/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
er det muligt at lave Køkken i stue ?
Fra : snaptil
Vist : 5602 gange
210 point
Dato : 07-03-11 11:29

Jeg har en lille et-værelses lejlighed som jeg lejer ud. Lejligheden består af køkken ca 10 kvm,
badeværelse ca 6 kvm, gang ca 4 kvm og stue ca 20 kvm.
Nu kunne jeg godt tænke mig at lave køkkken om til soveværelse og rykke køkkenet ind i stuen.

Stuen har intet afløb eller vand tilkoblet. Den ene væg grænser op til badeværelset (den anden ud til en altan). jeg tror muren er en bærende væg.
Mit spørgsmål er: Er det mon muligt at lave køkken i stuen, eller er det en umulig opgave?
Hvor meget kan det forventes en håndværker vil tage for opgaven?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-03-11 11:42

alt kan selvfølig lade sig gøre men det jo et spørgsmål om hvad det kommer til at koste og det er man nød til at få en ud og kigge på
så du skal have en bliktud og en epelektriker ud

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-11 12:04

Prøv også lige at tale med kommunen om din ide kan lade sig gøre

Deler du ikke afløb og vand med over og underboer??... Hvis du gør det, tror jeg ikke du får tilladelse - men jeg ka' da heldigvis tage fejl

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-03-11 14:02

Jeg har gjort præcis det samme, omdannet et værelse som støder op til badeværelset til et køkken.

Der er intet i BR der siger noget om hvor mange køkkener du må have i lejligheden, så der er ingen grund til at blande kommunen ind i det.

Om det er en bærende væg gør ikke nogen forskel, du nedbryder den jo ikke, der skal bare bores et hul stort nok til at et afløbsrør kan komme igennem, jeg mener, at kravet er 70 mm.

Hvor meget en håndværker vil tage for opgaven er jo svært at sige, der skal nok lidt flere oplysninger, men lad en blikkenslager komme og kigge på det.

I Københavnsområdet kan jeg varmt anbefale Gert, som altid er rimelig og kan overholde sine aftaler. www.detblikkenslageren.dk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-03-11 15:24

Kortoververden

Citat
Der er intet i BR der siger noget om hvor mange køkkener du må have i lejligheden, så der er ingen grund til at blande kommunen ind i det.

Noget værre vås du skriver.

Det er kun tilladt at have 1 køkken i en lejlighed, men nu var det jo heller ikke det, der blev spurgt om.

snaptil

Du skal have tilladelse til at flytte køkkenet. Så tal med administrator, boligforening eller hvem det nu end er, der ejer ejendommen.

Hvis det er i et etagebyggeri, så tvivler jeg meget på, om det kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-03-11 15:41

Tænk også på, at der skal være udluftning/emhætte.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-03-11 16:35

ans

Find lige et sted hvor det står at du kun må have et køkken.

Ifølge BR10 skal der være køkken i beboelse, men såvidt jeg er orienteret er der ingen begrænsninger på hvor mange der må være, men det er faktisk også ligegyldigt i denne sammenhæng

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-03-11 16:59

snaptil ->
Citat
Køkken i stue ?

Det hedder et 'Amerikansk køkken' !

Populært i 70'erne ...men vist på vej til at være 'u-trendy'

Køkken og Stue adskilles kun af en 'bar' og 'passage' til køkkenafdelingen.
Mad/Anretning kan derved serveres ved 'baren'.

Således hænger stue og køkken sammen.

NB: U-undværligt inventar i et sådant Amerikansk køkken?
Citat
Affaldskværn i vasken

En affaldskværn er et elektrisk køkkenredskab til findeling og bortskylning af organisk madaffald fra køkkenet og videre til rensningsanlægget via kloaksystemet. Kværnen forbindes ofte med et amerikansk køkken, men den er på vej til Danmark.

Inden du køber en affaldskværn, skal du dog lige undersøge, om du må bruge den i dit køkken. Visse kommuner har forbudt affaldskværne, da de ikke er sikre på, at alle madrester m.m. bliver findelt ordentligt, inden de ryger ud i kloakken. Desuden frygter de, at den større mængde madrester i kloakken vil tiltrække flere rotter.

Kilde : http://www.bolius.dk/alt-om/koekken/artikel/nytaenkning-i-koekkenet/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-03-11 20:28

Citat
Det hedder et 'Amerikansk køkken' !

Det har altid heddet et fransk køkken.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-03-11 20:40

Affaldskværnen kræver tilladelse fra kommunen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-03-11 21:04

Det kan også hedde et "trinettekøkken": http://www.google.dk/imgres?imgurl=https://www.kollegierneskontor.dk/getadminimage.aspx%3Fimagename%3D3930733f-1bc2-4d44-b027-2e2de356535a.JPG%26params%3Dw750&imgrefurl=https://www.kollegierneskontor.dk/default.aspx%3Ffunc%3Dkkikportal.roomtypedetails%26arid%3D498543%26lang%3DDK&usg=__7fqDaf89Ki6nmb24mbEDCzJWkNc=&h=500&w=750&sz=170&hl=da&start=20&sig2=eg-EmuA0xwylJdvHT-kKqA&zoom=1&tbnid=vDx3VEVz2GxXdM:&tbnh=150&tbnw=204&ei=8T11TaXyA4eWOuS22L4G&prev=/images%3Fq%3Dtrinettek%25C3%25B8kken%26hl%3Dda%26client%3Dfirefox-a%26hs%3Dpkh%26sa%3DX%26rls%3Dorg.mozilla:da:official%26biw%3D1276%26bih%3D804%26tbs%3Disch:10%2C798&itbs=1&iact=hc&vpx=123&vpy=505&dur=360&hovh=183&hovw=275&tx=171&ty=104&oei=6j11Te-YHsjWtAbuypiIDg&page=2&ndsp=20&ved=1t:429,r:15,s:20&biw=1276&bih=804

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 07-03-11 23:23

Hejsa
Ans; Lejligheden er som sagt min. Jeg ejer den. Men vi har da en ejerforening.
I forvejen er det emhætte uden udtræk. Jeg overvejer dog at det kunne laves.

Molekyle:
Har for 2 år siden flyttet ind i en nybygget lejlighed hvor der ikke var adskillelse imellem stue og køkken.
Har også lige kigget på nybygget hus hvor adskillelsen var mindre.

Nordsted: Kan du uddybe lidt du mener omkring tilladelse til afløb og vand? jeg regner med at kunne kobles på det der er i mit badeværelse. Men jeg ved selvfølgelig ikke om hældninger mv. på rør kan opnåes.

Kortoververdenen.
lyder godt hvis man må bore i bærende væg. er faktisk det jeg umiddelbart tror der er største problem.

Rotw. Du tænker på komfur mv. i forhold til elektriker? Ja håber det er en mindre opgave. Det er vel i princippet kun nogle kabler der bare skal forlænges.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-03-11 23:33

Citat
Lejligheden er som sagt min. Jeg ejer den.

Uanset om du ejer den eller ej, så skal du have tilladelse til at flytte køkkenet. Det er ikke noget du selv må gøre. Hvis du får tilladelsen, så skal det udføres af en autoriseret håndværker.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-11 09:49

Thyregod8 ->
Citat
Det har altid heddet et fransk køkken.

Visse vasse...

"Det Franske Køkken" er en 'madkultur' ..og har intet med køkken indretning at anbelange!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-11 10:00

snaptil ->

Joeh... den slags findes da også

..men et 'Amarikansk køkken' har den fordel; at der dels er separat belysning, dels mulighed for at anrette f.eks. en buffet i 'baren'/disken og dels, at gæster ikke behøver at ha' fri 'udsigt' div. brugte gryder, pander, skåle, alm. opvask osv. direkte fra stuen.

Visse 'Amarikanske køkkener' har endda skydelåger/døre som kan trækkes for efter servering således, at køkkensektionen bliver helt skjult for de som opholder sig i stuen.

'Skidtet' bygges nemt i 4x4 bjælker, 16 mm. spånplade, masonit og/eller 8 mm. gipsplade. Serveringflader kan evt. beklædes med vinyl ..for nem rengøring.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-11 10:07

ans -> Så vidt jeg ved er det KUN: El- og VVS installationer, som skal foretages af autoriserede håndværkere ..og som der skal indhentes tilladelse til at opføre.

Resten: Alm. opsætning af belysning (lamper/spot's osv.), tilslutning til koge-ø, ovn, toast- og kaffemaskine, elkeddel mv., samt opbygning af skabe, skuffer og ruminddelingen kan lægmand sagtens selv 'rode' med.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-03-11 17:27

Citat
"Det Franske Køkken" er en 'madkultur'

Ja det er rigtigt, men det hedder "et fransk køkken" - det er den slags køkken, der har rum fælles med stuen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-03-11 13:51

Et åbent køkken i stuen hedder køkkenniche
http://www.google.dk/#sclient=psy&hl=da&q=k%C3%B8kkenniche&aq=0&aqi=g1g-o1&aql=&oq=&pbx=1&fp=bac7db3af188de4b

Adskilles køkken og stue med et køkkenbord - hedd3er det Amerikansk køkken..............eller i dag et samtalekøkken.
Så er man også fri for at råbe sig hæs efter mere mad.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 09-03-11 14:19

Som jeg ser det, ville det næppe være en god investering set i forhold til, værdien af den temmelig lille lejlighed....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-03-11 15:29

Citat
er det muligt at lave Køkken i stue ?

Alt er muligt, hvis du får tilladelse til det. Du skriver, at du ejer den. Det kan så være en andel/ejerlejlighed ... eller ejendommen er måske din, så du tror du kan gøre, som du vil?

Som der tidligere er skrevet, så må du ikke ændre på afløb og el-installationer. Det skal udføres af autoriserede håndværkere. Jeg tvivler på, de vil gøre det, hvis du ikke har en skriftlig tilladelse fra kommunen.

Det drejer sig om en lejlighed på 40 m2 ... er det i en etageejendom?

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 210 point
Dato : 09-03-11 16:12

Du kan læse om den gældende lovgivning.

Ejerforeningen skal orienteres, da der kan være særlige regler der er vedtaget. flytning og tilslutning til faldstamme skal godkendes af teknisk forvaltning men er en ekspeditionssag hvis bygningsregelmentet overholdes.

http://www.bolius.dk/alt-om/lejlighed/artikel/regler-og-love-for-ombygning-af-ejerlejligheder/

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 09-03-11 16:16

Tak for svaret ziggy99.
Det var dog et meget udfyldende link jeg fik der.