/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
kabel fra jordspyd
Fra : Peter0312
Vist : 1830 gange
35 point
Dato : 10-03-11 16:21

Hej. Jeg har set i min tavle at kablet fra jordspyddet til tavlen kun er 2,5 m2 - er det i orden eller skal det skiftes til 6m2 som alt andet er trådet med i tavlen. Der er tale om en alm. husinstallation hvor der er 10A lysgrupper og en enkelt 16A trefasegruppe til komfur.

Kommentar
Fra : Monzzz

Dato : 10-03-11 16:57

Ja det er normalt at kablet fra jordspyddet til tavlen kun er 2,5 m2.
Der er givetvis et HPFI relæ i din hus installation, og derfor vil den strøm der maks kan gå til jordspyddet kun vedvarende blive nogle få mA før der sker en udkobling. Der ved er alt beskyttet, på bedste vis...

Mvh
Monz..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-11 17:05

2,5 m2

Det var dælemie ikke så lidt

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 10-03-11 17:09

Du skal ikke fortage dig noget som helst , man laver altid i en hus installation et jordspyd med en 1 x 2,5mm2 jordledning til tavlen.......

Mvh Bassebo

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-03-11 19:51

Nej jordslutningsstrømmen betemmes af nettets impedanser og af jordovergangsmodstanden.

Det er en misforståelse at HPFI afbryderen vil begrænse strømmen til sin udløsestrøm. Hvis der virkelig sker noget får man en prospektiv strøm i størrelsesordenen 1000A . Den kan tidligst afbrydes i første nulgennemgang.

Men en 2,5 mm2 kobberledning kan sagtens holde til det.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-03-11 08:30

som skrevet det er fuldt ud lovligt med en 2,5¤ i mellem jordspyd og tavle

Kommentar
Fra : Peter0312

Dato : 11-03-11 08:35

Tak for svar - det lader til at tingene er i orden

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 11-03-11 18:54

Ja så mangler du bare at lukke og slukke denne tråd...........

Bassebo

Annuller spørgsmålet
Fra : Peter0312

Dato : 14-03-11 08:38

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål