/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Kørekort
Fra : mubbur
Vist : 1565 gange
100 point
Dato : 12-03-11 18:44

Hej er der nogen her der kan sige mig hvor stor Campingvogn man kan have på slæb med et lille kørekort tror det heder B, hvis vi siger at Campingvognen har dette data 750 kg , 1000 kg , hvad er det så man skal bruge af disse tal

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 12-03-11 19:00

Citat
Det fremgår af bilens registreringsattest, hvor meget den må trække. Dette står under punktet: "påhængskøretøjets største tilladte totalvægt m/bremser” eller ”påhængskøretøjets største tilladte totalvægt u/bremser”. Rent fysisk må man ikke læsse mere i traileren eller campingvognen, end op til den vægt bilen er godkendt til at trække.

Citat
Hvis du fx låner en campingvogn eller trailer, der ifølge registreringsattesten har en totalvægt over den vægt din bil må trække, kan du alligevel godt bruge den. Det kræver blot, at du kun fylder traileren eller campingvognen op til størst tilladte totalvægt, der fremgår af bilens registreringsattest.

Citat
Eksempel: Du låner en trailer med en egenvægt (det vil sige trailer uden læs) på 800 kg og en tilladt totalvægt ifølge papirerne (fuldt lastet) på 1100 kg. Ifølge din bils registreringsattest, må din bil kun trække 1000 kg. Du må derfor kun fylde traileren op til 1000 kg, selv om traileren er beregnet til 1100 kg. Det er nemlig bilens evne, der er afgørende og ikke trailerens. Samme princip gælder for alle påhængskøretøjer: Campingvogn, trailere, teltvogne mv.

http://www.fdm.dk/trailer-og-campingvogn/saa-meget-maa-du-koere-med

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-03-11 19:09

Men det "lille kørekort" må højest køre med en samlet vægt der ikke overstiger 3500kg.
Dog er der en max vægt uden trailerkort..................og det ser de strengt på i Tyskland, som jeg er orienteret.

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 12-03-11 19:17

Hej ans
Tak for dit svar min bil har en egenvægt på 1245 kg og total er den 1765 kg ,så må jeg lige se hvor stor vogn jeg kan trække

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-03-11 19:19

Det afhænger af hvornår du har taget dit kørekort. Loven blev vist lavet for et par år siden. Med "nyt" kørekort gælder 750 kg. Ellers gælder totalvægten på anhængeren eler påhængsvognen her 1000 kg. Du skal altid regne med totalvægten.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-03-11 19:45
Godkendelse af svar
Fra : mubbur

Dato : 12-03-11 19:46

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-03-11 19:51

Undskyld jeg fik overset Ans' link

Kommentar
Fra : gm9

Dato : 13-03-11 10:44

Hej Mubbur

Hvis du sender mig din e-mailadresse skal jeg sende dig et skema hvor du kan lægge divse tal ind aog se om du må køre med en campingvogn da det både er bilen campingvogn og dit kørekort du skal forholde dig til.

Hilsen
Gert

gm9@forum.dk