/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Begrænset grønt forår
Fra : svendgiversen
Vist : 2161 gange
100 point
Dato : 07-03-11 18:57

Her i det sønderjyske er sneen nu smeltet, men:

Græsplænen er kun mos, gødning hjælper men så skal den jo klippes.
Bedre forslag?

Også min terrasse med brune mokkasten ser lidt grøn ud.
Hvad hjælper??

Og mine havemøbler i "teak" erstatninngs træ er ikke just grønne, men mere grå end teak farvede.
Hvad behandler jeg dem med???

Som jeg sagde til min nabo: "Jeg har grønne fingre".

Ja sagde hun: "Der er ukrudt overalt..."

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-03-11 19:06

Citat
Og mine havemøbler i "teak" erstatninngs træ er ikke just grønne, men mere grå end teak farvede.
Hvad behandler jeg dem med???

Jeg holder mig til denne- du skal rense med trærens, jeg bruger den fra trip-trap. Skyller efter. Så når det er tørt giver jeg dem to gange olie. Efter hver gang, tørrer jeg det overflødige olie af, efter 20 min. Evt. med en lille slibning, med fint sandpapir imellem de to gange olie. Så er det som nyt igen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-03-11 20:37

Matas

http://www.matas.dk/hus+have/haven/matas+rengoeringsmiddel+til+mure+og+sokler+250+ml.aspx?categoryid=75&productid=507

er rimeligt effektivt overfor det grønne på mure, fliser mv, men kræver dog lidt arbejde. til sidst.

Højtryksspuling er ikke godt på fliser, de bliver bare mere ru, og næste år sidder det grønne endnu bedre fast.

Plænen, min har sneskimmel, jeg glæder mig til mossen dukker op igen, ikke så slidstærk, men smuk og grøn.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-03-11 20:41

Mos i plænen skyldes som regel skygge, kan bekæmpes med Jernviriol som købes i dit byggecenter eller planteskole, og helst også gødning.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-11 20:51

Foreløbig tak til alle 3 delspørgsmål:

Trip Trap træ rens, og sokkel rens fra Matas, begge lyder dyrt...

Jernvitriol, mangler ikke et t ? kender jeg godt,
så bliver det grønne sort, i hvert fald i en periode...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-03-11 21:01

Vedr. de dyre rensemidler så kan du med held bruge en vand/klorin opløsning men det er ikke populær snak i disse miljøtider.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-03-11 21:05

Vil bare lige fortælle at det godt kan betale sig at købe en ordentlig trærens og en ordentlig olie. Jeg har købt begge dele, samtidig med mine møbler og det strækker rigtig langt, man skal ikke bruge ret meget ad gangen.
Men du kan sagtens købe noget billig trærens, men spar ikke på en god olie.

Skal lige sige, at jeg kun har bordplade, håndtag på stolene og en enkelt træbænk, som jeg giver turen. Men jeg har stadig tilbage til 5. sæson.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-03-11 21:11

http://www.gulvmidler.dk/brochures/overfladebehandling_out_trae.pdf

1 liter trærens - koster 90 - kr

3/4 liter møbelolie koster 160,- kr

og som jeg skrev- du har rigeligt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-11 21:11

Rettelse: Tak for tre foreløbige delsvar...

Men er det nu nødvendigt at købe de dyre gift produkter mod det uønskede grønne?
Efter Kemi Nova, Colstrup m. fl.

Nogen kommer kaffegrums imellem gulerødderne og planter løg på begge sider,
er der ikke tilsvarende økologiske metoder mod mos og anløbning af havemøbler og sokler??

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-03-11 21:22

giftfri metoder ??
Nu er møbelolien altså ikke giftig.

Men Jo jo- Allerførst vil jeg så anbefale dig, at hælde en gang kogende vand udover først. Så dræber du algerne.
skrub og skur med vand og sæbe- og en hård børste, det vil under alle omstændigheder give et nyere look.
Giv det noget linolie.
Det vil da holde og friske op i en tid. Husk at slib indimellem alligvel.

Det samme gør jeg indimellem på mine fliser efter vinteren, så skrubber jeg hårdt med en kost.

Holdbarheden kan jeg ikke garantere for.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-03-11 21:23

altså fliserne får ikke olie

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 07-03-11 21:23

Citat
Også min terrasse med brune mokkasten ser lidt grøn ud.
Hvad hjælper??

Du skal bruge Rodalon.

1 del Rodalon og 9 dele vand, en spand og en gulvskrubbe og stenene bliver som nye. Jeg har prøvet det på hvide mursten, huset så "nyt" ud efter behandlingen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-03-11 21:25

Citat
Du skal bruge Rodalon.

Jeg vil holde med Ans.

Du kan få det til udendørs- det er effektivt.

Miljøvenligt, ??? det ved jeg ikke. Men det virker og det er små doser.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-11 21:38

Det går jo som smurt, ikke længere i giftige kemikalier, men i velduftende olier?

Men så Radalon, er det ikke lige så uhumsk/ildelugtende som Klorin?

Hvad med lidt petroleum på fliserne, er det ikke ligeså effektivt og miljø venligt??

Og jeg har jo også en gasbrænder, er det ikke endnu bedre at brænde det grønne væk???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-03-11 21:47

Citat
Men så Radalon, er det ikke lige så uhumsk/ildelugtende som Klorin?

Du kan ikke lugte Rodalon ...

Citat
Rodalon indeholder ikke klor, er lugtfri og bleger ikke.

http://www.linolie123.dk/shop/rodalon-udendoers-desinfektion-5763p.html

Rådet til at bruge Rodalon fik jeg af et firma, som rent faktisk skulle sælge mig en meget dyr facadebehandling, men efter rengøring med Rodalon så facaden ud som "ny"

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-03-11 21:57

Olien til "teak"møblerne skal helst indeholde ½ "tung"-olie og ½ linolie, nul terpentin. Hvis det er for tykt, så stil det i varmt vandbad, og smør meget tyndt på, lad tørre et par dage, smør uhyre tyndt på igen. Vurder så om det har fået nok. Hvis du bruger klude, så brænd eller vask dem umiddelbart efter, så de ikke selvantænder. Hvis du kender nogen, som kommer i nærheden af en BILTEMA-forretning, så bed dem købe en bøtte til dig, Alt over 100 kroner pr. liter ligner optrækkeri! Pensler vaskes i rigtig sæbevand (brun sæbe og vand). Det, de kalder flydende brun sæbe er bare vand med 5 dråber sæbe og 25 dråber sovsekulør i. Det skød de folk for i det gamle USSR.
Mojn
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-11 22:04

Det med Rodalon lyder lidt for godt til at være hele sandheden, ans?

Mine naboer bruger Round Up, jeg ikke, hvem får ret, når grundvandet er ødelagt??

Engang sprøjtede man malaria vandløb med DDT og myggene døde, men det gjorde svalerne også,
der kom nye modstandsdygtige myg, men ikke længere svaler der kunne bekæmpe dem...

Hvad indeholder Rodalon?
Enten er det både uvirksomt og uskadeligt??
Eller, som jeg vil tro, indeholder det kemikalier, der ødelægger både grønne vækster og vor natur???

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-03-11 22:12

Ang. mos i græsplænen,bruger jeg den lidt hårdhændede metode,men effektivt:

http://haveparkdele.dk/shop/universal-moskniv-2984p.html

Har altid sådan en kniv sidende,på min gamle græsslåmaskine.
Men det skal ta`s nu her,så tidligt som mulig.Da "underliggende" græs jo kommer lidt bagefter,det øvrige græs på plænen.Men gi`det en slant gødning,hvor mosset har været.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-11 22:22

Det du pbp_et skriver her, bekræfter mine anelser om at vi udnyttes groft her i foråret:

>Det, de kalder flydende brun sæbe er bare vand med 5 dråber sæbe og 25 dråber sovsekulør i. >Det skød de folk for i det gamle USSR.

Altså ikke mad kulør, men billige produkter, der bekæmper uønskede mos/alger
fordi de fremmer væksten af rigtigt grønt græs og rene fasader/møbler...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-03-11 08:34

Slå lige lidt koldt vand i blodet, teoretisk kan vi jo stadig få en snestorm.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-11 08:45

Tak for svaret ans.

OK jeg prøver Radalon, om 10 år er det forbudt...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-03-11 09:12

Du får lige et sikkerhedsblad på Rodalon, men der er nok ikke andet end vand og knofedt, der er sundt!

http://www.borup-kemi.dk/~/media/Files/Rodalon/RODALON%20UDE%20_%2025%20L.ashx

Og så kan du læse meget mere her om miljøvenlig undgåelse af biologisk vækst på murværk mv

http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2003/87-7972-522-8/pdf/87-7972-523-6.pdf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-11 09:40

Tak Vagn,
Det ser meget giftigt ud, værre end jeg troede?

Og ans, husk at tage maske på...