/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
er de trykprøvet
Fra : birthePige
Vist : 1973 gange
50 point
Dato : 08-03-11 18:58

hej jeg har lige købt to jagtgevær.fra et dødsbo.vil lige høre om nogle hved om de er trykprøvet til stålhadl. på det ene står der 1000 under løbet det andet 1400.mvh birthe

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-03-11 07:00

Du kan tilsvarende læse på patronkasserne hvilket tryk patronen har så enkelt er det at finde ud af det.
Husk du skal anmelde de to haglgevære til Politiets våbenkontor.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 09-03-11 08:59

Hej birthePige.

Om dine nyindkøbte våben er trykptøvet til stålhagl, er svært at sige ud fra de oplysninger du har givet !
Er der ikke præget nogle prøveskydningsmærker nogen steder ?
Hvis der er tale om italienske våben kan du ikke gå ud fra, at tallene siger noget om trykprøvningen .
Hos mange italienske våben stempler man løbsvægten i kammerenden af løbene og det har bestemt ikke noget med trykprøvningen at gøre, men derimod til at kontrollere, om der er foretaget ændringer i trangboring eller afkortning af løbene, siden de forlod fabrikken !!!
Tag du dine våben med til en bøssemager og lad ham afgøre hvad der er hvad, så får du den rigtige besked.

Svaret fra bb1 er totalt ubrugeligt, men han er jo også kun medlem og sidder i kredsbestyrelsen for Kreds 3 hos DJ. Han påstår ligeledes han er instruktør både inden for jagthundene og riffelinstruktør. Sidst men ikke mindst påstår han ligeledes, at han er uddannet til at føre elever op til jagtprøve !!! Så det er et kønt svar han giver på et alvorligt spørgsmål !!

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 09-03-11 15:01

Hvor har du ret Provst !! Balledoof burde holde sin kæft, når han nu ikke ved hvad han skal svare - men typisk for den lille plumpe amatør som altid har skullet spille kloge Åge. Men den basale viden om jagt og våben har han ganske enkelt ikke og derfor kommer han heller ikke videre end en forkølet lille skriverplads i en lille kreds af DJ - ynkeligt !!

Til birthepigen vil jeg kun sige, at du skal lytte til Provstens råd og få en fagmand til at fortælle dig om dine nyindkøbte våben - så kommer du ikke galt afsted !
Ballesnøvsen har ret i, at du skal få registreret dine våben hos politiet - benyt denne blanket inden du afleverer hos politiet:http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/E79D5897-B7BB-4270-9FF4-8B45710EAE1B/0/P704_37_00307.pdf

Held og lykke.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-03-11 17:50

Hej birthePige

Hvilke geværer er der tale om? Mærke etc. .

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : birthePige

Dato : 10-03-11 03:47

HEJ TONGANESEREN.DET ENE HEDDER gerr,merkel suhl det andet gevær winnertror det er belgisk.mvh birthe

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 50 point
Dato : 12-03-11 00:59

Der er næppe problemer med at bruge Merkelen til jagt, hvis man holder sig til nomalt ladede Bismuth haglpatroner.

Her er lidt om Winner haglbøsser. Kender ikke selv til mærket.

Lot of Ten Spanish Winner Shotguns 12 ga SN: 24080, 42520, 45277, 37068, 39152, 35114, 38143, 41329, 3164, 45086, A very nice lot of double barrel SxS field grade shotguns, from the best of Spain. All have blued barrels, case color or blued receiversSN: 24080, 42520, 45277, 37068, 39152, 35114, 38143, 41329, 3164, 45086, A very nice lot of double barrel SxS field grade shotguns, from the best of Spain. All have blued barrels, case color or blued receivers with double box locks, lightengraving including the signature pointer hunting dog, hard wood checkered pistol grip stocks, checkered forearms, hard rubber butt plates, good bores and actions. Conditions vary but all are at least good and some are very good. All are working guns, no "throw aways" ! Most wood has been refinished. Auction Location:
3525 S. Hwy 69/ mailing P.O. Box 99, Humboldt, Arizona, 86329, United States

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : birthePige

Dato : 16-03-11 19:29

takker for alle svar og gode råd.mvh birthepige

Kommentar
Fra : Pyroteknik

Dato : 31-03-11 02:34

Jeg giver provsten ret, tal med en bøssemager. Han kan samtidig fortælle dig om tranboringsgrader mm. det er ikke nok at bruge en såkaldt dorn.

Godkendelse af svar
Fra : birthePige

Dato : 12-04-11 16:00

Tak for svaret Tonganeseren.