske de der, hvor man lægger en plantesæk oveni så planterne kan trække vand op , eller at lave et bed i bunden af drivhuset og plante deri, vi har vandhane lige udenfor drivhuset og kompostbeholder med kompostorm i.

Hilsen BentePige

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-03-11 21:49

Hej Bente.
Citat
at plante i flamengo-kasser,måske de der, hvor man lægger en plantesæk oveni så planterne kan trække vand op

Så absolut at foretrække.
Vi havde førhen plantet direkte i bed i drivhuset.
Fordelen ved plantekasser er at du IKKE er så afhænnig af at skal vande.
Vi fylder vores kasser op en gang om ugen og vi høster så det er en fryd.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-03-11 22:14

For ikke at overvande kan Du bruge kapillær-kasser hvor vandet bliver trukket op i jorden vha huller.

http://drivhusklubbenjuliana.dk/2009/05/18/dyrker-du-i-kapill%C3%A6rkasser/

Husk også en automatisk vinduesåbner hvis den ikke følger med, der er ingen grund til at få grillet planterne hvis man er væk et par dage i en pludselig hedebølge.

Kommentar
Fra : BentePige

Dato : 12-03-11 22:30

Tak for svar. Jeg tænkte nok, at det var godt med kasser, så er det jo også nemmere at skifte jord året efter. Tænkte jo også at hvis det var bede, var det godt med komposten.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-03-11 22:41

Det er nemt med kapilærkasser, du kan bruge plantesække ovenpå kasserne eller selv lave din jordblanding, hvis du bruger plantesække så kan indholdet bruges som jordforbedring i dine blomsterbede året efter, læs eventuel mere i drivhusklubben:
http://drivhusklubbenjuliana.dk/2009/05/18/dyrker-du-i-kapill%C3%A6rkasser/
der er flere link til andre tråde på siden:
http://drivhusklubbenjuliana.dk/category/indretning-af-drivhus/
find selv flere tråde

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-03-11 22:44

Jordskift bliver let hvis Du blot skærer huller i sækken, der fås sække med afmærkninger lige direkte til det brug.

Når sæsonen er slut tømmer man blot sækken ud i haven.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 13-03-11 07:48

du skal bare huske at flamenco er et skørt materiale det går nemt istykker

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-03-11 08:39

Citat
flamenco er et skørt materiale det går nemt istykker

Man kunne dække dem med vandfast krydsfiner for og bag, dels vil det skjule det kridhvide look udefra, og dels vil det hindre at man får sparket dem i stykker inde drivhuset

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-03-11 09:57

Vi har gennem flere år haft drivhus, og prøvet kapilærkasser i starten og senere automatisk vanding. Det er nok mere en "trosag" om man vil det ene eller det andet, Vi har dog foretrukket automatisk vanding. Baggrunden er den, at planterne (tomat og agurke mf.) bliver ret høje, og når de skal stå oven i kasserne så ....

Vi har derimod gravet ud i begge sider af gangen og lagt plantesækkene ned i udgravningen, dette gav ca. 60-70 cm højere planter/avl. Så for os var autovandingen sagen!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-03-11 10:27

De billigste og letteste er helt klart kapilærkasser med plantesække.

De fåes utroligt billigt i blandt andet jem og fix. Som der skrives andet steds så er de sarte men dem af mine som har svært med at holde vand ja der lægger jeg bare et dobbelt lag afdæksnings plast (det man bruger når man maler)

Kønne er de jo så ikke måske man kunne sprøjtemale dem eller sætte noget pileflet omkring.

Husk automatiske vindues åbnere

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-03-11 12:35

Citat
Kønne er de jo så ikke måske man kunne sprøjtemale dem eller sætte noget pileflet omkring.

Man kan købe skjulere, som samtidig er med til skåne kasserne, i bla. pileflet. Jeg bruger de samme kapilærkasser på 5 sæson. Så jeg skifter kun plantesækkene.

Jeg har fliser som bund i drivhuset. Det gør det nemt at holde rent.

Det er korrekt, at planterne kommer højt fra start, så med høje vækster, skal der en del opbinding til , men det kan sagtens lade sig gøre - og med det godt udbytte.

Egen kompost kan jo lægges oven på og imellem planterne, især ved agurker som kan blive bare ved rødderne. Så er det et godt tilskud - som supplement til gødning. De næringstoffer der er i plantesækkene holder jo ikke til hele sæsonen.

Kommentar
Fra : Nomei01

Dato : 21-03-11 12:28

Kappillær kasser er det nemmeste at have med at gøre i et drivhus. De fås med en lille rød bold i det hjørne, hvor du fylder vand og gødning i, så du kan holde øje med, hvornår du skal fylde op. Det med hyppigheden af opfyldning kommer lidt an på, hvordan du placerer dit drivhus. Jeg har ikke været nødt til at fylde mine kasser ret ofte, da mit drivhus står lidt i skyggen, men min svigermor måtte fylde op en gang om ugen. Hendes står i solen det meste af dagen.....og ja....hendes planter blev muligvis også lige lidt større end mine

En anden fordel er jo at du ikke skal tænke på sædskifte, og udskiftning af jorden. Til gengæld, kunne du komme i samme problemer som jeg, nemlig at der ikke er højt nok til loftet. Jeg er ved at undersøge, om jeg skal have bygget en højere sokkel, eller grave lidt ned, så der bliver mere plads til planterne. Jeg har startet to tråde omkring disse emner....følg gerne med Selvfølgelig kunne man bare grave kasserne ned, men så bliver det sikkert meget bøvlet at få dem tømt for vand i efteråret.
Jeg bruger i øvrigt poser, som man kan købe i byggemarkederne, til at komme i før, man fylder dem med vand. Så slipper du for rengøring OG de bliver ikke utætte.
Hilsen Nora