/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
fra vista til windows 7
Fra : snaptil
Vist : 1916 gange
60 point
Dato : 11-03-11 12:12

Hejsa overvejer at opgrader mit vista til 7, i det der skulle vidst komme nogle tilbud nu på det.

Men. Jeg købte i sin tid en ny pc med installeret vista og uden cd til vista. hvis nu jeg køber en opgraderings cd, medfølger der så hele vista? eller er det bygget på at jeg skal have en cd i forvejen? Jeg tænker hvis nu jeg ønsker at formatere pc´en

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-03-11 12:18

Der følger ikke Vista med. En opgradering forudsætter man har Vista i forvejen. Det undrer mig du ikke har fået Vista på CDrom. Prøv at se nærmere på de cder der fulgte med. Jeg skulle også se nært på mine cder, før jeg opdagede styresystemet.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 11-03-11 12:27

Der var ingen cd´er med overhovedet. Det var en bærbar. Der kunne oprettes en genoprettelsesdiskette i starten, men den gik altid i "koks", så droppede det.

i spørgsmålet mener jeg om der medfølger:
hele windows 7. Så jeg kan bruge den diskette alene, selvfølgelig bygget videre på min licens. Den står jo bagpå pc.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-03-11 12:31

Du kan sagtens købe hele styresytemet, altså ikke en opgradering. Den koster vel omkring det dobbelte. Men så har du alt det der skal til. Hvis du gør det, skal du ikke tænke Vista, den bliver slettet. Men sørg for at lave en backup af dit indhold, så du kan geninstallere det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-11 12:37

Citat
medfølger:
hele windows 7. Så jeg kan bruge den diskette alene

Så ville det ikke hedde en opgradering....

Den kræver DER ER noget at opgradere - i dette tilfælde Vista.....

Din Vista ligger stadig på maskinen - den ligger på en genoprettelsespartition....

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-03-11 12:52

Ja du kan godt opgradere med det der er på maskinen, hvis ellers det fungerer. Da jeg skulle opgradere endte det med at jeg skulle begynde forfra med først at installere det oprindelige styresystem og deroveni så opgraderingen.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 70 point
Dato : 11-03-11 13:07

Måske du lige skulle kigge her hos microsoft:

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor

Hele win 7 - ja når du opgraderer........................................men det er lige et spørgsmål om du har eller kan hente drivere til din comp.

Hvad hedder din computer navn og model.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 11-03-11 13:40

packard bell. Mener jeg har kørt det der program der tjekker om det virker.
Sidder ikke lige hjemme ved den lige nu.

Er lidt forvirret lige nu. Får jeg en cd med hele windows 7 som Eyvind siger og bare erstatter min vista licens med 7??

Eller får jeg kun noget opgradering og står så og mangler en vista cd hvis jeg skal formatere pc, som Refi/thyregod antyder??

Sidst nævnte tilfælde ville være latterligt. Det er vel for søren ikke indholdet på cd´en der skal betales for men licensen

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-03-11 13:52

Citat
Eller får jeg kun noget opgradering og står så og mangler en vista cd hvis jeg skal formatere pc, som Refi/thyregod antyder??

Mocrosoft har fat i den lange ende. De tilbyder opgradering fordi det ser pænt ud og for at få flere til at købe deres nye styresystem. Da jeg opgraderede forlangte opgraderingsprogrammet, at det første styresystem skulle være indlagt før den kunne opgradere. Til gengæld kan man få en opgradering til den halve pris.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-03-11 13:52

Citat
Er lidt forvirret lige nu. Får jeg en cd med hele windows 7 som Eyvind siger og bare erstatter min vista licens med 7??
Du får en CD med win 7 opgradering....................der skal være en Vista som den kan opgradere - du må ikke formatere, hvis installationen ikke siger at du skal.

Citat
Eller får jeg kun noget opgradering og står så og mangler en vista cd hvis jeg skal formatere pc, som Refi/thyregod antyder??
Ja.

Citat
Sidst nævnte tilfælde ville være latterligt. Det er vel for søren ikke indholdet på cd´en der skal betales for men licensen
Ja - for man kan så ikke installere på en tom computer.

Hvis du vil redde din Vista skal du bruge et backup program som eks. Acronis, men det er lidt besværligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-11 13:59

Du får i realiteten en "komplet" win7

men den kan IKKE starte op med mindre der findes en "betalt/registreret" vista i forvejen...

Du kan godt installere den komplette version - den omdøber så bare den "gamle" til "old" - den kan du så slette bagefter....

Det hele bunder i at den SELV skal læse din licens - derfor skal den gamle være der....

Problemet opstår så hvis din disk en dag bryder ned og du vil installere igen - SÅ kræves Vista-cden for at Win7 DVDen virker....

Det kan så klares ved at du tager en "ghost" så snart du er færdig med installationen - så har du en win7 der kan køre UDEN vista....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-03-11 13:59
Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-03-11 14:05

Ja det kunne være en god ide at tage en ghost og gemme den på en cdrom, så har du jo altid en gammel VISTA som du så kan geninstallere og derefter installere Windows 7 oveni. En Ghost er en direkte kopi af harddisken.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-03-11 14:45

Citat
Får jeg en cd med hele windows 7
Ja du får en DVD med Windows 7 ikke en diskette som du selv skriver men en DVD og din computer skal have et DVD drev for at du kan opgradere.

Med den nye Windows 7 DVD har du 2 muligheder, eller helt korrekt så har du 3 muligheder, du kan nemlig beholde Vista og have 2 styresystemer på computeren

Forskellen på en ren installation og en opgradering er groft sagt: Hvis du opgraderer så starter din Vista og åbner installations DVDen mens Vista kører, dine dokumenter og filer bliver bevaret, men det er stadig en god ide at have en sikkeheds kopi af vigtige filer.

Hvis du vil have en ren installation og slette Vista, så starter du computeren fra installations DVDen og får mulighed for at formatere harddisken og dermed slette Vista, alle dokumenter og filer som er på samme drev som Vista slettes.

Den sidste mulighed med 2 styresystemer kræver at din harddisk opdeles i mindst 2 partioner og du starter computeren fra installations DVDen og installerer Windows 7 på den partion som Vista ikke er på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-03-11 15:38

Jeg bliver vist nødt til at rette mit indlæg lidt, jeg kan se på Microsofts hjemmeside at der kan købes både en fuld version og en opgradering, prisen er den samme for Home Premium og Professional enten du køber en fuld version eller en opgradering, jeg ville vælge den fulde version og selv vælge blandt de 3 muligheder jeg nævnte før, faktisk ved jeg ikke hvad forskellen på er - hvis der en forskel

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-03-11 15:43

Jeg tror ikke på at en opgradering og en fuld version koster det samme, det er jo hele problemet, men hvis Mocrosoft nu sælger opgradering til samme pris som den fulde version, kan man sige til sig selv at alle ville købe den fulde version.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-03-11 15:48

Ved et hurtigt opslag på edbpriser: Home Premium: opgradering 795 kr. og fuld version 1277 kr

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-11 15:48

En "opgradering" SKAL bruge det gamle systems licensnøgle og den skal SELV aflæse den UANSET om du laver en opgrade eller en ny-install....

Eneste forskel på de to er KUN at du ved en upgrade bevarer dine "gamle" filer og programmer....

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-03-11 19:59

Din prissammenligning er forkert.
Det skal være oem du sammenligner med og den er faktisk billigere end det du fandt på edbpriser
682,49 hos computersalg.dk

http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=364089&SamleMenuID=13&gruppe=5066&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=Microsoft&utm_source=&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-03-11 20:38
Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-03-11 21:24
Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-03-11 21:28

ja, det var en kampagne men den du viser er den dyrere dobbeltudgave (32/64)
Her er enkeltudgaven: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=364147&gruppe=5066&Extended=0
og så er prisen 729.-

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-03-11 21:30

øhhh nej Thyregod8, ikke en oem men en retail og igen i en dobbeltudgave

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-03-11 21:38

Ja en OEM og en retail, dobbeltudgave.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-11 21:55

Citat
Hvis du vil have en ren installation og slette Vista, så starter du computeren fra installations DVDen og får mulighed for at formatere harddisken og dermed slette Vista, alle dokumenter og filer som er på samme drev som Vista slettes.

Den SLETTER ikke den gamle - den omdøber den - og BAGEFTER kan du slette den....

UANSET hvilken metode du bruger fra en opgraderings DVD - vil Vista STADIG være på maskinen.

BAGEFTER kan du så ændre dette.....

Dette skyldes som sagt at Vista SKAL være på maskinen for at DVDen overhovedet virker....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-03-11 21:59

Citat
Dette skyldes som sagt at Vista SKAL være på maskinen for at DVDen overhovedet virker
det passer simpelhen ikke, Windows 7 er et selvstændigt styresystem og har sin egen produkt nøgle og den er ikke afhængdig af om der er et styresystem overhovedet på computeren, hverken Vista eller andet

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-03-11 22:10

Citat
Dette skyldes som sagt at Vista SKAL være på maskinen for at DVDen overhovedet virker....

Det ser sådan ud, rent udførelsesmæssigt, men jeg tror Microsoft laver et trick, der består i at installere en ren windows 7 og kalde det for en opgradering. Det er bare for få solgt flere styresystemer. Ingen har jo adgang til programmet, undtaget naturligvis Microsoft selv. Iøvrigt laver systemet en mappe der hedder, vist "old files", hvilket nok er filer, der ikke skal bruges.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-03-11 22:12

Citat
UANSET hvilken metode du bruger fra en opgraderings DVD - vil Vista STADIG være på maskinen.

BAGEFTER kan du så ændre dette.....

refi, det er nu ikke helt sandt det der, du kan sagtens slette og oprette patitioner og formatere fra dvden.
Du kan også installere på en nyindkøbt hdd

prøv lige at læse "før du køber" på denne side: http://emea.microsoftstore.com/europe/da-DK/Microsoft/Windows-7-Home-Premium-opgradering-%28Dansk%29

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-11 22:20

Citat
det passer simpelhen ikke, Windows 7 er et selvstændigt styresystem

Hallo vi taler om en OPGRADERINGS-DVD

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-11 22:23

Citat
Du kan også installere på en nyindkøbt hdd

Der er noget du har misforstået makker.....

En OPGRADERING kræver der er noget at OPGRADERE

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-03-11 22:26

Den fulde version er billigere eller koster det samme som en opgraderings pakke og den fulde version er anbefalet af undertegnede længere oppe i tråden, den fulde version kan bruges til en opgradering og hvis du starter computeren fra DVDen bliver du gjort opmærksom på at hvis du vil opgradere så skal du tage DVDen ud og starte Windows Vista og så derfra starte installation af Windows 7 med Vista kørende

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-11 22:33

Det var så en anden snak....

Men ikke det der blev spurgt om

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-03-11 22:36

Der blev spurgt om opgradering og jeg beskrev hvordan jeg opgraderer fra Windows Vista og fra Windows XP til Windows 7, jeg har aldrig brugt en speciel opgraderings DVD altid den her: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=364147&SamleMenuID=13&gruppe=5066&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=Microsoft&utm_source=&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-03-11 22:38

En opgradering er det samme som en fuld. Der lægges en fuld ind og den gamle tilsidesættes eller en del bliver slettet. Opgradering og fuld version er identiske, blot med den forskel at du betaler forskelligt (som regel åbenbart) for de to udgaver. Microsoft mener nok at man ikke skal betale en gang til når man i forvejen har købt et tidligere styresystem af dem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-11 22:40

Citat
En opgradering er det samme som en fuld

Fuldstændigt korrekt...

Forskellen er blot at den skal kunne læse "nøglen" på komputeren - ellers virker den IKKE

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-11 22:43

Citat
Der blev spurgt om opgradering og jeg beskrev hvordan jeg opgraderer

NEJ...
Du påstod at det ikke passede at der skulle være et styresystem der kunne læses fra

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-03-11 22:50

refi, nu spørger jeg dig lige ud: er det din påstand at microsoft ikke har ret når de påstår at deres win7 opgraderings dvd kan ren installeres?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-03-11 08:34

Citat
refi, nu spørger jeg dig lige ud: er det din påstand at microsoft ikke har ret når de påstår at deres win7 opgraderings dvd kan ren installeres?

Det kan den godt, der var en artikel om det i PC Planet nr1 2010

Her en anden artikel...
Clean-install Windows 7 from the upgrade disc
http://windowssecrets.com/2009/11/12/02-Clean-install-Windows-7-from-the-upgrade-disc

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-03-11 08:56

Som jeg også har skrevet sælger Microsoft win7 som fup og fidus, det er en fuld version man installerer uanset om det er en en opgradering eller ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-11 09:56

Citat
er det din påstand at microsoft ikke har ret når de påstår at deres win7 opgraderings dvd kan ren installeres?

Det PÅSTÅR MS heller ikke...

Du læser oplysningerne forkert

En opgraderingsDVD ER et komplet system....
Den kan enten OVERSKRIVE det gamle og bevare alle andre filer
eller
Installere ET HELT NYT SYSTEM på en anden partition
eller
INSTALLERE et helt nyt system på den gamle partition og OMDØBE det gamle system

Det er de 3 muligheder der er...

Den kan IKKE installere på en BLANK harddisk.....

Der kommer så omtalte artikkel ind i billedet....

På visse maskiner tilsluttet nettet er det lykkedes at få den til SELV at registrere, og selv forfatteren ved ikke hvorfor, men det KAN lykkedes.....

Så vil du tage chancen - så gør du det da bare

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-03-11 10:43

http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=50738&type=0

det var egentlig denne licens jeg havde fået øje på. Med mulighed for opgradeing af 3 pc´er

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-11 11:08

Det er jo Engelsksprogede udgaver og de kan vist ikke snakke dansk.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 24-03-11 11:12

Produktbeskrivelse Microsoft Windows 7 Home Premium Family Pack - versionsopgraderingspakke
Operativsystem Microsoft Windows 7 Home Premium
Licenstype Versionsopgraderingspakke
Antal licenser 3 pc'er i en husstand
Licensprisfastsættelse Standard
Sprog Dansk
Medie DVD-ROM
Licens Detaljer 32/64-bit
Pakketype Detailsalg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-11 11:14

Ok - så var det tidligere, at de pakkesalg kun var på Engelsk.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 24-03-11 20:30

Noget nyt win7 har som vista ikke har er et backup system der tillader dig at gemme et fuldt billede af hele din pc på en extern harddisk/dvder/anden harddisk partition.den laver et såkaldt speldbillede af alle dine filer.Hvorfor navner jeg nu det - jo da du IKKE har vista cd er du bange for at din pc går ned med mand og mus ,men har du et nøjaktivt billede af alle dien filer + win67 opgradering kan du få dine filer windows til at virke igen.hvordan gør man så,jo når du har opgraderet til win7 tag` du din ekstra hardisk vil jeg anbefale og ----
kontrol panel -
system og sikkerhed -
sikkerheds kopi og gendannelse -
opret en systemafbildning - ude til højre,følg guiden og når det er gjordt
opret en systempatitiondisk - på en cd/dvd som du skal boote fra ligesom windows dvdrom.
så har du altid en sikkerhed ved hånden,men jeg håber du aldrig for brug for den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-11 22:15

Med programmet ghost eller Acronis (de to jeg bruger) kan du lave en nøjagtig kopi af din Vista som den er nu, med programmer og alle filer og billeder og dokumenter.

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 28-03-11 14:32

Vi har er pc med Windows vista og en med Windows 7. Den ene er en acer og den anden en Dell. Kan man bruge windows 7 dvd-en fra Dell til at opgradere Windows vista på acer-pc-en? Det burde da ikke være nødvendigt at købe en ny windows 7, da der normalt er tre licenser med hver DVD. Det er ud til, at det er nødvendigt at installere helt forfra. Det er også OK, hvis man er sikker på, at det går godt

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 11-04-11 11:20

Tak for svaret Eyvind.