/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Router vil ikke forbinde til internet
Fra : omnio169
Vist : 2117 gange
60 point
Dato : 12-03-11 19:28

Efter at nogle elektrikere har flyttet rundt på nogle kabler i min lejlighed (ledning der leder til netstik skulle forlænges, er blevet gjort ved at indsætte en samledåse, kan jeg ikke længere komme på internet med router.

Når jeg forsøger at åbne hjemmeside i firefox skifter status i nederste venstre hjørne korrekt (omend måske lidt langsomt) fra "Finder" til "Tilslutter" og så til "Venter". Her bliver den så stående. Typisk timer den ikke ud, ihvertfald tager det meget lang tid.

Forbindelsen er 100% i orden (fuld hastighed og stabilitet) når jeg kører med kabel direkte fra computeren. Men med router virker det ikke. Den kan godt få tildelt en ip-adresse (inkl. gateway, subnet og dns) - det tager dog lidt tid, hvilket jeg ikke tror normalt var tilfældet. Det er også som om at der er en lille smule hul igennem (Skype logger af og på engang imellem) og der er også DNS-forbindelse (på et tidspunkt fik http://192.0.32.10 oversat til http://www.iana.org/domains/example/).

Har comx med statisk ip, hvor man så på deres hjemmeside krydser router eller computers mac-adresse med ip (har tre faste). Har tidligere haft routeren sat op med statistik ip adresse, men prøver pt. med dynamisk, da det ifølge comx er den rigtige måde at gøre det på (og det lykkes jo også at få den tildelt). Problemet er det samme uanset om jeg bruger kabel mellem computer og router eller trådløs.

Har prøvet med flere forskellige routere. Status som beskrevet ovenfor er med en ret gammel DLink DI-524 (med seneste firmware opdatering).

Jeg har efterhånden brugt 14-16 timer på forskellige opsætninger og fejlfinding, uden resultat.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-03-11 20:15

Mit forslag er at nulstille routeren og så begynde forfra med sikkerheden når du er kommet på, noget tyder på en eller anden konfligt mellem router og computere, på de fleste routere er der et lille hul bagpå som du kan presse en udrettet papirclips ind i og holde inde i et minuts tid.
Før du tager computeren fra og sætter routeren til modemet kan du frigive IP adressen så routeren hurtigere kan finde en IP adrese og komme på internettet
I Kør skriver du: cmd og trykker på Enter, i den sorte boks som kommer op skriver ipconfig /all og så vidt jeg husker kan du efter den blinkende sorte markør skrive release og trykke på Enter for at frigive IP adressen,
ret mig hvis fremgangsmåden er forkert
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipconfig_release_renew.php

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 12-03-11 23:41

Citat
og der er også DNS-forbindelse

Hvordan kan du vide det?

Du skriver forbindelsen er 100% iorden??? Hvad bygger du det på når du ikke kan åbne en hjemmeside? Du skriver også det virker med kabel??? Er det det kabel udenom routeren...... Er det en trådløs forbindelse der driller? Så skriver du at der godt kan få IP-adresse, subnetmaske og DNS, køre du med de samme på din computer, har du statisk IP på computeren???

Synes der er en del der ikke hænger sammen.

Kommentar
Fra : omnio169

Dato : 13-03-11 09:18

Tak for jeres input.

@o.v.n.: de forskellige routere er reset'et flere gange i løbet af fejlfindingen. Problemet er heller ikke at routeren ikke kan finde en ip-adresse. Router (mac) og ip bliver manuelt krydset på i opsætningen på comx' hjemmeside og på routerens status-side kan jeg også se, at den får den rigtige ip-adresse.

@webnoob: beklager, hvis mit indlæg er usammenhængende. Lad mig forsøge at præcisere:

Forbindelsen er 100% i orden når jeg kører med kabel fra computeren og direkte ind i netstikket i væggen, dvs. uden om routeren (det er f.eks. sådan jeg poster dette). Problemet med at få ordentlig forbindelse til internettet (f.eks. loade en hjemmeside) gennem routeren er tilstede uanset om jeg prøver at tilgå routeren trådløst eller via kabel.

Det jeg mener, når jeg skriver at jeg "godt få tildelt en ip-adresse (inkl. gateway, subnet og dns)" er at jeg på status-siden i routerens konfiguration, kan se at den får DHCP forbindelse og får tildelt en ip-adresse (den af de tre statiske ip adresser jeg har hos comx, som routerens mac-adresse er blevet mappet til i opsætningen på comx' hjemmeside) samt subnet, gateway, subnetmaske og to DNS-adresser. Det er forøvrigt de samme adresser jeg har forsøgt at konfigurere en statisk opsætning af routeren med, hvilket som nævnt giver præcis samme resultat som når jeg sætter den op dynamisk.

Jeg forstår ikke dit spørgsmål om, hvorvidt jeg har statistisk ip på computeren. Kan jeg få dig til at uddybe?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-11 09:34

Ok - du har så forbindelse direkte til modem
Det næste du skal prøve er:

Modem.................(wan-stik)>router>(lanstik)...................din computer.

Tænd routeren

Og så venter du lige til den har fået tilladelse/IPadresse fra udbyderen. Det kan ses på lamperne på routeren.....................................og burde du kunne komme på internettet.

Eller du tager alle stik ud > lægger medfølgende CD i skuffen, og starter op eftervejledningen.

Den trådløse del tager vi bagefter.

Kommentar
Fra : omnio169

Dato : 13-03-11 10:00

Uddybende info om opsætning:

Når jeg kører ipconfig /all med computeren sat til routeren (som igen er sat i netstikket i væggen), viser den IP=192.168.0.174 (hvilket passer med at routerens ip er 192.168.0.1 og at routerens interneDHCP-server er sat til intervallet 192.168.0.100-199).

Subnet=255.255.255.0, som også er den samme subnet adresse routeren får tildelt, når den opnår forbindelse til comx.

Gateway og dhcp-server=192.168.0.1 (dvs. routerens ip, hvilket jeg går ud fra er korrekt, da en router, som jeg forstår det, vel så mapper disse over til de værdier, den får tildelt af comx).

DNS-servere=87.72.130.2 og 192.168.0.1. Routerens status viser DNS=87.72.130.2 og 87.72.22.66. Når jeg forbinder computeren direkte til netstikket, viser den de samme DNS'er som routeren gør, når jeg forbinder den, altså 87.72.130.2 og 87.72.22.66..

@Eyvind: Jeg bruger ikke router, netstikket sidder direkte i væggen. Jeg vil uanset prøve at køre installations-cd'en igennem...

Kommentar
Fra : omnio169

Dato : 13-03-11 10:07

@Eyvind: Argh, mener selvfølgelig "Jeg bruger ikke modem..." :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-11 10:09

Citat
Jeg bruger ikke router, netstikket sidder direkte i væggen. Jeg vil uanset prøve at køre installations-cd'en igennem...

Hvis du vil have forbindelse gennem routeren er det altid en god idé at starte op med CD
Routerens tildeling af lokal IP (DHCP) er ikke så vigtig med kabelforbindelse.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-11 10:12

Er det mig som skal uddybe? Jeg forsøger: Din router får en IP adresse af udbyderen comx, routeren deler så den adresse ud til de computere som er tilsluttet routeren, din D-Link 524 giver dine computere en IP adresse som ligner den her: http://198.168.0.100 til den første computer og http://198.168.0.101 til den anden computer og så videre, altså den IP adresse din computer bruger til at forbinde til routeren og videre til internettet er ikke den samme som routeren bruger til at komme på internettet.
Prøv at gå ind i routerens opsætning og klik på Status i fanebladene, klik på Active sessions, der vil IP adressen til internettet blive vist som den øverste og på linjerne derunder vises de IP adresser som routeren har givet de tilsluttede computere, det er kun de computere som er tændt og på nettet der vises

Har du registreret din router hos Comx? Routeren skal registres som den computer du bruger, i stedet for den computer du plejer at forbinde direkte til internettet med: http://www.comxnet.dk log ind og vælg internet, gå videre til Computere og Tilføj ny computer, der skal du skrive routerens WAN MAC adresse, den står bag på routeren og ellers kan du under Status og Device info se MAC adressen husk at det skal være WAN der står som nummer 2 og ikke LAN som står øverst at du indtaster.
Derefter er det routeren som er den computer som kommer på internettet - computere som tilsluttes routeren behøver ikke at blive registreret hoc Comx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-11 10:12

Ok du har så forbindelse til internettet gennem dette stik i væggen (hen til en router eller et modem)

Inden du starter op med den CD så kig lige efter hvilke kabler der skal være tilsluttet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-11 10:30

Den CD der er med til din router gør faktisk ikke andet end at køre en meget simpel opsætning, du behøver ikke at bruge CD i stedet kan du inde i routeren klikke på Wizard som er under fanen Home, den gør nøjagtig det samme som hvis du kører CDen.
Men husk nu at routeren skal registreres hos Comx som den computer du vil bruge til internettet, og det vil være en god ide at frigive IP adressen inden du slukker den computer som er direkte på nu, så går det hurtigere for routeren at finde IP adressen

Kommentar
Fra : omnio169

Dato : 13-03-11 11:00

Tak for jeres supplerende input:

@Eyvind: Som forventet gav installations-cd'en ganske rigtigt ikke andet end setup wizard'en, som o.v.n. også siger.

@o.v.n: tak for uddybningen. Jeg har forsøgt at ændre adresse-intervallet for routerens dhcp og eksperimentere med at tildele computeren ip (fra routeren) både dynamisk og statistisk. Desværre uden resultat.

Det samme med opsætningen på comxnet. Jeg er opmærksom på at indtaste routerens wan-mac og ikke dens lan-mac.

Jeg er kort sagt stadigvæk på herrens mark...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-11 11:05

Hvis ikke du har frigivet IP adressen, så kan der gå nogen tid - lang tid før routeren overtager, op til en halv time så tålmodighed er en dyd

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-11 11:10

I stedet for at eksperimentere med DHCP så ville jeg forsøge med LAN adressen i stedet for WAN, ved godt at det er mod reglerne men det er LAN MAC adressen som står bag på min D-Link 524 og i vejledningen står der at MAC adressen står bag på routeren som forsøg ville jeg prøve (når ventetiden max. en time er udløbet) så sæt routeren til fast IP adresse som er det du har og ændre så til den MAC adresse som står på routeren, på min er det LAN
det kan jo altid ændres tilbage igen, bare du husker hvor du ændrer og hvad du ændrer

Kommentar
Fra : omnio169

Dato : 13-03-11 11:18

@o.v.n.:
God ide, jeg vil prøve at angive lan-mac-adressen på comxnet istedet. Mener faktisk også at jeg før har været ude for situationer, hvor det virkede modsat. Jeg forstår ikke helt dine kommentar fra 11.05 om overtagelse af ip-adressen. Da jeg har tre forskellige, faste ip-adresser plejer jeg ikke at lade routeren overtage computerens ip-adresse, men tildeler istedet blot routeren en af de ledige. Forøvrigt virker det altid med det samme når jeg sætter en ny computer til og tildeler den en ny ip-adresse (altså direkte i væggen, uden om routeren).

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-11 11:22

OK så er der ikke nogen problemer hos dig, jeg har to dynamiske IP adresser og der er det ikke sådan lige at skifte routeren ud med computer direkte forbundet - eller omvendt

Kommentar
Fra : omnio169

Dato : 13-03-11 11:40

Har forsøgt at erstatte wan-mac med lan-mac i routerens wan og opsætning på comxnet.dk. Desværre uden resultat. En pudsig detalje var det så ud til at virke ligeså godt/dårligt som med wan-adressen: browser kunne godt nå fra "Finder" til "Forbinder" til "Venter" (hvor den så hænger) og Skype loggede på. Altså præcis som jeg indledningsvis beskrev mit problem.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-03-11 11:46

Har du kontroleret om dit netværkskort er tildelt en fast IP-adresse?

Kommentar
Fra : omnio169

Dato : 14-03-11 21:24

Når jeg forbinder til nettet direkte i vægstikket, får det tildelt den IP, som jeg har krydset computerens mac-adresse med i opsætningen på comxnet.dk

Når jeg forsøger via routeren får det tildelt routerens lan(?) IP.

Er det det du mener, webnoob?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-03-11 22:21

For at finde ud af om dit netværkskort har en fast IP-adresse skal du ind i egenskaber og se det. Synes ikke jeg kan se om du har skrevet om du bruger XP, vista eller 7.

Kommentar
Fra : omnio169

Dato : 15-03-11 07:40

Bruger XP til at lave opsætningen. Problemet med at komme på nettet via routeren er også fra min MacBook og iPhone.

Har klikket egenskaber for netkortet igennem og kan umiddelbart ikke se nogle om oplysninger om IP-nummer. Når jeg kigger med ipconfig /all tager kortet som sagt IP fra henholdsvis ComX (med computeren direkte i netstikket) og routeren (med computeren sat til routeren).

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-03-11 11:01

Hvilken IP-adresse står der på din skærm hvis køre direkte via stikket og går ind på www.myip.dk ?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-03-11 17:07

der hvor der står www.kandu.dk altså i søgefelttet skriver du
så få du den indbygget opsætning af router frem,se de ip ads.de andre pcer har tjæk om du kan ændre noget for at få den til at virke med ledning på den pc der ikke vil på - her ???

Kommentar
Fra : omnio169

Dato : 16-03-11 08:11

@webnoob: så står der som forventet den ip-adresse, som jeg har krydset med min computers MAC-adresse i opsætningen på comxnet.dk.

@xou: tak for forsøget, men der har vi vist været...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-03-11 09:49

Prøv lige og fjern alle de der mac-adresser og IP-adresser du snakker om, eller reset routeren.
Så starter vi lige forfra.

Kommentar
Fra : omnio169

Dato : 16-03-11 10:46

Som udgangspunkt for at en enhed (computer eller router) kan koble til nettet skal dens MAC-adresse være krydset med et af de tre statiske IP-numre, jeg har hos ComX. Routeren (via dens WAN-MAC-adresse) har selvfølgelig været frigivet fra og igen tilknyttet de forskellige IP-numre, ligesom den (samt de to andre) har været reset'et adskillige gange.

Men jeg forsøger selvfølgelig gerne igen, hvis det kan gøre en forskel.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-03-11 10:57

Hvis det er fordi du skal klone din MAC-adresse så skal du naturligvis bruge din routers.

Kommentar
Fra : omnio169

Dato : 16-03-11 11:09

Der er ikke tale om at jeg skal klone MAC-adresserne i opsætningen hos ComX. Jeg skal blot angive hvilken MAC-adresse der kan forbinde til hvilken IP-adresse. Her sætter jeg selvfølgelig routerens (WAN)MAC-adresse sammen med en af IP-adresserne. Og efterfølgende kan jeg da også under status i routerens konfiguration se at det er den valgte IP-adresse, routeren bliver tildelt.

Har forøvrigt tidligere forsøgt at klone computerens MAC-adresse til routeren, uden resultat. Det burde heller ikke være nødvendigt, når jeg selv kan skifte mapning mellem de tre faste IP-adresser og mit udstyrs MAC-adresser hos ComX.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-03-11 11:11

Hvad hedder den router du har?

Kommentar
Fra : omnio169

Dato : 16-03-11 11:12

Pt. er det en DLink DI-524 (med seneste firmware opdatering) jeg prøver med.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-03-11 11:15

Okay, når du står i fanebladet Home i toppen, hvilken menu vælger du så til venstre for at konfigurere routeren til at komme på nettet?

Kommentar
Fra : omnio169

Dato : 16-03-11 11:16

WAN

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-03-11 11:17

Godt og hvilken af de 4 første valgmuligheder vælger du?

Kommentar
Fra : omnio169

Dato : 16-03-11 11:21

Dynamic. ComX anbefaler den opsætning. Jeg har også haft den konfigureret som Statisk, hvilket giver samme slutresultat som beskrevet ovenfor (Skype kan logge på, Firefox kommer fra Finder... --> Tilslutter --> Venter... hvor den så hænger)

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-03-11 11:22

Okay, udfylder du mere på den side?

Kommentar
Fra : omnio169

Dato : 16-03-11 11:28

På Dynamic-opsætningssiden har jeg på et tidspunkt forsøgt at ændre DNS-adresser til OPEN DNS adresser (208.67.222.222 og 208.67.220.220) - samme resultat.

Så er der et felt der hedder MTU (mener jeg, har ikke routeren ved hånden du) som default står til 1500. Tjekker gerne op på det senere, hvis du skal ha' flere detaljer.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-03-11 11:30

Hvis du nu undlader og skrive nogen DNS adresser ind og undlader at clone MAC adreser, springer videre til status siden, hvad står der så?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-11 14:16

Hallooooo

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-04-11 11:13

Stopper med at abonnere på dette spørgsmål.