/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Lynvalg?
Fra : Fattig
Vist : 1186 gange
100 point
Dato : 10-03-11 22:17

Hvad er definationen på et lynvalg?
Hvor kort tid efter at et folketingsvalg udskrives kan valget afholdes.
Hvor kan jeg læse mere?

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 110 point
Dato : 10-03-11 22:24

Du kan læse en del mere om valg til Folketinget på http://www.ft.dk/Folketinget/Oplysningen/FAQ/Valg%20til%20Folketinget_VALG.aspx

Her står der om tidsfristen fra valget bliver udskrevet til det bliver afholdt:

"Der står ikke noget i grundloven om, hvor lang tid der skal gå, fra statsministeren udskriver valg, og til valget afholdes. Men praktiske hensyn til bl.a. brevstemmer gør, at valget normalt udskrives omkring tre uger inden valgdagen.

I valglovens § 56 står f.eks.: "Brevstemmeafgivning her i landet kan finde sted de sidste tre uger før valgdagen, dog senest næstsidste søgnedag før valgdagen."

I Vejledning om afholdelse af folketingsvalg står: "Forberedelsen, gennemførelsen og opgørelsen af folketingsvalg skal ske inden for de tidsfrister, der er fastsat i eller i henhold til folketingsvalgloven. I det følgende gives en oversigt over disse tidsfrister, idet bemærkes, at folketingsvalg sædvanligvis udskrives med et varsel på 3 - 4 uger."

(http://www.ft.dk/Folketinget/Oplysningen/FAQ/Valg%20til%20Folketinget_VALG.aspx#ID20091001T161737.)

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 10-03-11 22:44

Tak for svaret jqb.